Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3671 ggr
[rodeo]
1

Löp?!

Hej, jag börjar fundera på om vår tik är påväg in i löp men eftersom detta är vår första tik har jag väldigt svårt att avgöra. När ska man ta henne från hunddagis etc? Nu? När hon börjar blöda?

Vad jag förstått blöder hunden i tio dagar eller något innan hon går in i höglöp. Vår hund blöder inte vad jag sett men hon kissar oftare ute och luktar längre på dofter samt slickar sig lite mer i rumpan.

Det är dock lite oklart om slickandet beror på löp eller den mindre infektionen hon har i slidan som hon äter antibiotika för… 

Sen har jag läst om tysta löp också… Man blir väligt fundersam som förstagångstikägare! Tacksam för all hjälp.

russin
0

Mina tikar visar ganska långt i förväg att löp är på gng - upp till 1-2 månad före….pinkar högre och högre, oftare och oftare, mer intresserade för kissfläckar osv.

[rodeo]
1

Hon har kissat oftare i någon månad nu, och vi var in till veterinären som tyckte hon såg aningen mer rosa ut så han skrev ut antibiotika. Kan det bara vara så att hon var mer rosa för att hon ska in i löp snart? :S

[Forest]
0

TS det var inte du som skulle kastrera din tik på tisdag? kan vara en annan för då vet jag inte om man ska kastrera hör med din vetrinär om detta. Mina tikar blir mer benägna att lukta på kissefläckar innan löp, de svullnar upp mycket framför allt första löpet ser man det tydligt från liten ärta till bulle som jag säger Flört Vid löp kissar dom överallt ute även lite högre för visa bästa reklam de kan. Tvättar sig mycket, blöder pytte lite inget man ser förutom på tikskyddet som de sover med.

[rodeo]
0

Haha, nej jag ska inte kastrera henne på tisdag. Inte vad jag vet i alla fall! ;) 

Okej, tack. Men alltså, ska jag ta henne från dagiset direkt nu? Eller är det liksom ett för-förlöp?

Jenna_Nord
0

Om en tik löper kan du alltid pressa ihop sidorna av själva "kissimurran". På så sätt kan man liksom pressa ut en vätska, är den klar och genomskinlig så löper hon inte än. Om den är rödaktig så löper hon. Ta en bit vitt papper och torka så är det lättare att se vilken nyans det är i :)

Mvh Jenna

russin
0

Ärligt har jag aldrig missat ett löp på någon tik i mitt liv, så jag tror inte tysta löp är speciellt vanligtGlad

[Forest]
0

4 nepp då var det en annan som ska kastrera + ger antibeotika Flört

ang hunddagis så är det visst olika vissa tillåter inte löptikar vistas på hunddagiset, och detta med hur länge dom löper är olika. Enja dag 12 höglöp o tillomed bästa dagen för parning iaf var det så när hon parades. Donna ingen aning men jag tippar på att hon kommer snabbare i höglöpet, blödde putte lite så svårt o avgöra dessutom ska hon itne andvänds i avel så har inte direckta intressen på notera det ;)

[rodeo]
0

På vårt dagis måste de vara hemma i minst tre veckor, men det är lite svårt att veta ifrån NÄR hunden ska vara hemma i tre veckor… 

Jag ska titta efter om jag ser någon färgad vätska. :)

[Forest]
0

8 enkelt o se är om du tar lite papper o bara duttar på musen :)

[rodeo]
0

Nu var det ett tag sedan jag skrev och… Ja, det går väl inte åt rätt håll direkt. Förut kissade hon oftare vilket hon har slutat med nu, nu kissar hon en gång per promenad sedan är det bra. Ett par dagar efter att jag senast skrev var hon helt okontaktbar på promenaderna och vi var som luft för henne. Vi tänkte att hon nog är nära löp så vi struntade i beteendet och lät henne hållas.

Ett par dagar senare lyssnar hon som vanligt igen. Hon slickar sig inte heller i rumpan som förut. Vad händer?! Vi trodde hon skulle börja löpa men vi väntar och väntar och inget händer? Jag har inte sett någon flytning över huvud taget…

russin
1

Det kan bli så och framförallt på ungtikar. Min ena tik var jag helt säker på att hon skulle fått sitt andra löp runt ett halvår efter det första, för hon visade alla tecken med att pinkmarkera osv. Det kom dock av sig och hon blev "normal" igen - några månader senare började hon åter visa tecken och då kom löpet.

[rodeo]
0

Jo jag misstänkte det, detta kommer bli hennes andra löp så "rutinerna" finns väl inte än. Glömde skriva förut att hennes slida var svullen vilket jag förstått är normalt. Nu tycker jag det är mindre svullet men det ser inte riktigt ut som vanligt än.

Svårt bara när man inte vet om man törs ha henne på dagis igen eller inte. :/