Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1083 ggr
[Tess86]
0

Alldeles för mycket godis

Idag när vovvarna var hemma själva lyckades Tyri krafsa upp lådan med deras godis. Lådan var uppenbarligen för långt ner men jag kunde aldrig tänka mig att hon kunde öppna den.

Hon och Skade har delat på en påse med ca. 1 kilo torrfoder och 0,5-1 kilo leversnittar, och känner jag Tyri rätt åt hon en större portion än Skade.

Hon spydde ett par gånger under kvällen, först bara vätska och sedan direkt efter vätska och torrfoder. Hennes mage är utspänd men hon dricker hela tiden mycket vatten, vilket är bra. Annars är hon pigg som vanligt, hon försöker få igång oss och busa och springer runt ute.

Vi har ringt veterinär. De sa att om det är 1 kilo hon ätit så är det på gränsen till för mycket för hennes kroppsvikt men eftersom hon är pigg och dricker mycket vatten kan vi avvakta. Vi har ju så långt att åka till veterinär och i det här vädret också. Självklart skulle vi åka vid minsta tvekan men just nu mår nog Tyri bäst av att vara hemma.

Jag ska ställa klockan i natt och gå upp och kolla henne, så att det inte hänt något med henne. Hon sover ju i vår säng också så då märker vi nog om hon är orolig.

Stackars lilltjejen får ligga i soffan och vila ikväll.

[Penny&Skoja]
0

ja säger då det dessa matvrak , Lycka till hon lär ju inte må så bra i magen inatt :P

[Tess86]
0

Ja, de äter verkligen mer än vad som är bra för dem :/ Hon är en liten gnällspik som brukar pipa för minsta lilla och hon har inte gnällt mycket ikväll så hon kan inte ha så ont, men hon är nog stinn. Och lär vara dålig i magen i natt och imorgon.

Hon har inte fått, och kommer såklart inte att få någonting annat att äta idag. Men vad tror ni om imorgon, vad bör hon få för mat då? Är hon fortfarande dålig så kanske hon inte bör äta alls men samtidigt är hon redan ganska smal och vi håller på och matar upp henne lite så jag vet inte hur länge vi kan fasta henne. En dag till gör kanske inget om det måste, hon lär ju ha fått i sig många kalorier idag i alla fall :P

cupcakes
1

En hund som ätit för mycket torrfoder, där magen spänns ut, ska man ta bort vattnet från. Vattnet gör att fodret sväller och spänner ut magen ännu mer. Jag vet inte hur stor hund du har och hur mycket 1 kg är i förhållande till vikten - men hundar som lyckats öppna sina fodertunnor o.s.v. ska man inte ge vatten.

Nu har det säkert passerat vid det här laget, men om något liknande skulle hända igen så kan det vara bra att veta :)

[Tess86]
1

Torrfodret kommer att svälla i kontakt med magsaften i vilket fall som helst och mycket torr mat kräver mycket vatten för att smältas. Det finns två alternativ, antingen ger man hunden vatten att dricka eller så tar torrfodret vatten ifrån kroppen när kroppen försöker bilda mer och mer magsaft eftersom den sugs upp hela tiden, dvs hunden kommer att bli uttorkad, vilket i sin tur kan vara dödligt.

Enligt veterinären som jag ringde, på Strömsholm, hade vi två alternativ. Antingen såg vi till att Tyri fick i sig mycket vatten, eller så var hon tvungen att komma in på dropp, för att på det sättet få i sig mer vätska.

Du har rätt i att maten sväller när den får vatten, men om maten inte blöts upp av vätska kan den inte komma ut. Mat försvinner bara från magsäcken och ut i tarmarna när magen har brytit ner den. Dvs om man inte får hunden att kräkas upp den istället.

[Tess86]
1

Förresten så gick det bra med Tyri :) Hon var helt återställd nästa dag.

LinaK
0

Usch det är läskigt det där, speciellt när man har riktigt matglada hundar som även jag har Tungan ute

Jag har en tunna med kattmat som jag hade ställt på golvet eftersom jag hade fyllt den med ny kattmat, locket är ganska lätt att få upp och jag glömde såklart att ställa upp den. Detta kom jag på när jag satt i bilen på väg någonstans och fick då världens tvångstankar om att Sigge hade vräkt i sig all kattmat och låg där med sprängfylld mage och halvdog. Men när jag väl kom hem så hade han ju såklart inte gjort något och jag lärde mig att aldrig ställa tunnan på golvet igen Tungan ute

Men vad skönt att allt gick bra med Tyri!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

Vad skönt o höra att allt gick bra.

Jag har två pippinetta som troligen inte skulle äta så mycket, men har haft en häst i mitt stall som kom åt betfor i det vart panik dyrt vart det oxå för ägaren. Men efter detta så har jag bara skaffat fodertunnor som man knäpper hantagen över locket på, även för hundfodret o kattfodret har det bara köpts in såna tunnor.

[Tess86]
0

#6 Tur att du kom på det själv, och flyttade fodret, utan att det krävdes en olycka. Vi kommer helt klart att flytta hundarnas godis högre upp nu.

#7 Läskigt med hästen. De har väl ännu känsligare magar än hundar också? Det låter som en bra idé det där med fodertunna som man knäpper fast locket på. Vi har ju aldrig foder till hundarna på det sättet, bara till godis ibland när vi tränar, så det var bara otur att vi hade så pass mycket hemma just nu. Men det räcker nog att flytta det till en högre låda.