Hjärnspöken..?
Hej!
Jag undrar om tikarna kan få hjärnspöken innan de ska löpa? Vår tik ska snart löpa och idag har hon varit harig och skrajsen. Hon låg till och med och reste ragg i en säng på morgonen.
Är det vanligt att de blir lite knepiga innan de ska löpa?
Mvh Erika

Det är mkt vanligt skulle jag nog vilja påstå att tikarna får hjärnspöken vid löpen. Hur gammal är hon?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
d e nog inget ovanligt alls skulle jag tro =D

vår hund är inte alls sån… vi märker knappt nån skillnad på henne när hon löper o hur hon är annars.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Det är jättevanligt..Skorpan blir harig och pipig för minsta lilla, är vi ute och går kan hon helt plötsligt få för sig att det är nått otäckt i skogen och ska hem =) Likadant var det med sista schäfern…hon stack till och med hem när vi var ute på kvällen och det knakade till i skogen…snacka om att känna sig trygg ;)

#1 Hon är ca ett år och fyra månader, det är snart dax för andra löpet.
Skönt att höra att det inte är något ovanligt eller konstigt. =)

Om hon är kring året så kan det även vara vanligt med hjärnspöken i den åldern.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Låter som ett helt normalt beteende som drabbar många tikar. Det är mycket hormoner som spökar och de kan de bli lite konstiga.
Sedan hjälper inte åldern till heller, det är ju en spökålder i sig. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
När vi tog hand om svärföräldrarnas tik när hon löpte var hon rädd för allt! En kudde var skitfarlig och när hon låg ute på gården och det blåste i gräset flög hon nästan upp och stirrade misstänksamt på det.
Så det är nog väldigt vanligt att de blir lite knäppa när de löper :)

Okej, vad skönt att höra! Vår förra tik var vi tvugna att operera bort livmodern på så hon löpte ju inte.. =)