Uppsvullen från hundslagsmål
Hej! Jag känner bara att jag måste få skriva av mig! Jag är så hemskt dålig på att hantera sånt här. 
Jag har en omplaceringshane (border collie) på 8 år som alltid har haft svårt för andra hanhundar. När jag fick honom var han helt galen men vi har arbetat på det i över 2 år nu och han kan utan problem vara i samma rum som dem under bevakning och bara de inte "träffas". Men inga problem att träna dem sida vid sida.
Men så igårkväll hände det något. Han snapp till och attackerade den andra hanhunden, en stor Alaskan Husky. Min hund kom svischande runt hörnet där jag stod med Theo den andra hunden och VIPS var de i storbråk. Det gick över på bara några sekunder, den andra hanhunden ville inte slåss utan gick bara i självförsvar. Ägaren till den andra hunden drog lös sin hund och de skämdes direkt, båda två.
Vi kollade igenom hundarna och allt såg helt okej ut. Inga ytliga skador.
Men så imorse gick jag och min andra hund Loka till dörren för att gå ut men Hobbe vägrade och låg kvar i sängen.. Väääldigt ovanligt för en sådan energiknippe!
Så ser jag! KABOOM! Halva ansiktet är TOTALT uppsvällt! Under ögat och hela kinden. Det har blivit värre under dagen och nu har det vandrat neråt och lite upp mot översidan av nosen. Jag har lagt på kalla kompresser men det har inte hjälpt.
Tagit tempen, men ingen feber. Det gör ont för honom att gapa så han har inte ätit någon torrfoder alls. Så då fick han bacon och korv istället..
Dricker massa vatten! Vilket är bra. Det är så synd att det inte finns något smärtlindrande man kan ge.
Han verkar vara i chock. Och han har uppenbarligen väldigt ont. Tyst, smyger och är inte alls lika pigg och glad som han brukar. Jag hatar se mina älsklingar ha ont!
Ska ringa veterinären på måndag. Så typiskt att sånt här ska hända på helger… Suck… Vi får hoppas att det är en vanlig svullnad. Men jag tror tyvärr det har bildats en ficka som behöver dräneras och fixas… Huga.. :(
Han är mer svullen nu än på bilden..
Vill rekomendera dig att ringa en jourveterinär! Det kan (om du har otur) vara försent på måndag om han är så svullen som du berättar! Han kommer gå svårt att få luft också. Antagligen gör det väldigt ont så han borde få smärtlindring. Hoppas iallafall att det går över sen! Lycka till, jag håller tummarna för din prins!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag säger också RING VETERINÄR!
Min hund blev attackerad förra månaden och har blivit dränerad och ihopplåstrad. Veterinären sa dock att det kunde blivit bra mycket värre om jag hade väntat med att åka in. Så det tycker jag absolut att du ska göra!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
aj aj aj!! det där är inget att vänta med :(
Hur går det?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Svullnaden är nog inte det värsta (förutom att han inte kan äta) däremot kan det bli livshotande om de går i chock. Som de andra skulle jag rekommendera en akut tur till veterinär. Råkade själv ut för liknande för en tid sedan, hon gick in i chock men vi lyckades stävja det med sockerlösning och värme, svullnanden ledde till lunginflammation pga att hon fick ner saliv i lungorna.
Håller med övriga. Kontakta veterinär omgående.
TS hur har det gått?
Hunden bör få veterinäre vård då det kan bli värre om man väntar och veterinären kan ge honom smärtlindring så han slipper ha ont :)
Ring vetrinären säger jag med, om de anser att du kan vänta tills imorgon så är det bara ringa så fort telefontiden börjar imorgon. Ser du inga sår alls? för om du gör det skulle det underlätta att spola rent med koksalt men detta låter som det kan vara något annat hur är hans tänder o munnen inga konstigheter där? Hoppas att allt går bra med honom ändå. Inte lätt när änds pälskling blir sjuk.
Hej och tack igen för alla svar!
Hobbe är mycket piggare nu. Förutom att han är svullen då, så mår han annars helt som vanligt. Äter, dricker och busar utomhus.
Men självklart så ringde jag jourveterinären det första jag gjorde imorse! Han sa att han inte trodde det var akut eller någon fara, och att jag ska ringa upp honom imorgon klockan 08.00 för att få en tid så fort som möjligt.
Ansiktet har gått från svullet till att det "hänger" liksom.. Och en förhårdnad inne i huden, så att säga. Svårt att förklara. Lägger ut bild!
Det verkar vara något med bihålorna eftersom hans öga är irriterat och rinner. Men som sagt, han verkar inte ha ont alls idag så jag är mycket lugnare nu efter jag pratat med veterinären.
#8 Nej det finns inga sår alls, inte det minsta.. Baddar hans ögon med koksaltlösning, men inget där heller förutom att det rinner mycket.
#9 Blev det inget prat med vet. om smärta?
#13 Jag ringde och frågade vad veterinären hade för råd. Om jag skulle komma in akut nu direkt eller om jag skulle vänta. Veterinären var väldigt lugn och sa att det nog inte är någon fara och att jag kunde vänta tills imorgon. Hobbe verkar ju inte ha ont alls. Jag får känna och klämma och han bryr sig inte, så då litar jag på min veterinär som säger att han kan vänta i en dag till.
När min hund blev hundbiten så fick han exakt som din hund har! Fast under halsen så att säga, fick som värsta gäddhänget.
Vi åkte in akut och han fick drenage genom halsen. Då det kan bli en allvarlig infektion om inte innehållet töms ut!
Så jag tycker det är konstigt att han sa att ni kan vänta 
Bild på Hugo efter operation..
Tycker också det var lite märkligt att vetten bad dig vänta, tycker inte din hund ser pigg ut. Och dessutom är sned i ansiktet
Lycka till!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Det liknar den svullnad min valp fick. En svullnad i mjukdelarna vid halsen/svalget som i sig egentligen är ofarligt, däremot kan svullnaden trycka på strupen samt struphuvudslocket vilket kan leda till att saliv rinner er i lungorna och orsakar aspirations pneumoni (lunginflammation orsakad av vätska), dessutom kan det ge andningssvårigheter samt svårgiheter att äta/svälja ordentligt. Tycker absolut att det ska kontrolleras av veterinär, dessutom bör han få antibiotika eftersom hundar har väldigt mycket bakterier i saliven som lätt orsakar infektion. Även om man inte ser något tydligt sår räcker det med en mikoskopisk liten rispa för at det ska orsaka infektion. Ofta är det även just en sådan liten rispa som orsakar svullnaden.
När min tik blev attackerad syntes bara ett tandhål. Jag ringde vetten direkt efter attacken och dom sa att dom inte gjorde något åt tandhål. När vi åkte in några dagar senare pga ändrat allmäntillstånd visade det sig att hela bogen var söndertrasad, den var helt söndersliten och vetten sa det att även om utsidan ser förjävlig ut så är det 10 gånger värre på insidan.
Det blev dränage x2, och det tog 6 veterinärbesök, dubbeluppsättning medicinering och 1 månads vila innan hon blev bra igen.
Inre skador är djävulska, om jag var du skulle jag åka in på en gång, gärna igår!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Hur har det gått?
Jag ringde tidigt imorse och förklarade läget precis som det är, och frågade allt om infektioner och blodfyllnader. Sa att ansiktet "hänger", att han först var rejält uppsvälld men att det nu blivit hårt och att det vandrar runt och sväller upp på olika ställen. Och att han är röd och irriterad i ögat, samt vätskar.
Men han verkade inte oroad, utan tyckte att vi skulle avvakta tills på torsdag och se om svullnaden går ner sig. Han menade på att det kan mycket väl vara en rejäl smäll lika gärna som en infektionsficka.
Jag kommer hålla stenkoll på Hobbe och blir det minsta lilla värre så ringer jag direkt. Men just nu skulle vi avvakta. Och jag litar fullt ut på den här veterinären, han är riktigt duktig.
#15 Huga vad otrevligt. :(
Men jag måste säga att den här veterinären vet vad han gör, så därför litar jag på hans ord om att det nog är bättre att avvakta ifall det blir bättre. Men självklart är jag orolig! Vill ju absolut inte att det ska bli värre!
#16 Att han är sned ja! Och det sa jag till veterinären också. Men som sagt, han verkade tycka det var bäst att avvakta någon dag till.
#18 Men fy vad hemskt! Hur mår vovven idag då?
Jag har som sagt haft god kontakt med veterinären men vi skulle avvakta ifall svullnaden och det går ner sig.
Måste tillägga att han tyckte även inte det var akut eftersom han inte har ont.
Svullnaden är varken varm eller känslig. Jag får klämma och peta och klappa och han bryr sig inte det minsta. Han ligger och sover på den svullna sidan lika mycket som den andra. Och ibland kliar han sig med bakbenen precis som vanligt, rakt på svullnaden.
Han är pigg, glad och äter normalt. Dricker hur mycket som helst. Hoppar och fångar snö i luften som alltid. Verkar inte alls störas.
(gammal bild)
#20 Nu mår hon bra, pälsen har växt ut ganska bra och hon har ett ärr kvar. Hon har utvecklat en osäkerhet gentemot andra hundar, främst muskelhundar men det är ju förståerligt.
Hoppas Hobbes skada inte är så allvarlig och att han blir bra snart!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Nu alldeles nyss så kollade jag igenom honom igen. Öppnade munnen för att kolla (igen) och då började det rinna massa grumligt blod från, hur ska man säga, ovanför tänderna på insidan mot kinden där svullnaden är.
Ringde veterinären direkt. Han sa att då är det något som absolut borde kollas upp så fort som möjligt. Ska dit imorgonbitti 08.05!
Du borde byta veterinär! Fick han sin licens i ett cornflakes paket eller?
Efter ett hundslagsmål så ska hunden kollas då den kan hamna i chock (som du var orolig för) och alla ytterligare skador, alla skador syns inte!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#24 Ja, jag börjar ärligt talat bli lite tveksam och orolig nu! Efter detta sista samtal med honom.
Tidigt på söndag morgon sa veterinären att det nog inte är akut och att det kan vänta till måndag. Tidigt på måndagmorgon (idag) sa han att vi skulle avvakta till torsdag och se hur det utvecklas. Och sedan när jag ringde nu nyss så är det helt plötsligt superbråttom..
Vi får se hur det går imorgon helt enkelt! Jag sa att hunden förmodligen kommer att behöva penicillin och dränering och allt möjligt. Han höll bara med…
Min uppfödare rekommenderar denna veterinär och många andra. Har varit hos honom förut med öroninflammationer och tyckte mycket om honom.
Men men, väldigt konstigt må jag säga.
Jag hade inte väntat till imorgon, utan åkt in akut. Är det en infektion kan den sprida sig.
TS Följ din magkänsla. Jag brukar inte vara kritisk vad det gäller veterinärer, men den här veterinären har inte ens tittat på din hund. Vänd dej till en annan. Jag såg inte din tråd förrän nu och jag blir klart sagt ilsk när jag hör vad veterinären säger.
Bett behöver inte gå hål för att skada. Det kan bli väldigt stora skador under huden och det ser ju ut som om han fått en rejäl blödning bland annat. Skadan sitter ju i huvudet och det är inte alls bra om det förvärras.
Hoppas allt går bra för dej och hunden nu.
Lycka till
Vart bor du någon stans?
Kanske någon av oss här kan rekommendera en annan veterinär/klinik i din stad så att din hund får hjälp redan idag.
Jag håller med Hera- åk in akut nu direkt.
att en hund inte har ont när det är svulelt är inget konstigt! När det svullnar upp ordentligt kan känseln minska, (precis som på människor). Så är det svullet kan en hund vara ordentligt skadad även om de inte visar smärta!
Skulle byta veterinär direkt om jag var du…
Nu tycker jag ni ska lugna ner er, det är ju jätte svårt för veterinären att avgöra på telefon hur illa det egentligen är med hunden, och dem kan ju be alla som ringer för att be om råd komma in?
Sen beror allt på hur folk säger det, vet folk som åkt in akut på natten under helgerna (svin dyrt) för att katten inte har kissat på 24 timmar = livs farligt. Och det vissat sig att katten visst kissat då den inte har något kiss i blåsan, och min kompis berätta om hur hon akut tog in en förlamad hund, när hunden kom till kliniken hoppad den runt och skällde, den hade vart förlamad, typ, lite gran, halvt?!… sånt där är verkligen jätte svårt, saker kan vara livhotande och samtidigt ingen fara…
#31 du har alldeles rätt i nästan allt. Men när hundägaren ringer för andra gången behöver man för alla eventualliteter nog ta en koll. Håller med om att många ringer i onödan. Lilla Fiffi har hostat ett par gånger mm. Men för just den ägaren är det allvarligt. Hoppas det gick bra för hunden nu.
#31 Självklart är det jättesvårt att bedöma, både för en själv och för veterinär, man får nog gå efter sitt eget omdöme. Nu frågade ju Ts här i tråden hur hon ska agera, och flera av oss har tyckt att ett vet. besök känns angeläget. Vi är ju "bara" vanliga hundägare här, vad jag vet är ingen praktiserande veterinär här på sidan, så den bedömning man gör, är ju utifrån text och bild.
Hoppas det har gått bra för hunden.
TS; hur har det gått?
#33 jo, jag tycker också hon bör åka in med hunden. Då det inte ser bra ut :/
TS hur går det ? =) Hoppas att det går bra.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Vattensamlingar skapas ofta vid bråk/tjuvnyp där huden har kommit i kläm. Det går att massera ut försiktigt eller vänta tills det lägger sig självt.
Sår med vattensamlingar skall man försöka tömma så mycket man kan förhållandevis till hur hunden tar det.
Hej alla glada!
Jag åkte inte in akut, det kändes fruktansvärt onödigt. Jag fick en tid 08.00 på tisdagmorgon som sagt. Och på morgonen när jag vaknade så hade "bölden" börjat blöda. Det var blod, överallt. När han skakade på sig så… Jag hade en del att torka när jag kom hem ;-)
Åkte in och veterinären tog en titt. Det var inte alls så fasligt allvarligt, utan han sövde ner Hobbe (inte helt, mest groggy) och började rengöra och tömma bölden och svullnaden på allt blod och äckel. Det var mest som grumligt blod, inte var eller något annat missfärgat. Han hade två stora tandhål från den andra hunden, som inte hade synts tidigare. Men nu hade de öppnats upp!
Spolade med väteperoxid samt Nacl och carepen. Spruta med Penicillin direkt i såret.
Behandlas i 5 dagar med Synulox. Och en liten ögondroppe för irriterat öga.
Ingen "dränerings-slang" eller vad det nu heter. Ingen omläggning, ingen tratt, ingenting. Bara rengjort, rakat och penicillin på det och Hobbe mår utmärkt. :)
Den första dagen blödde han. Men nu 4 dagar senare är det hur fint som helst! Totalt ihoptorkat och bölden är i princip borta. Inom en vecka kommer det där vara läkt och fint.
Jag hade ingen anledning att tvivla på veterinären. Han kunde sitt! Kommer aldrig tveka igen, han gjorde ett super jobb. :)
Och kan ni gissa vad hela besöket gick på?
Bilden är tagen direkt efter veterinärbesöket! Ni kan tydligt se ett av tandhålen som dök upp från ingenstans.
Okej, skönt att det gick så bra som det gick iaf :)
Skönt att allt gått bra. Det är det otäcka med hundbett. Att såren blir så stora under huden. Har allt tänkt på er. Och jag hoppas plånboken inte blev alltför tom ;0))
#38 Bedömningen om man ska åka in akut eller inte, är sällan lätt att avgöra. Nu har ju din hund fått spolat, plus antibiotika så man får ju hoppas och tro att det blir bra :)
Det som kan vara klurigt är ju smärta. Många hundar visar sällan smärta, och det ska mycket till innan de uttrycker det. Alla måste väl göra som de bedömer själva, endera genom att lyssna på råd genom telefon, eller så genom att åka in och få en bedömning gjord.
Skönt att allt gick bra (:
// Hannah
Blev det dyrt? :P
Skönt o höra att allt gick bra, låter dyrt men det är jus sina små pälsklingar värda iaf 
Nu var det länge sedan och jag ber om ursäkt, har sällan tid att sitta här.. ;)
Hobbe mår alldeles utmärkt! Allt läkte ihop fint, och idag syns det inte ens. Lägger upp en bild från igår när all snö kom som ett bombnedslag från ovan.
Hoppas det är bra med er alla! Och att alla hundar här älskar snön så mycket som mina.. Kram på er!
Och just det… Ja, besöket gick på… Tro det eller ej…
**800 kronor.
**Jag klagar då verkligen inte.
Va skönt att det gick bra för din hund, va himla fin han är!
Jag ska in med Segra imorn så fort som möjligt, hon blev biten under lek med annan hund idag..
Har ett fult hål rätt in i sidan som är ½cm djupt, o en sårficka på 1½cm rakt nedåt som det redan samlats var i.. Får hoppas att vi slipper dränage o annat "krångel" o att det läker snabbt o smärtfritt!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Sårfickor är aldrig att leka med, lycka till!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.