Har två hundar och precis köpt kanin
Hej Allihop!
Jag och min pojkvän har skaffat oss en kanin och idag var första dagen för den hemma hos oss. Det är en 9 veckors lejonhuvad hona. Hon är jätte tam inte alls reserverad som vi trodde. Hon äter från våra händer och ute och hoppar hon runt och utforskar.
Nu är det så att vi har två amerikanska cocker spaniels som älskar att jaga harar ute. Vi har låtit kaninen hälsa på våra vovvar och dem på henne genom att alla var i sängen och vi höll koll på dem. Kaninen hoppade fram till hundarna och nosa och våra hundar gjorde inget då förutom att nosa tillbaka. De slickade henne också på rumpan. Nu är det så att de slickade sig om munnen när vi lyfter upp henne i famnen och så sitter de och flämtar som om de är svettiga. Undrar vad det betyder, tänker de mums mat eller vad kan de betyda?
De skötte sig jätte bra på sängen och gjorde inget när hon hoppar runt men vi är ändå lite oroliga då vi aldrig haft något annat djur än hund innan. Och våra hundar verkligen älskar att jaga allt. Kaninen verkar som sagt inte bry sig om dem när hon är ute utan skuttar runt helt obekymmrat, hon hoppade även upp på min ena hunds rygg för att ta sig över den.
Nu ligger båda hundarna vid hennes bur och sover, är så orolig bara att de ska skrämma henne. Eller att de försöker komma åt henne för att äta upp henne.
Någon som har svar på mina frågor eller tips?
Varför slickar de sig om munnen när vi lyfter upp henne?
Är det okej att dem slickar henne?
Varför flämtar de när hon hoppar runt?
Mvh Nikole
Se till att dem inte jagar henne. Det var ett problem jag hade med mina kaniner och min amris.
Tycker hon att det är okej att dem slickar så visst i lagom mängd. Är det bara något slick då och då så är det okej tycker jag.
Ang flämtningarna så är dem nog bara ovana vid henne tror jag.
Tror hundarna fattar att kaninen är inne och inte ser på henne på samma sätt som hararna.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Ska absolut se till att de inte jagar henne, det är såklart inte tillåtet. Vill inte att den lilla ska få panik.
Har du någon aning varför de slickar sig om munnen jätte mycket när vi har henne i famnen och går med henne från och till buren?
#2 Kan nog vara stress. Är såklart det nu när hon är ny. Men jag är lite osäker på det. Dem ser han iaf inte så mat mums.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Kolla in på kanin.ifokus.se Det är en väldigt bra sida :) Har du frågor om hur man tar han om den osv så pma.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
2 uppspelt, nyfikna, stress. Skaffa gärna galler/grind så kan kaninen vara lite lös i köket utan att hundarna får jaktlust.
Våra hundar jagar gärna katter ute men katten inne jagar dom inte därimot leker katten o hundarna men det är inte "jakt". (mer brottarlekar och lura passa lekar del jaga men ofta är det katten som jagar dom 
Håller med övriga här som skriver att det kan vara stress/uppspelta, När vi hade kanin så höll min jack russell på att flämta och greja när man höll på med kaninen och detta antar jag att det var på grund av stress för han gör likadant i bilen och då är han inte uppspelt då han inte gillar det.
Han var väldigt besatt av kaninen (men han är ju jakthund så jag kunde ju inte förvänta mig annat) Jag lät dom aldrig vara lösa tillsammans och det skulle jag inte gjort i ditt fall heller då det i grund och botten är jakthundar du har här hemma och även om det kanske inte verkar som att något skulle hända och dina hundar verkar snälla så kan jaktlusten lätt ta över om kaninen tillexempel sprätter iväg som jag vet att kaniner kan göra
Så jag hade nog inte haft dom tillsammans, inte när det är jakthundar och "bytesdjur" tillsammans.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Grattis först och främst till att skaffat kanin, det är härliga djur 
Det jag skulle göra är att sätta gränser för vad hundarna får göra och hur mycket. Att det är ni som säger till att nu räcker det.
Om hundarna slickar mycket på kaninen så är det inte ett bra beteende (då är dom uppjagade/besatta), men om dom bara slickar något slick så är det inte farligt, men ni säger till hunden när den slickar för mycket eller helt enkelt när ni känner att nu räcker det.
Det viktigaste är att hundarna vet att det är ni som bestämmer, för då kan man vara säker på att hundarna inte gör kaninen något 
Och som sagt så är det ju rovdjur och bytesdjur så det är extra viktigt att hundarna vet vad dom får och inte får göra.
Det är svårt att säga vad flåsandet beror på när man inte ser hundarna, men det kan antingen vara att dom blir uppjagade av att kaninen hoppar eller så är det kopplat till jaktinstinkt…
Som sagt är det viktigt att ni sätter gränserna och reglerna kring vad dom får göra runt kaninen, för då ska det inte bli några problem.
En sak som också är en väldigt viktig sak är att du inte ska känna dig orolig. Tänk istället att det ska fungera och fokusera på att sätta gränser för vad hundarna får göra. När hundarna får fasta regler att följa så kan du vara säker på att inget händer.
Hundar känner väldigt lätt hur man känner sig inombords. Om du är orolig så "sänder du ut" orolig energi till hundarna som dom känner av, så det är viktigt att du känner dig trygg och litar helt på att hundarna följer det regler och gränser du vill.
Hundar och kaniner kan absolut att leva ihop hur bra som helst! Det låter som att dom är bra kompisar bortsett från slickandet (om det är överdrivet).
Lycka till med hundarna och kaninen