Skendräktig
Min Blandistik Mixa blir skendräktig vid varje löp.. (hittills fyra gånger) När hon är skendräktig blir hon en riktig surkärring, och hon får hjärnspöken. Det är som att hon är i trotsåldern igen. Hon skäller om hon ser en hund på långt håll. Om hon inte får hälsa på en hund som går förbi sätter hon sig ner och väntar tills hunden kommer. Hon har aldrig sagt åt någon hund eller skällt eller liknande. Men förra gången hon var skendräktig så blev hon jättesur på en han hund som bor här. Och efter det så gillar hon inte honom alls. Jag tror att han har ADHD eller något, han är riktigt irriterande och på hela tiden. (hennes mamma och min kompis hund har också något emot honom) Hon blir rädd för stora hundar, hon vill leka med de, men när de väl ska leka så skriker hon och gömmer sig bakom mig så fort de luktar på henne. Bara för det så vill jag inte träffa någon hund. (hon får ändå träffa min kompis hund varje dag) Hon skulle nog aldrig attackera en hund, men det är så pinsamt när hon skäller eller skriker när hon träffar hundar..
Jag vet att det bästa jag kan göra är att kastrera henne.
Jag undrar lite angående det här:
- Är det normalt att hundar blir så när de är skendräktiga?
- Kan man kastrera en tik medans hon är skendräktig?
- Vad kostar det ungefär att kastrera en tik?
- Eftersom att hon får mjölk så får hon hängtuttar.
Kommer de någonsin att försvinna?
Tacksam för svar!
Om hon blir skendräktig var gång är kastrering det bästa för henne :) Sliter på dem att vara skendräktiga så ofta och inte kul för henne heller.
- **Är det normalt att hundar blir så när de är skendräktiga?
**tikar kan bete sig olika vid skendräktigheter - **Kan man kastrera en tik medans hon är skendräktig?
**Jag tror inte man brukar vilja göra det, men ring och fråga veterinären. - **Vad kostar det ungefär att kastrera en tik?
**Beror på vad tiken väger, men 3000-7000kr skulle jag tro. - **Eftersom att hon får mjölk så får hon hängtuttar.
Kommer de någonsin att försvinna?
**Kan göra men inte 100% säkert :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 tack för ditt svar
Jo, tänkte också det att det nog inte är så kul att bli skendräktig två gånger om året..
Hon väger 20-22 kilo. Vad kan det gå på då?
Ska man kastrera en tik, så gör man det mitt mellan löpperioderna så hon är så normal som möjligt under ingreppet.
#3 Okej. Förra gången var hon nästan skendräktig ända tills hon löpte igen. Men jag har läst lite om hur man kan få det att gå över snabbare så förhoppningsvis så kan hon kastreras någon gång efter den här skendräktigheten
Måste bara förklara att jag skrev otydligt, hon inte har varit skendräktig fyra gånger, hon har löpt fyra gånger, och hon är/har varit skendräktig sammanlagt två ggr. (Förra löpet, och nu har hon precis blivit skendräktig igen) Men jag har hört att de brukar bli skendräktiga vid varje löp så jag antar att det kommer att fortsätta.
Du kan kontakta veterinär och få Galastop utskrivet, för att avbryta mjölkproduktionen.
De absolut bästa man kan göra är att aktivera sin tik extra mycket en bit efter löpet och inte ge en massa onödig mat. Då får hon annat att tänka på och man kan då förhindra skendräktighet. Genom att inte ge en massa onödiga onyttigheter så finns det heller inte en massa mat över i kroppen som kan gå åt till att producera mjölk.
Min finska lapphund blir skendräktig efter varje löp ändå.. Men jag lyckades undvika skendräktigheten på min amstaff sist genom att aktivera henne och inte ge annat än sitt foder och belöningsgodis någon gång då och då.
Mvh Jenna
Chanel vart skendräcktig oxå men hon var mer lättmoterverad så för henne kunde man styra lite annat med som träna o göra lite annat roligare saker än vara dräckig o ha valpar osv. Det går inte med alla men det kan underlätta. Eftersom hon var bara skendräktig en gång så fundera inte vi på kastrera men annars tycker jag det är ett bra alternativ iaf om nu tiken blir så dåligt humör o grinig så lång period som din hund verkar bli.
Osäkra tikar kam bli mer osäkra efter kastrering.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 Jag har sagt det till min mamma, men hon ger henne mer mat hela tiden. Mixa blir dessutom hungrigare när hon löper så då vill hon ha mat hela tiden. Så hon får mer motion men samtidigt mer mat.. Jag har till och med försökt gömma hundmaten i mitt rum, men hon hittar den… 
#7 & #8 Men jag ska dessutom börja på ett djurgymnasium nästa år, och då ska jag ta med mig Mixa. Varje gång en tik löper så måste hon bo någon annanstans. Och jag kommer troligen att bo på internat ca 6 timmar bort, och jag vill inte bara lämna henne hemma i två veckor, särskilt inte när hon löper. Min syster är inte så smart vad gäller hundar…
Så kastrera är det ända jag kan göra.. Men jag vill ju såklart inte att hon ska bli osäker bara för det.. 
#9 Då tycker jag att du ska sätta dig ner med din mamma och förklara vart all överflödig mat tar vägen om hon inte motionerar och förbränner den. Och att det är det som också orsakar mjölken.
Och att hon inte ska göra det för din skull, utan för eran hund skull! Hur kul tror ni att hon har det när hon löper? Om ni tycker de är jobbigt kan ni ju bara föreställa er hur det är för henne.
Hundar är som barn. Gav hon dig godis så fort du ville ha när du var liten? Bara för att du var sugen? Nej, och på samma sätt måste hon vägra att ge mat till hunden, för att hon är sugen. För hennes eget bästa.
Mvh Jenna
#10 Jag har försökt förklara det för henne flera gånger men hon säger bara att hon är såå hungrig och hon måste ju få mat och jag är så elak som inte ger henne mat osv. Hon får en full matskål torrfoder på morgonen, och en full matskål torrfoder blandat med färskfoder på kvällen och så har hon fått hela tiden. Men mamma ska helt plötsligt ge henne lunch också..
Att kastera henne vet mamma att vi måste göra, det är just det med skendräktigheten som hon inte förstår.
Jag har pratat med mamma och vi har kommit fram till att hon ska vara kastrerad innan nästa löp.