Det här med allergi...
Hej hej!
Skrev ett inlägg för ett tag sen om att jag och min sambo planerar att bli med hund om en tid. Ett inlägg i mängden på en sån här sida iof hehe.
Vi har iaf varit dagmatte ett tag nu åt en supertrevlig dalmatinertik så har bara blivit ännu mer taggade på hundlivet. MEN… tro på fasen att jag har börja känna av allergi nu bara för det. Ingen kraftig men luftvägarna tar stryk känner jag. Suck… jag som klarat hund bra tidigare.
Så om det inte var svårt nog att hitta "vår" ras måste vi nu överhuvudtaget försöka se om det funkar med hund. Förhoppningsvis kan man kanske få passa någon av de raserna vi funderar på, bara för att se. Även om det inte heller är någon garanti, är ju grymt individuellt sånt där.
Min poäng med det här inlägget vette tusan. Ville nog bara visa min avundsjuka på alla er oallergiska människor ;) Men berätta gärna lite ni som är allergiska fast klarar er hund, vore kul att höra något positivt!
men det finns ju allergivänliga raser, typ krullhåriga raser m.m
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 Njae. Finns inga definita allergivänliga raser tyvärr. Däremot kan man eventuellt tåla vissa bättre :) Tex ickefällande.
Jag är pälsallergiker men tål nakenhundar, har en nakenfis på 4 månader :). Klarar henne perfekt!
Krullhåriga raser brukar som sagt vara lite mildare om allergin inte är så kraftig. De fäller inte heller så allergin hamnar inte "överallt", i form av päls i soffor, mattor etc.
Nakenhundar är egentligen inte speciellt allergivänliga, men blir det i och med att man kan bada dem ofta och därmed tvätta bort allergener. En nakenhund som badas en gång i veckan brukar vara okej.
Sedan får man vara smart helt enkelt. Låt inte hunden sova i sängen eller i soffan. Dammsug och damma oftare. Kan vara bra att inte låta er framtida hund slicka på dig heller, för saliven är ofta allergiframkallande. Min bästa vän har hundar som absolut största (och enda) passion. Hon har valt en korthårig ras med lättskött päls och försöker hålla efter noga med städningen, vilket kommer att öka hennes hundaktiva år dramatiskt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#4 Jag badar min två gånger/månad och har inte känt nåt alls.. denna månad har det blivit en gång och ändå känner jag ingenting. Nakenfisar funkar på mig i alla fall som annars är väldigt allergisk och får svårt med andningen hos andra raser/djur.
Min brors flickvän är pälsallergisk. Han hade en katt som han var tvungen att göra sig av med, för hon mådde så dåligt så fort hon bara satt på samma ställe där katten hade legat.
När hon träffade mig för första gången så fick hon också träffa min hund Ayla, en finsk lapphund. De fantastiska var att hon inte reagerade alls. Och hon som alltid velat ha hund blev ju överlycklig. Ja menar en hårigare hund får man ju leta efter! Så hon blev helt förälskad och ännu mer kär när hon upptäckte att hon tålde henne. När jag ett tag senare bad dom passa båda mina hundar, den finska lapphunden och en amstaff, så reagerade hon kraftigt på min amstaff. Men som sagt ingenting på min finska lapphund.
Dom har nu själva skaffat en hund och ja… det blev ju såklart en finsk lapphund ;) Och nu har dom haft henne i 1år, och hon reagerar fortfarande ingenting. Ganska fantastiskt :)
Så mitt förslag är väl typ att träffa så många olika raser ni bara kan, och se om du reagerar :)
Mvh Jenna
Jag har allergi mot alla pälsdjur utan kanin. Har en portugisisk vattenhund och har aldrig känt något, har heller inte känt av så mycket från andra hundar. Pappa har också allergi och han har känt av min hund någon enstaka gång.
#6 Måste bara inflika att finska lapphundar inte är en självklar allergiras. Både mamma och min bästa vän reagerade på min lappis. :) Så att TS inte hoppas för mycket! Precis som du säger så måste man träffa många olika raser för att vara säker.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#8 Nä visst :) Men det jag menar är bara att även de mest håriga och icke självklara hundarna kan vara allergivänliga, eftersom allergi är så individuellt :)
Så man får testa sig fram och inte bara ge upp eller bara inrikta sig på krulliga hundar :)
Mvh Jenna
Kan bara hålla med vad ni ovan har skrivit :) Allergi är ju så himla individuellt. Jag har som sagt inte reagerat på de flesta hundar innan (men andra pälsdjur) så förhoppningsvis kommer någon funka. Förhoppningsvis kommer man också kunna hitta människor som är villiga att låna ut sin hund några dagar så man får känna efter ordentligt helt enkelt.
Raser som fäller lite eller ingenting har vi redan på topplistan, så att de ofta beskrivs som mildare är ju i alla fall ett plus! :)
Å andra sidan slog det mig att hon som äger dalmatinertiken vi passar ofta är i stallet och om det är något jag är allergisk mot är det hö och häst. Hm. Så nu blir jag tveksam på om hunden kanske istället drar med sig massa sånt. Jösses, vad knepigt det blev.
#10 Tvätta hunden någon dag ni har den? På en gång ni får låna h*n och sedan är ni med den en hel dag och ser hur det är?
Jag kände av mina nakenfis på en gång vi fick hem henne faktiskt.. tror det var med att dom hade puffar också och dom tål jag bara inte så bra. Men så fort jag badade henne första gången har jag inte känt av henne någe mer..
Jag hör till de fullständigt galna allergiska människor som inte begriper att det inte finna allergivänliga hundar och katter….
Jag har fyra katter och en hund och känner inte av dem överhuvudtaget. De tillhör alla raser som ofta benämns som allergivänliga. Jag kan bara konstatera att JA - det funkar för mig.
Hundar känner jag normalt av rejält; nysningar röda, rinnande ögon och astma - katter kände jag av något mindre men ändå rejäla symptom som jag inte skulle kunna leva med dagligen.
Katterna har bott här i 12 år, hunden knappt ett år. Så jag tror inte längre att det bara är en tillfällighet. Och ja, jag har testat min allergi. Tre gånger under denna 12 års period. 1:a gången var jag allergisk mot katt och hund, andra gången allergisk mot hund och överkänslig mot katt. Tredje gången allergisk mot hund och INGEN reaktion mot katt… Första gången var innan jag skaffade katt 1. Senaste gången var innan hunden flyttade in. Galen? Ja kanske, men ett liv utan husdjur känns inte som ett rimligt alternativ för mig.
Min hund badar cirka var tredje vecka och hör till de sk icke fällande raserna. Dvs har ingen underull.
MIn katter är tvärtom - de har enbart underull. Katterna badar… sällan… De är inte riktigt lika förtjusta i vatten som hunden… minst sagt.
Var visst ett roligt inlägg inte för så länge sen då visade det att pudel iaf tappar mest av mjäll som många reagerar på. Vi har iaf Pudel och våran son tål dessa 100%. Jag tycker TS att du ska ta ett blodprov för verkligen kolla att du är allergisk mot hund, är du det!? ska du sen kolla ut raser som du tror mer på åka till ufd som helst har hundar i olika åldrar gossa med dom. En sak kan underlätta och det är att man badar sin hund oftare typ 2 gånger i månaden
Dottern har nu visat sig på hösten vara allergisk mot något o det var gråbo (en växt).

Jag är pälsdjursallergiker men har två hundar som går bra. En cocker/pudel som har underull och fäller den två gånger per år och en Pudel.
Cpckerpoon behöver nästan ingen pälsvård alls så det är faktiskt pudeln jag kan känna av ibland. Dock inga stora besvär utan det räcker med at tgå och tvätta händerna.
Förut hade jag en långhårig Chihuahua som fällde två gånger per år. Jag reagerade i början men fick rådet att hålla hunden ren och att städa ofta. Då gick det bättre. Jag vande mig efter några månader och det funkade bra sen. Hon fick inte komma in i mitt sovrum för jag behövde en allergifri zon i huset.
Nu sover båda hundarna i sovrummet men inte i sängen.
Jag tål inte collie och schäfer och såna liknande pälsar men heller inte korthåriga som fäller överallt. Dessa hår är omöjliga att bli av med. Är uppvuxen med korthårig Tax. Det är värre för mig.
Underullen som mina hundar fäller/har fällt lägger sig som lockar på golvet och är bara att plocka upp. Enkelt och bra.
>>>Malum domesticum<<<
Du kan också se det som något positivt att du fick veta om allergin INNAN ni köpt hund. Tänk vad hemskt om man har köt en hund och sedan utvecklar allergi så pass allvarlig att man måste göra sig av med hunden.
Hoppas ni hittar en ras som du inte reagerar på. För allergi ska man ta på allvar, allra helst på det sätter sig i luftvägarna.
12# Vad är det för katter du har? Jag har en lindrigare kattallergi och frågade på katter.ifokus hur det är med allergi och katter och så nämnde jag sibirisk katt.. Fick bara väldigt negativa svar.
Jag är allergisk mot alla pälsdjur, mer eller mindre. Häst och katt är värst men känner ofta av hundar också, särskilt när de är i fällning.
Har haft vår hund nu i 4 år (lhasa apso-blandning) och känner inte av honom ett dugg. Han badas ungefär en gång i månaden och i början var tanken att han inte skulle sova i mitt rum, men han har sovit i min säng varje natt de senaste åren och det går ändå bra.
Alla hundar jag har träffat som inte fäller har fungerat jättebra för mig. Ska skaffa Pudel i vår och hälsat på pudeluppfödare, som även haft valpar då, utan att reagera
Så nog finns det hopp, särskilt om du är så pass lite allergisk! Men som resten sagt är det ju så olika, en vän till mig tex reagerar starkt på min hund trots allergitablett.
Och om hundar som brukar vara i stall, mina kusiner har en gårdshund (berger des pyrenee a face rase) som jag inte klarar av alls, reagerar på samma sätt som jag reagerar på hästlukt. Så där tror jag också det är häst jag känner av för jag reagerar normalt inte mycket på den typen av päls.
Jag är ägare till en Bichon frise och honom klarar jag av hur bra som helst även fast jag är lite känslig mot hundar. Min lillasyster är dock ganska så allergisk men hon har aldrig känt av mina Bichoner.
#11 Att skölja av henne skulla faktiskt vara en idé. Tack! Ska tvätta hennes filt igen också. Inte för att jag kan hålla på att bada henne så fort vi har henne, men mest för att prova.
#12 Vad bra att du hittat något som funkar för dig! Allergi/överkänslighet är väl lite av ett mysterium… Testerna som finns kan fungera sådär också, vad jag förstår funkar de mindre säkert ju äldre man blir också. Jag är själv tokallergisk mot katter - däremot inte kastrerade hanar av någon anledning. När jag som barn var kattvakt åt en liten cornish hona (bara underull) kände jag inte heller speciellt mycket.
#13 Ja jag läste det! Undra hur det hänger ihop. Placebohundar? ;) Skämtåsido. Allergitestade mig som liten knatte, har pollenallergi och diverse annat strunt. Men borde testa igen antagligen :)
#14 Kul att cockerpoon går bra! Jag tror jag har svårast för de korthåriga som kilar fast sig. Den andra hunden jag reagerat på var en blandning mellan tax/jack russel.
#15 Självklart Hera. Jag har ju en rätt allergirik bakgrund så en av anledningarna till varför vi öht ville bli dagmatte var för att testa hur pass jag reagerar. Man får inte bli naiv :/ Det räcker med alla de hundar som redan cirkulerar runt på blocket på grund av allergi.
#17 Vad roligt! :) Jag tror också det finns hopp eftersom jag reagerar så lite ändå. Läste någonstans att häst är typ en av få djur som utomhus kan ge besvär på flera meters håll, så att du känner av den hunden kanske inte är så konstigt. Jag har svårt att vara i samma rum som någons ridkläder t ex.
19 inte helt fel o göra nytt allergitest
Jag är själv pälsdjursallergiker på papperet, men äger 2 hundar utan problem. För mig verkar det vara långhåriga hundar som inte fungerar. Har stött på x antal sådana och jag har reagerat på samtliga, med undantag för 1.
Däremot har vi haft rottweiler utan problem och har numer staffordshire bullterrier. Allergin känner jag inte av det minsta.

#17 Nalle- Vilka pudeluppfödare har du besökt?
Mejlade en pudeluppfödare förut och frågade om jag fick komma på besök för att se om jag är allergisk mot pudlar. De svarade med att det inte var en bra ide testa på det sättet och att jag borde prata med läkaren om det är säkert för mig och omgivningen.
Varför är det farligt för omgivningen!?
En läkare kan väl inte veta vilka raser som jag är allergisk mot?
Spela ingen roll om man ha en "vanlig" hund tex långhårig Schäfer för det är just ett visst "ämne" eller vad man ska kalla det som man reagera på. Som tex du kan tåla katter o en hund i samma rum, sen ta du in en till hund i rummet, då kan du reagera och de beror på att de är för mycket av "kvalster/ämnet" vad de nu heter xd
(Ska nu förklara tydligare att jag vet INTE vad de heter och det är INTE "kvalster/ämnet" som jag skrev här utan de va bara en utfyllnad för just detta ordet jag söker som jag inte kommer på)
Hela familjen förutom jag ha allergi och hon försökte då förklara för mig vad detta är, men glömt bort vad de heter, just de man reagera på.
Men bara för man är allergisk mot tex hund som de handla om här, så behöver det inte va alla. Mamma klara vår hund men INTE våra katter och hon har ändå en väldig allergi mot päls överhuvudtaget :P

#23 Menar du allergener?
ja de kanske de va !!! Måste ringa mamma imon o fråga vad de hette nu igen xd

Jag har en väninna som är allergiker och tål inga katter och vissa hundraser. Hon känner av våran Leonberger men det går bra så länge Alice inte är i ansiktet och slickar. Men till ämnet hör att hennes föräldrar ville så gärna skaffa hund och föll för rasen: Kerry Blue Terrier och det fungerar jättebra för henne, men tror som sagt att det är väldigt individuellt.
#26 Kul att kerryn funkade! Individuellt är det ju absolut. Nu i tisdags då hunden var här så kände jag heller inte alls speciellt mycket, hon kan slicka och vara uppe i ansiktet och fara utan att jag reagerar. Men man borde väl vara på sin vakt ändå.
#27 Har en kompis med en strävhårig taxblandis, den kliar det rejält av. Men det är en av få hundar jag upplever så med, så förhoppningsvis kommer det gå fint att hitta andra raser som funkar :)
#16 Cornish rex - bara underhår. Underbart livliga, sällskapliga missar. Passar perfekt med min Portis!
Jag är pälsdjursallergiker, värst är det med katt, hund och kanin. Jag har en australian shepherd och en tervueren och har aldrig känt av någon utav dom, inte ens under fällning. Har även haft en rottweiler/amstaff som jag inte kände av alls, men min första hund, schäfer/st bernhard kände jag av, misstänker att det var hans schäferpäls som orsakade det då jag känner av schäfrar.
Har även två katter, bastards båda två, som jag inte känner av.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#30 Visst är det underligt med allergi! Jag är mest glad för att det funkar. Det kan ingen argumentera emot. Varför? Jag har ingen aning.
Coton de tulearen brukar ju de flesta allergiker tåla, de har ingen underull så då tål allergiker de mera. Jag har en Coton de tulear tik och hon har haft valpar 2 gånger när hon var yngre och de var 3 stycken köpare som var allergiska mot hundar men Cotonens päls klarade dom av och jag har hållt kontakten med dom och alla tre har kvar hundarna de köpte av oss och allt funkar super bra, men det är nog lite olika, vissa tål dom bättre och vissa kanske inte, finns ju ingen ras som är riktigt 100 % allergi fri, Om ni vill ha en större hund så skulle jag tycka att en Labradoddle kanske skulla passa?
Lycka till med hundsökanden, hoppas ni hittar en hund ni tål!
Hmm… Det var en som mejla om att köpa Englas ena valp, men var allergisk. Men efter 3 timmar kommer det ett nytt mejl, då hade han kollat om rasen var allergivändlig, tro det eller ej men det var den. Både jag och mamma blev chockade.. Vaddå allergivändlig? Det var tydligen Ph värdet i huden som avgjorde. Valpen är idag 1 1/2 år och det går super med den lilla.. Både han och hans syster var extremt allergiska mot hundar. Men klara mina små monster ;) Podengo Portugues Liso Pequeno
30 vad är det för kattras bastards? 
Det är underligt vad man kan reagera på vi har känner två coton de tulearen o tibbetansk terrier som inte har underull o dessa reagerar min son på. Vi var hundvakt åt syrrans nakenfis som vi fick ha i vårat sovrum pga han vart jätte dålig av. Men våran blandrastik softis-blaning reagagera han inget på o inte heller Pudel. Så jag säger det igen jag anser man måste prova sig fram men man bör oxå göra pricktest eller blodprov.
#34: Jo det är ju lite olika från indivd till indivd, men många som jag känner tål Cotonens päls utmärkt :D
# bonnKatt förmodligen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
36 mjo, själv har vi huskatt med som sonen klarar av fint. Långhårig huskatt 
Jag är allergisk men vi har ändå valt att ha en flatcoated retriever, som inte anses som en allergivänlig ras. Däremot skulle vi inte köpt honom om vi inte först varit många timmar på kenneln och testat det.
De allra flesta dagar går det utan något som helst besvär, men jag märker att jag är lite känslig för hundens saliv så han får inte slicka på mig för mycket. Jag får dock aldrig andningsbesvär av honom, vilket jag kan få av häst och vissa andra hundraser.
Det är som sagt väldigt individuellt vad man reagerar på. Jag tål varken bichon frisé eller Pudel, som släktingarna har, och de tas ju ofta upp som exempel på allergivänliga raser. Min svärmor skaffade en bichon frisé just för att hon är allergisk och det funkar bra för henne.
Jag har skrivit detta i en tidigare tråd men skriver det igen: Jag såg på ett amerikanskt djurprogram och där var det en expert som rekommenderade långhåriga raser som hålls kortklippta för allergiker. Det har något att göra med att raser med långt hår inte fäller lika mycket (för då skulle pälsen inte hinna växa och bli lång). Jag har ingen aning om det stämmer, men kan vara värt att fundera på!
#33 Kul att läsa att podengo portugues ses som allergivänlig, jag är sugen på en podengo någon gång :)
#29 apropå cornish! Var inne på en sådan för 10-tal år sedan när familjen tänkte skaffa katt. Fick låna en liten hona i två veckor. Supermysig, jag kände inte av den så mycket, men det var visserligen under björkpollenperioden så snuvig var jag ju redan :p mindre smart dvs.
#30 Kul att du tål dina så bra. Har hört någonstans att schäfrar och Tax ska vara mer allergena… men det är mycket man hör, och tror inte att det går att generalisera på det sättet heller. Märks inte minst när man läser vad alla skriver om vad de tål/inte tål.
#32 Tack! Coton de tulearen är för liten för vad vi söker dessvärre. Sambon sträcker över 195 i mankhöjd så han föredrar något lite större ;) Just nu är vi väldigt inne på barbeten (fransk vattenhund). Är lite intresserad av bedlington också, men den faller ev på storlek och envishet (?).
#34 Ja precis. Tror jag nämnde tidigare att det är svårare att få ett exakt resultat med ex pricktest om man är vuxen, men värt att göra ändå. Viktigt att man prova sig fram noga innan man bestämmer sig i alla fall.
Labradoodle??? Super söta och de flesta tål denna ras, har börjat bli en mycket populär ras.
#40 är dock ingen ras utan en blandras ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#34 Bondkatter, den ena vet jag inte alls vad han har i sig medan honan är birma/norsk skogkatt, men inte mindre bastard för det 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#38 Jag är rädd för att man inte ska känna så mycket till en början, men att det ska bli värre ju mer man utsetts för det… Så mitt mål är att hitta en hund där jag känner absolut noll från början. Det kommer antagligen bli tillräckligt jobbigt på pollensäsongerna ändå. Härligt med flatte förresten! :) Intressant det med om kortklippta långhåriga, jag har ingen aning hur och om det skulle fungera bättre. Varför klipper man det kort? För att de ska bli enklare att sköta? Värt att ha i tanken i alla fall!
#40 håller med 41 att labradoodlen inte är en ras. Inte så att jag inte tror att det kan va en bra kombination, många verkar trevliga. Jag har däremot fått intrycket av att de är på väg att bli "mode" och att man därför betalar mycket pengar för "grisen i säcken", dvs förälrar är inte testade osv. Men rätta mig gärna om jag har fel :) Det kanske finns seriösa labradoodle uppföttare i Sverige som jag missat.
39 det är därför man gör ett blodprov som vuxen 
#44 Haha okej okej! Jag lovar jag ska göra ett ;) Blodprov eller rasttest är däremot inte helt exakta heller, åtminstone inte när jag gjorde för födoämnesallergi för ett par månader sen. Men päls visar kanske tydligare :)
45, Jag fick själv ta blodprov för antog att jag reagera på katt, men det var fel för mig var det konstig någ gräs aldrig haft något med allergi att göra innan o är över 30 år…. Har även flera andra kompisar som gjort blodprov för kolla pälsallergi ena var som jag det var gräset i år som spöka för henne med
Jag tänker så här har du inte reagerat på hund innan så behöver det inte vara hund nu heller, gråbo reagerar många på o det håller in långt in på senhösten (sa min kompis som reagerat alltid på dessa)
#46 Nej precis. Jag är ett riktigt måndagsexemplar när det kommer till allergi och tål inte björkpollen tex så gråbo kan säkert också spöka. Sen måste man ju skilja på allergi, överkänslighet och korsallergier också… hu. Då börjar det bli krångligt :P
Vi har allergi i familjen men klarar av Lagotton galant, detsamma gäller t.ex Pudel. Övriga allergier har också blivit bättre sedan vi skaffade hund. Dock är det ju väldigt individuellt vilka raser man tål, jag själv är egentligen inte djurallergiker men reagerar ändå lite när jag klipper Bichons(jobbar som hundfrisör mellan varven).