Bur eller sele?
Jag har en Variocage-bur (Mim-bur) i ena bilen och en Allsafe-sele i andra bilen, så jag funderar lite på vilken bil jag ska prioritera att ta när Xavi ska åka med. Är verkligen bur säkrare än sele och i så fall på vilket sätt?
Jag tror att buren är säkrare då den sitter fast selen sitter fast i bältet men vid krock så tror jag ändå buren är säkrare. Jag hade iaf valt bilen med buren 
Buren är krocktestad och ska klara en krock. Alltså inte bli skadad. Så buren är nog den tryggaste.
Tack för svaren! Men selen är ju också krocktestad eller hur menar ni?
Jag litar mer på en sele. För då sitter hunden fast.
Selen är krocktestad på det sättet att den håller vid en krock, dvs hunden lossnar inte och flyger iväg. Men frågan är vad som händer med hundens rygg vid en kraftig krock när rumpan flyger iväg och bröstkorgen sitter fast. Jag kan tänka mig att det kan bli en sådan knyck och vridning på ryggraden att hunden kan bli allvarligt skadad eller dö.
#5 Kan det inte bli ryggskador i en bur menar du? Där kan ju hunden hamna illa där med.
#6 Jag skrev ingenting om bur, det är bara tidigare skrivare som gjort det. Men det verkar vara många som kopplar krocktestad sele med att den är krocktestad utifrån hundens perspektiv, det är den inte.
Jag har inte kollat upp tester av alla burar, eller om det är någon annat märke av sele som krocktestats, men vad jag vet är det bara Variocage som har testat sin "säkerhetsprodukt för hundar" utifrån både människans och hundens perspektiv.
Vi har Mim buren. Den är krocktestad. Den blir inte ihop pressad vid en smäll. Det finns även en evakueringslucka så man kan få ut hunden från bilen även om bilen är mos. Selen kan vara utprovad att vara så pass säker att inte hunden flyger fram och skadar medpassagerarna. Klart att hundarna riskerar bli skadade vid en krock. Det riskerar ju vi med även om vi sitter i den mest krocksäkra bilen.
8 men selen är ju oxå krocktestad :)