Hundmöte
Min tik gillar inte andra tikar, de kan vara flera meter bort men ändå drar hon, morrar och skäller. Hur ska jag få henne att sluta? Hon är hopplös med att dra i kopplet, och om man säger åt henne får hon ju "uppmärksamhet" då förknippar väll hon det som nått bra? Sen om man är i en hundpark och har henne lös, sen kommer det en annan hundägare och släpper lös sin hund. Då sprungen hon fram och börjar busa. Hur ska jag få henne att sluta med det? (Hon kommer inte när jag ropar, hur jag än gör..) Hur ska jag vara mer intessant än alla hundar hon möter på promenaderna??
Jag har kanske inga konkreta tips men att kalla in en hund som leker med en annan hund är nog bland det svåraste man kan göra, om man inte tränat riktigt rejält på inkallning tidigare. Jag skulle träna inkallning med lättare störningar (förutsatt att inkallning funkar som en smäck utan störningar) innan jag försöker mig på att kalla in bland hundar. Sedan är ett tips att gå hundkurs med din hund…då kan du få mer konkreta tips som passar just dig och din hund. Alla hundar är ju individer :). Jag har själv svårt för just inkallning och tänker gå en ren inkallningskurs sen när ekonomin har ordnat sig för mig :).
Att göra sig roligare på promenad för att distrahera från annat spännande ute kan vara svårt i början då det kan ta tid innan man ser resultaten. Jag har själv kämpat en hel del med detta då jag slarvade lite under valptiden. Men efter att ha varvat med godis, pinne, kamptrasa, kasta boll osv VARJE gång han söker min kontakt har han börjat uppmärksamma mig mer och mer och det är även lättare att få honom att fokusera på mig vid störningar. I början verkade han lite fundersam och verkade mest tänka "vadå, leka/godis NU? Det är ju en jätteintressant doft här borta!". Jag tränar även mycket på "gå nära", dvs han ska gå vid min sida. Detta började jag med inomhus, utan störningar. Sedan utomhus utan störningar från människor eller andra hundar. Och nu när det sitter så har jag börjat så smått att träna "gå nära" även vid lättare störningar som cyklister, människor, fåglar…nu börjar det sitta så snart tänkte jag börja träna "gå nära" vid möten med andra hundar. Får se hur det går ;).
Tillägg: Du får testa dig fram till vad som funkar på din hund helt enkelt. Jag fick smått ångest över att den där kamptrasan som är SÅ rolig inomhus, inte fungerade alls utomhus. Men nu har jag hittat en bra trigger utomhus på honom, att plocka upp pinnar och ha lite dragkamp med honom! Sen släpper jag pinnen och låter honom bära den en bit. Sen när han tittar mot mig tar jag tag i pinnen och har lite till dragkamp osv..
Vissa dagar är han dock totalt ointresserad av mig och då håller jag inte på och pockar på hans uppmärksamhet hela tiden. Sådana dagar går vi bara vanliga promenader. Han är i en ålder med mycket hormoner så jag försöker inte kräva så mycket av honom. Jag passar på när han själv är motiverad och då kör vi gärnet på att ha kul tillsammans :).
Testa skvallerträning!