BorderCollie/Schäfer blandning, någon mer? :)
Hejsan! Vi ha en blandis på Border Collie/ Schäfer som är 7 månader nu. Ville se om de finns flera av denna blandning och isåfall hur gammal och hur är din/dina hundar med lydnad?!
Wilma som vår tjej heter e väldigt lyhörd och lyssna bra o kan lite trix o själva "basen" så att säga i uppfostran (sitt, ligg, stanna mm) Men hon är helt värdelös på att gå ordentligt i koppel !!!!
Först hade hon vanligt halsband , sen när hon blev några månader bytte vi till halv stryp men de funkade ju inte alls, och nu har vi en super bra sele vi köpt på Hundbiten men hon drar iväg en alltså! Vi är ett par i 20års åldern och har tiden och träna henne och detta, men vi har inte hittat rätt metod. Någon vänlig själ som vill dela med sig av sina erfarenheter om hur vi ska göra med våran tös för detta är alldeles för jobbigt nu, jag klarar knappt henne längre :S + att jag är gravid och vill gärna kunna ha henne sedan att gå fint breve barnvagnen.
Kan tillägga att Wilma e hyperaktiv, hon SKA bara fram till andra hundar för hon älskar ALLT & ALLA !! Väldigt social & undergiven för äldre hundar.
Tack på förhand!
Kram :)
Jag stannar varje gång hunden drar. Har gjort detta på min valp och förra hunden och det funkar jättebra. Vad har ni provat för sätt?
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Vi var inne på det spåret oxå men det funkade inte :S Vi ha haft eller vi har fortfarande godis alltid i fickan och säger fot då hon får godisbiten, så när vi vislar eller säger hennes namn så stannar hon till så hon få godisen sen fortsätter dra, vi är ofta i en hundgård en bit ifrån oss och såfort vi går någonstans förutom den gammla vanliga rundan så börja hon dra ordentligt :/
Sen när jag e ute med henne (e sjukt klen) och hon drar så himmla mycket så sätter jag ibland kopplet runt midjan på henne, och då vet hon mycket väl att hon inte kan dra , men lite bli de men man få mycket kontroll över henne då men känns ändå fel att göra så :S
Har funderingar på att köpa en sele som man sedan koppla framme på bröstet så när dem dra så åker dem åt ens sida med hela kroppen, om du förståd vilken jag mena? :P
För det första: ni har en ytterst smart hund, och en smart hund (BC och Schäfer är ypperligt läraktiga) de lär sig ALLT - på gott och ont. Jag har själv Bc - och dragproblem tycks ibland verka lite rasbundet, många vänner med BC har samma problem. Din hund har lärt sig att när man går i koppel - då ska man dra. Tror jag. Det är ett inlärt beteende alltså som ni lärt henne. När ni kallar på henne eller kommenderar henne avbryter ni det inlärda beteendet (dvs dra i kopplet) men enbart tillfälligt innan hon drar igång igen. För hon tror att det är så hon ska göra! Mitt tips till er är att ta på ett vanligt halsband - ta en klicker - och lär om beteendet. Detta sker utan ord och kan (jag rekommenderar) påbörjas i trädgård eller liknande. Ha mängder med godis, var helt tyst. Det är viktigt att precis när kopplet kommer på så FÅR INTE hunden dra. (ett dragande är ett steg tillbaka) ha långt koppel. Ha hunden på ex. vänstra sidan. Klicka snabbt och effektivt varje pyttesteg ni tar framåt när hunden är lugn och stillsam. Belöning sker ej framåt utan mot din sida eller "bakom" hunden. (dvs hunden måste vrida huvudet) Detta är väldigt tidskrävande och SVÅRT för hunden. 5 min flera ggr per dag är perfekt och funkade ypperligt snabbt på min BC. (och han var en jäkla draghund som ung. Drog tills tungan vart blå) utöka succesivt belöningsfrekvensen allt eftersom hunden förstår vad som menas. Om hunden gått fint länge eller ska utföra behov brukar jag ge ett kommando "gå och kissa" el liknande som i att: det är ok att bryta position. Jag kan även rekommendera ett VGW bälte om man har brått med att rasta hunden eller liknande. Dock tror jag inte det är en lösning på problemet.
Mvh Emelie 
Ja jag kan oxå hålla med om de du skrev att vi ha nästan låtit henne dra, för hon ha alltid fått gå till kopplets slut och bara kopplet e utsträckt så e hin nöjd ungefär! Bra att du skrev det för det ha vi inte alls tänkt på! :O
Ja vi har en klicker , men bara det att vi vet inte hur man använder den redigt, så får läsa på lite om när man ska belöna och detta så man vet hur man ska göra först o främst :)
Ja vi kör med varsågod, så när vi ha henne i koppel o min kille gå med henne så dra vi till så hon e på sidan sen ha löst koppel sen om och om och om igen eftersom de inte verka funka just detta, men när vi kommer till en gräsplätt (bo i centrum) så bruka vi säga varsågod och släppa lite på kopplet :)
Vad e de, VGW?
Men tack så jätte mycket för tipset hörru! :D
På www.canis.se så kan du få en gratis mailkurs i klickeranvändning. Där finns oxå en massa bra boktips, Kontaktkontraktet o Bra relation för att nämna några.
Finns oxå bra artiklar att läsa på t ex Åsas hundar, dogma artiklar http://www.nosvisklickerkunskap.se/ http://www3.shellkonto.se/lollo/dogsiteartiklar.htm
Tänk på att hundar inte föds med ordkunskap, vet eran hund vad fot betyder?
Har ni gått valpkurs? Unghundskurs?
Att ha kopplet runt magen på hunden klassas av många som misshandel, det gör ont när den drar, halti kan vara ett bättre alternativ, om man gör rätt o bara använder det för träning, eller när det är glashalt ute t ex.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jätte fin hund du har ! :) Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor men reagerade över att du har din hund i spårlina med halsband =( kedja dessutom..Ha ALDRIG en hund i lina utan sele, tänkt dig vilka skador som kan orsakas på hals/nacke om hunden springer och hela kraften blir stoppad på det viset..
Mvh
Tack så jätte mycket för tipset "Vallhund" :) Ska in där o läsa på lite! Wilma vet troligtvis inte vad fot är nej, och vi har inte gått valpkurs med henne ÄN, ska nu efter vintern och ska gå 2 valpkurser (om nu båda heter det) sen en "inriktning" så hon ska få testa på lite allt möjligt för att se vad just hon tycker om :)
Ja, jag ha ju det så när hon e som värst så att säga men då drar hon inte för när hon drar så ta vi självklart bort de för de märks ju att hon få ont då och de ska ju självklart inte donnan ha. Men ska läsa på och träna för att få bukt på detta :)
"Annso_" Det är eller det var ett förstort halvstryp som vi hade på henne bara när hon badade och det är en lina som vi köpte på Rusta för att ha henne i den när vi badar på stranden på sommaren :P ( e jätte töjbart) Så ha just den linan för att hon inte ska springa till andra hundar/folk vilket hon inte gör på stranden för hon älskar att bada :D Kan tillägga att vi har INTE de halvstryp kvar utan en sele :)
Klickertipset du fått är jättebra, och jag vill utveckla lite. Jag tränade två drag- och jakt- tränade (Och totalt ouppfostrade) jämthundar, och nu går de som ljus vid min sida.
Det går ut på att du ska göra det roligt att vara med dig helt enkelt. Det jag har tränat går helt enkelt ut på att har hunden nått till slutet av kopplet/linan så har du varit för tråkig.
Börja inomhus, klicka ögonkontakt. Senare tar du det utomhus, när det förstår konceptet.
Också inomhus tar du ett nytt halsband (jag föreslår ett icke-stryp om ni använder hel-/halvstryp nu), och så visar du, och klickar fotposition. Blir överlycklig när de gör rätt.
Flytta det senare utomhus. Jag förslår en långlina, där du har mer spelrum, ifall du skulle bli distraherad och glömma din uppgift. Nu börjar spelen. Du ska vara så jäkla rolig så det finns inte. Motivera hunden till att gå nära och att ta kontakt! Det som funkat absolut bäst på jämtarna var när jag kliade mig i nacken, men spring och göm dig 'hitta' skatter (=godisar) som du släppt på marken precis innan, byt tvärt håll utan att göra ett ljud, börja springa så fort du kan, för att sedan pallnita. Yla, joddla, sjung! Vad som helst, som får hunden att titta upp och säga 'vafasiken?' - KLICK OCH GODIS!
Du ska bli ÖVERLYCKLIG, ingenting mindre än det! Så fort hunden gör rätt, så blir du så strålande lycklig så du kan knappt hejda tårarna.
Och om du misslyckas eller glömmer bort dig och ditt uppdrag, och hunden kommer till änden av linan, så kalla tillbaka den, sätt den och vänta på ögonkontakt. Det är för det här som du ska ha etablerat ögonkontakten inomhus först.
Behåll det gamla halsbandet, i det så får de göra som de vill, det blir en 'rastsignal'. Alla gånger har du inte motivationen till att vara så överlycklig och taggad och energisk som det kräver, så då tar du på det gamla halsbandet, och så går ni en runda. Kräv absolut ingenting, utan bli bara överlycklig om hunden gör rätt.
I början orkar inte hunden heller hålla fokus en hel promenad, därför är det bättre om du tar med båda halsbanden. Ta det gamla först, så att h*n får kissa och så, och när du känner att ni båda har rätt sorts koncentration byter du till arbetshalsbandet, går i max… Ska vi säga 3 minuter, och sedan byter ni och väntar på att hunden ska vilja arbeta igen. Sedan, ju längre du kommer, desto längre kommer hunden orka, och tillslut så byter ni aldrig halsband.
Efter den här metoden, så har jag nu en hund - som är prövat idag - som får på sig GPS-sändaren (jaktsignalen), som släpps lös ute på en lägda intill en skog med mycket vilt, som fortfarande går fot med mig, som söker kontakt, så att jag blir tvungen att schasa iväg honom för att han ska få springa och busa! Åh, vad det värmde i lillmattes hjärta!
Ojoj, det blev en hel artikel det här, och jag är säkert lika förståelig som en dansk fågel, men om du har funderingar så kan du alltid PM:a eller så, så ska jag försöka förklara tydligare :)
Det lät ju kanon bra! :) Vi har inget halsband alls till henne utan bara sele men det är ju bara att köpa. Sen kan jag tillägga allmänt att jag fyller snart 21 och min sambo är 24 och detta är våran första hund, absolut inget vi ångrar men vet inte hur vi ska göra med just hennes gång, och det är där detta forumet kommer in!
Tycker det är super trevligt när någon som du kommer och förklara tydligt hur du gjorde och dina erfarenheter, sen finns det dem som ska klaga -.- Hate it! (liten stubin..)
Men det låter kanon bra !! :D Ska testa detta med Wilma , ska bara göra så hon är trött först i hundparken sen hem och träna, man märker verkligen vilken skillnad det är med hennes uppmärksamhet på en efter man varit där :P haha
Tänkte även för hennes del så att hon får använda hjärnan lite att man tränar att sätta nosen på någonting, vet inte vad de heter eller kallas, men det är med med en klicker man använder till det :)
FRÅGA
- Hur lång tid tog det innan den förstod vad dem skulle göra , alltså när det verkligen satt där? :)
- & jag har hört att det är bättre att köpa typ lever och koka det sen skära i bitar och ge dem, stämmer det eller finns det annat man kan ta? För just nu har vi leversnittar till vår tjej och om hon få för många så bli hon dålig i magen :P
Instämmer JoannaLis inlägg var mycket bra.
Vill påpeka att du aldrig lär kunna "köra slut på " en BC/Schä korsning med fysisk motion, till det krävs det mental aktivering, en av de bästa för alla hundar är spår.
Fin hon är din tjej! Jag hade en Schäfer/Bc tik som tyvärr fick somna in för ett år sen pga dåliga leder och ljuvertumörer 
Hade exakt samma problem med henne, drog i kopplet som en idiot. Fick aldrigt riktigt bort de, men det blev mycket bättre med åren 
Hon va helt underbar att träna med, lättlärd och ville alltid vara till lags!
Öhm, hur lång tid det tog… Alltså, det är ju relativt. Jag tränade två hundar, som är mina morföräldrars, så jag var bara där på helgerna.
Det tog… Det tog inte alls lång tid, men det beror på hur man menar. De är än inte 'helt' perfekta, så vi tränar vidare, men de har slutat dra som tokar. Det har nog tagit… Jamen, vi säger fyra-fem helger innan de slutade dra, och det var i slutet av sommaren (augusti) som tiken fattade galoppen, och hon är riktigt fin nu. Så det beror på om du menar hur lång tid det tar innan de är 'färdiga' eller hur lång tid det tar innan de slutar dra. Sedan, under de där helgerna tränade jag hela tiden också. Allt möjligt, som till slut ebbade ut i det stadie vi är i nu.
Klossträning är något jag rekomenderar som en sidoträning. Det kommer att få hunden att förstå snabbare (har i alla fall jag tyckt). Mycket kontakt- och tillitsövningar bara på sidan om, sådant du tränar inomhus/på gräsmattan, för en träning. Inte något som är kopplat till promenaden eller så.
Ojojoj, nu känner jag att jag är rörig här, jag börjar bli trött ^^
Kan slänga in en bild på när jag och Jappe tränar klossträning. När han står på sin 'kloss' är han verkligen kung över världen, han kan stå där hur länge som helst! Jättepraktiskt om man av någon anledning behöver ha honom som fastklistrad på en punkt, det är bara att ställa honom där och sedan hämta honom när man är klar :D
#10, Vi bruka göra lite hjärn gympa med henne med och då e hon helt slut efter de , gjorde det igår. Men sen ska vi gå valp kurs med henne efter vintern tänkte vi , eftersom vi båda lixom plugga så e inte ekonomin på topp men iaf ha bestämt detta nu. & vi ska gå vidare med någon sysselsättning för henne , men hon SJÄLV ska få välja, vi ska låta henne prova på allt ifrån agility till spår. Man märker mycket väl vad dem är intresserade utav sen gå de då hon vill "mest".
#11, Jätte fin flicka ju! Så hon hon hade på bröstet, de själva "halsbandet" eller vad man ska säga på pälsen, så ha Wilma med de! :D Wilma ha ju haft urinvägsinfektion vilket då e vanlig med tikar, men vi hoppas innerligt att hon håller sig borta från allt annat. Vill inte släppa henne!
#13, Ja alltså jag mena inte när dem väl gå "perfekt" för tycker inte de finns någon perfekt i hundvärlden :P Men jaa som du säger, att hon ändå fattade galoppen typ :P
Vi ha börjat lära Wilma detta med klickern, hon vet nu att när den klickar så få hon godis, ha tränat lite att sätta upp postit´s och att hon ska sätta nosen mot, dock sätter hon inte nosen än men hon nosa på dem :P haha, men en början. Så när hon väl bekantat sig med klickern så ska vi ta ut henne och se hur hon reagera med klickern ute, för här finns massvis med annat som intresserar henne :P
Min erfarenhet av sele är att hunden automatiskt får instinkten att dra. De gjorde min padda. Hon drog alltid vad hon än hade iochförsig :P Men jag använde retriverkoppel och stannade - vände - stannade - vände. Sen körde jag mycket mental träning så hon blev trött! Hoppas de fixar sig så ni har kvar henne :) De mysigaste som finns är bebis+hund :)
Mina drar när jag sätter på dragsele, inte i spårsele t ex.
Efter att ha testat några olika metoder så kan jag bara instämma i JoannaLis förslag. Vår hund går långt ifrån perfekt, men bättre än tidigare. Vi är också noggranna med att belöna när han tar ögonkontakt med oss när han går lös. Belöningen kan vara godis, pinne, lek etc. Då blir hunden intresserad av att hålla sig nära.
#9 Man kan också köpa blodpudding, skära i lagom små bitar och köra på låg värme i ugnen. Billigt godis som de flesta hundar säkert gillar. Ett annat godistips är mjukost på tub, bara att låta hunden ta en liten slick. Men överdosera inte, mjukost är ofta salt och kan göra hundar lite lösa i magen. Men mycket bra som "bekvämt" godis. Vi sparar också alla köttrester från middagen, det kan vara lax, kyckling, köttfärsbiff etc, skär i småbitar och har som hundgodis. Perfekt när det ändå inte räcker som matlåda till en själv.
Vi hade halvstryp ett tag på henne och hon drog även super mycket då med men de va då vi bytte till selen för kändes inte rätt att ha halsband på henne då :S men vi ha funderat på att skaffa en nosgrimma, så man få med hela hennes hundud eller så finns de liknande sele men man koppla hunden framme på bröstet, någon som vet om detta fungerar?
Hört att just denna nosgrimman e kanon bra!
Det är bara som en "sele" över nosen bara för att få kontroll över hunden inte sådan som täcker för att bitas nu asså.
*Tror de hette nosgrimma?!
- På bilden ser ni vilken sele vi har.
Nosgrimma hjälpte på våran skit bra. MEN när man tog bort den sen så började hon dra igen .. Men eran kanske fattar vinken. Pröva :)
Jaa , de bli ju nosgrimma isf på donnan när de e ljust ute, sjuka e de att hon gå kanon bra i selen när vi gå "den gammla vanliga kvälls rundan" här utanför, men såfort vi kommer utanför vårt "område" så dra hon, men hon vet så mycket väl att vi ska till hundgården och då bli de genast att kämpa sig framåt. Om man hade släppt henne när hon började och dra så hade hon sprungit direkt genom halva stan till hundgården :P