Hundadoptioner iFokus?
Så, då jag själv just nu har händerna fulla med att sköta den svenska hemsidan för en organisation som har hand om adoptioner av hundar från utlandet undrar jag nu om det finns någon där ute som kan känna sig manad att ta sig an jobbet som Sajtvärd för en sajt som tilldelas alla de som adopterat eller funderar på att adoptera hundar från olika hägn och undhem i såväl Sverige som från utlandet?
Allt från funderingar till olika adoptionsberättelser och presentationer av hundar!
Självklart vore ju det ultimata att detta blir en sajt där man endast diskuterar POSITIVT och undviker att döma de som faktiskt har valt att ta hem en hund från utlandet!
Tyvärr kommer nog aldrig dessa fördomar att försvinna, men jag hoppas ändå att senaste numret av Härliga Hund ändå kan ha fått några ögon att öppnas.
Så, skulle detta kunna vara intressant för någon? :)
Vore intressant för mig som funderat på att adoptera hund från utlandet men… jag tror det kommer bli ett ganska dött forum faktiskt.
Är lite orolig med tanke på att många har sådana fruktansvärda fördomar om organisationer i utlandet och de som väljer att ta hem hundar därifrån.
Men det blir allt mer vanligare och jag tänkte att det kunde vara ett bra sätt för alla vi som funderar på eller har tagit hem hundar från olika hägn och hundhem! Även för de som helst enkelt bara söker efter att få veta mer :)
Det här skulle involvera allt från omplaceringar i Sverige till adoptioner från utlandet! Och nu när faktiskt en större hundtidning äntligen har valt att skriva om ämnet tänkte jag att det kunde bli ännu mer aktuellt :)
Jag kanske missförstår hur du menar i #0 men om sidan ska erbjuda information till eventuella köpare så borde man väl få diskutera även nackdelar/negativa aspekter med adoption? Det låter konstigt att det bara ska diskuteras positivt?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#2 - Jag tror intresset kommer svalna, precis som det gör för allt. Folk snackar om det ett tag, sedan glömmer man bort det precis som allt annat. Så visst, nu kanske forumet är aktivt men jag tror inte det håller länge. Oavsett om det rör både adoptioner i Sverige och utlandet eller inte.
Självklart menade jag att allt går att diskutera, positivt som negativt, så länge det är av egna erfarenheter! Dvs inga fördomsfulla antaganden och dömande kommentarer.
På ett sätt kan jag förstå det. Men samtidigt vore det intressant att se hur långt man kunde komma med det. Detta skulle ju involvera allt som har med utsatta hundar att göra - vilket vi alla brinner för!
#5 Då är jag med!
Tänker du lite som Hittekatter iFokus fast med hundar?
Du, det var faktiskt mer eller mindre exakt vad jag hade tänkt mig! :)
#7 Är själv inte intresserad av adoption av utländska hundar men jag följer olika projekt med hemlösa hundar i andra länder. Tycker även att hemlösa hundar här i landet behöver mer uppmärksamhet än vad de får idag. Så en sida som tog upp hemlösa hundar i stort skulle jag besöka. Har inte tid med någon mer sajt och inte tillräckligt med kunskap om området för att driva en sådan sajt, men skulle kunna hjälpa till att starta upp en sajt om det skulle behövas.
Jag vet att många är emot att ta in hundar från utlandet - därför tänkte jag att sajten helt enkelt kunde handla om hemlösa hundar över lag. Dvs hundhem och hägn över hela världen. Så får det helt enkelt bli olika forum ex som "svenska adoptioner" och "utländska adoptioner" osv. Så att alla vet vart de ska vända sig beroende på vad de har mest intresse av.
Omplaceringar kan jag tyvärr inte ta med då det skulle bli ett allt för stort forum - dessutom är jag mer intresserad av att ta upp situationen för de mer "utsatta" hundarna. Sådana som blir utslängda ur sina hem eller har tagits därifrån av olika djurskydd etc.
#9 Jag är varken för eller emot, bara inte intresserad av att själv ta in någon hund. Och jag menar inte omplaceringar utan hemlösa svenska hundar, finns sådana också. Sedan är det såklart upp till den som ansöker om att Starta en sajt att välja vad sajten ska rikta in sig på, kommer bara med lite tankar 
Huruvida ett forum kommer att bli dött eller inte, är ju rätt svårt att säga på förhand, och dessutom - BLIR det dött så beror det på att det inte fanns tillräckligt intresse. So what? Ingen skada skedd, man kan alltid prova :) :) :)