Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1697 ggr
Maxborder
0

Passivitets träning!

Jag skulle vilja ha bra tips på bra sätt att träna passivitet. Min valp är en blandning mellan border collie/samojed och är 17 veckor.

Vi har inga problem med honom när vi är hemma själva men kommer folk på besök så är det full fart som gäller…. Redan när han ska hälsa på folk kan ibland bli så ivrig att han kissar på sig…

Ha tränat honom rätt mycket i olika sociala miljöer och i koppel går det rätt bra och man kan säga åt honom att sitta, men lite samma där, blir alldeles för ivrig vid möten av nya människor.

Så tips på bra träning mottages! Glad

Maja2
0

Ofta, när hundar kissar på sig just vid hälsningsceremonin, så handlar det om osäkerhet, mer än iver eller glädje, som många tror.   Jag skulle tipsa om att inte släppa fram valpen att hälsa överhuvudtaget när människor kommer in. Jag skulle se till att valpen inte kommer in i hallen överhuvudtaget. Skulle även se till att valpen inte behöver hälsa på alla och envar när man är ute och går, eller i övrigt när den träffar nya människor.

[eeklund]
0

Försök lära din hund att sitta på en plats medan folk kommer och när besökarna har klätt av sig så kan han hälsa? Eller be besökarna dissa han?
Min tjej på 17 veckor (imorgon) älskar besökare och människor.. jag lärde henne stanna kvar på sin plats när besökarna klädde av sig och det har hjälpt mycket :). Har en bit kvar men det är på god väg.
Jag har en vän som är bra på hundar och han dissar henne och hon vet det så fort hon ser honom så hon väntar med viftande svans och är alldeles ivrig men hon vet vad som gäller när det kommer till han..

Alvidusen
0

filt lekar å omvänt lockande kanske?

JamieBlue
0

Rent generellt så tränar vi passivitet genom att ge en lagom god godbit när vår valp lagt sig och dragit en tung suck = avslappnad. Detta för att vi vill att han ska lära sig att slappna av på egen hand. Detta gör vi dagligen. Som andra skrivit så har vi även haft som regel att inte uppmärksamma honom direkt när man kommer in genom dörren utan vänta med att hälsa tills man hängt av sig kläderna etc. Då har han i regel lugnat sig lite. Om det är mycket folk hemma så avgränsar vi ytan han får vara på. Hur pass mycket beror på hur många och vilka som kommer. Han får inte komma fram och hälsa med en gång. Utomhus så får han generellt sett inte hälsa på vare sig främmande människor eller hundar. Vi övar även på att han ska kunna ligga avslappnad i skogen med sin sele på men där har vi lång väg kvar… Ja, det är några av de grejer som vi gör, kanske något av dem funkar för dig!

Maxborder
0

Tack för tipsen!

Det är ungefär samma saker som vi tränar på så då är det väl bara att fortsätta och köra på, så blir det säkert bättre.

Vi brukar alltid säga att han ska "gå och lägga" sig och berömmer mycket när han gör det.

Kommer det besök stänger vi av med kompost galler så han inte får springa fram till dörren direkt utan vi brukar vänta tills han har satt eller lagt sig innan han får komma och hälsa.

Hälsa på folk då vi går i koppel får han i stort sett aldrig göra, kanske nån enstaka gång om nån frågar om de får hälsa…

När vi själva kommer hem brukar vi ignorera honom tills vi hängt av oss och kommit in från haller innan vi hälsar så nu är husse och matte inte lika intressanta då vi kommer genom ytterdörren… Tungan ute