Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3817 ggr
HystrixEpic
2

Anatolisk Herdehund

Hej, jag har förälskat mig i rasen anatolisk herdehund. Själv är jag uppväxt med hundar och nästan bara "räddade", oftast med vissa problem. Har haft väldigt vaktiga hundar och så.
Jag kan väldigt mycket om hundar och tror att en anatolisk herdehund skulle passa mig när jag läser om dem, har läst om dem väldigt länge nu och läst allt jag kommit åt på både engelska och svenska. Och i framtiden skulle jag vilja ha en seriös uppfödning på dessa om det stämmer att de passar mig Glad
Har än inte träffat någon utan har läst vad det står om dem och en och annan erfarenhet.
Jag skulle iallafall gärna vilja höra med er om ni har någon erfarenhet av dessa och vad ni fått för uppfattning?
Vad ni tycker om denna ras?
Och självklart tar jag gärna emot tips!
Är iallafall extremt intresserad av denna ras och även liknande så kom gärna med erfarenheter och uppfattningar Glad

Karmatarerskanise
0

Det första jag tänker på är att man bör använda hundarna till att vakta får eftersom det är det dom är uppfödda till. Kommer ni låta hundarna gör det?

Verkar inte vara en hund som passar till enbart sällskap.

HystrixEpic
0

Kommer inte ha dem till enbart sällskap för de inte skulle må bra av det. Jag kommer ha en hästgård och vet inte  om det funkar. Annars kan jag tänka mig att skaffa en flock får just för hundarnas skull. Annars kommer jag har dem mycket utomhus då dom får röra sig över större ytor och aktivera dem med något som passar dem Glad
Det finns ju inte så många i sverige som har denna ras så har inte hittat så mycket erfarenhet av dem som man skulle vilja läsa innan man skaffar sig rasen.

Karmatarerskanise
0

Vad är det med rasen som lockar om ni inte redan har får? Det är ju i stort sett det man brukar ha dom till kan jag läsa mig till.

HystrixEpic
1

Jo det har jag också läst. Oftast är de till får och gårdsvaktning.
När jag läser deras personlighet och beteende verkar det vara en hund som passar mig, och som jag sa så har jag ju tänkt att ha en stor gård med främst hästar. Hästar och får är ju självklart inte samma sak men undrar om de kan fungera lika bra där.  De verkar som en underbar ras helt enkelt, som själklart kräver mycket av ägaren och jag gillar att ha hundar man kan jobba med.
Men det är just därför jag söker erfarenheter för de är ju det bästa än att läsa om hur en ras ska vara/brukar vara på olika sidor.
Jag vill veta vad de som har en anatolisk herdehund har dem till och hur de är i personlighet Glad

Karmatarerskanise
1

Hoppas här finns någon med erfarenhet :)

vallhund
0

En tråd på ett annat ställe där jag deltar under nicket Vallis.

Inte reklam för annat forum, bara info om rasen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

vallhund
0

Kom att tänka på http://pyreneer.net/framesv.html Om man går in under Pyrénéer o vidare till "historia" o sen "mer historia" så kan man läsa om hur herdehundarna kom till Europa via anatolien bl a.

Bra beskrivet o med kartor.

Samt: http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

HystrixEpic
0

Tack för infon, ska kolla upp det lite mer så fort jag får lite mer tid Glad