Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 5040 ggr
brukshundar
0

Avla på C höfter

Satt och funderade lite över en grej nu ikväll. Är inte så insatt i rasen Amstaff men kikade runt lite på uppfödare för skojs skull och det fanns en som använde en tik i avel trots att denne har C höfter. Vad tycker ni om det? Själv skulle jag aldrig köpt av en sådan uppfödare. Men är det "tillåtet" inom den rasen? Finns det inga fullt friska individer inom Amstaff eller vad är grejen?

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

joheck
0

Vad jag har hört så är amstaff aveln rätt kass här i Sverige. Jag skulle heller inte stödja det på nått sätt.

joheck
0

Kolla statistiken i denna länk. Tydligen har det avlats på D-höfter också…..

joheck
0

"Avelsdjuren bör innan parning vara röntgade för HD/ED. Hänsyn bör tas till HD och ED då avelsarbetet planeras. Hund med HD eller ED av någon grad bör om möjligt paras med ej belastad individ." ur ovan länk.

15,2% hade HD grad A 2008

Mischa
0

Ja, det är tillåtet, det finns inga registreringskrav och rasklubben ställer heller inga direkt höga krav för valphänvisning.

http://www.amstaffklubben.se/valpannonser.htm

≧◔◡◔≦

joheck
10

Nämen oj vad imponerande!!!

"Samtidigt har antalet kombinationer där föräldrarna är helt fria (A eller B) ökat de senaste åren. År 2008 var andelen kullar från AA, AB eller BB-kombinationer 3,2%. År 2009 var siffran 1,6%, 2010 6,5% och 2011 hela 10%."

HELA 10% kom från helt fria föräldrar…….

Nu blev det många inlägg av mig här men blev så otroligt illa berörd när jag läser deras RAS. Stackars hundar =(

thilda-
1

jag hade inte avlat på C höfter..

brukshundar
0

#2 Men guuud… :(   Ser ju inte alls ljust ut….!

#4 Vet du varför det är så att man får avla på sådana höfter inom Amstaff? Är som sagt inte insatt i rasen…

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

AnneN
3

Jag anser inte att det är seriöst att avla varken på höftledsfel eller armbågsfel som också är vanligt inom amstaff.

Är sugen på en amstaff som nästa hund, men då jag har kravet att uppfödaren endast avlar på A/B höfter, 0/ua armbågar, och självklart friska i övrigt så det inte avlas på individer med hudproblem, allergier, mm, så har jag väldigt svårt att hitta en uppfödare som är seriös i mina ögon.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Mischa
0

Nej det vet jag inte, är inte insatt i rasen men eftersom rasklubbarna är medlemsstyrda så borde det innebära att intresset för sådana krav inte är tillräckligt stora.

≧◔◡◔≦

[tiffitott]
0

Har sett en kull valpar efter en tik som hade HD grad D samt ED 1…
Grejen är väl lite att avelsbasen är så pass liten att man annars får för hög inavelsgrad.

fridaas
1

Jag tycker också att det är fel att avla på hundar med höftfel och armbågsfel. Därför har vi valt att inte skaffa en amstaff eftersom vi inte hittar någon uppfödare hittills som har levt upp till våra krav, vilket är tråkigt då både jag och sambon är förälskade i rasen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

IdaT
1

Inom min ras avlas det på C-höfter. Är det ultimat? Nej. Är det nödvändigt? Ja. Det avlas även på andra gener som inte bör föras vidare, som anlaget för PRA-PRCD, dock endast fri mot anlagsbärare (vilket innebär att ingen valp kan bli sjuk).
Anledningen till att det avlas på C-höfter och annat är att rasen har så liten avelsbas att det inte är möjligt att välja bort en hund på grund av att den är anlagsbärare för PRA eller har C-höfter.

"Vi är överens om att vi måste prioritera bort att gå in på detaljnivå i valet av våra avelsdjur, något som de flesta uppfödare visar stor förståelse för genom sina val.
Prioritet 1: Lågt släktskap och bibehållen låg inavelsgrad, detta tillsammans med bra mentalitet.
Prioritet 2: Friska djur, självklart håller vi oss inom existerande regelverk, men vi måste tex avla på hundar med C och i vissa fall kanske även D höfter om de tillför Prioritet 1.
Prioritet 3: Behålla rörelser och rätt päls då detta är viktigt för att de ska kunna arbeta i sin ursprungsmiljö.
Prioritet 4: Vi tar naturligtvis hänsyn till resten av hunden men anser för tillfället att det inte finns några vinster att göra genom att lägga vikt vid små exteriöra fel som
t ex, ljusa ögon, långsmalt huvud och stora öron." - Utdrag ur nya RAS.

"Viktigt att göra det tydligt att detta är en räddningsauktion. Ska den svenska lapphunden finnas om 10 år? I en liten population har man liten möjlighet till selektion." - HElena Skarp, SKK i ett möte med SKK och SLK.

I lapphundens fall är det helt enkelt mellan att avla på C-höfter eller inte avla alls, tyvärr. Det är alltså inte för att hundarna är så snygga eller liknande som man avlar på C-höfter. Målet är inte att få fram en utställningsvinnare, det är helt enkelt nödvändigt.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Misarn
0

Väldigt intressant.

[Forest]
0

14 du pratar om en helt annan ras, men finns det verkligen så få hundar i lapphundens fall att man måste väljer avla på C o  D höfter? Det tror jag inte är fallet för amstuff menar denna ras finns det ganska gott om i flera länder avelsdugliga hundar finns det om inte på hemma plan så kan man ta in nytt blod o friskhet. Jag tycker det är synd att man avlar på sämmre höfter än B ska man sträva efter något hållbart så är det någ bäst att man gör det på bra avelshundar med.

Mischa
1

Det här med att genvariationen blir för snäv så att man är tvungen att använda mer eller mindre defekta djur verkar bli allt vanligare inom många raser.

Blir det inte ännu sjukare när man rättfärdigar avel på defekter för att att andra defekter/problem inom rasen är värre?

Ibland undrar jag om det inte skulle sökas mer dispens från rasklubbarna för planerad utavel inom många raser när det (enligt många uppfödare) verkar vara mer eller mindre omöjligt att inte strida mot den svenska djurskyddslagen genom att avla på vissa raser.

≧◔◡◔≦

Michaela-N
0

Men är det verkligen så att avelsbasen är så himla liten för amstaff och lapphundar? Obestämd

IdaT
0

#16, 17 och 18. Tyvärr är läget så att det är nödvändigt. Det finns planer på att korsa in en annan ras i SLH för att bredda avelsbasen, men det är ett snårigt projekt och kan ta många år innan det är verklighet, till dess måste vi göra det bästa vi kan med det vi har. Det är inte så att alla hundar vi avlar på har defekta höfter, men det händer förmodligen oftare än i andra raser.
Om man kollar på SLKs sida på planerade valpkullar har 6 av 40 föräldradjur C-höfter, ingen av dom paras med hund med C-höfter.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.