Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4343 ggr
HolyFuck
0

Synpunkter ang valpköp önskas!

Hej! Jag önskar objektiva synpunkter inför ett eventuellt valpköp. Och det här handlar inte om tvekan (för då ska man självklart inte skaffa hund), utan mer lite extra syner på det hela.

Bakgrund: Tiken fick 8 valpar, och hon började tröttna på dem rejält det sista, så uppfödarens nära vän tog hem 4 av dem, så fort de kunde lämna mamman. Denna person har alltså fyra valpar, och råkar vara min granne (så vi kom i kontakt med honom).

Jag och sambon har länge gått i skaffa-hund-tankar, och vi råkade träffa på de här. Jag har haft flera hundar innan, och vi vet vad för typ av individ vi vill ha, och just ena valpen passar oss jättebra. Så det hela var ganska slumpat.

Nu till läget; jag och sambon jobbar heltid (kväll), vilket givetvis inte funkar om man har hund. Men, eftersom grannen ska behålla en valp själv, så kommer vi kunna hjäpa varandra, samt att vi har sambons bror här om kvällarna. Så valpen kommer inte att behöva vara själv i flera timmar.

Vi har redan nu börjat låna hem valpen en stund om dagen, för att prova hur han fungerar med oss, och de andra djuren. Vi är jätteförsiktiga att inte dra på oss något som inte kommer fungera. Därför önskar jag nu lite mer objektiva synpunkter på det hela. Långt inlägg, men hoppas ni orkar läsa, och fråga, om jag missat något viktigt!

(kan tillägga, att träning, aktivering osv kommer det självklart att läggas massa energi på).

SaraC
0

En liten valp kan du inte lämna ensam i princip alls, tyvärr, du måste vara hemma med den den första tiden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

HolyFuck
0

#1 Jo, det är klart. Men jag tänkte lite mer långsiktigt nu, när just vi inte måste vara med den hela tiden :)

[hyperiion]
0

Jag ser ingen anledning till att en hund inte skulle passa in i era liv. Dock blir ja lite fundersan på att tiken stött bort dom som hon gjort. Kolla upp och träffa gärna både tiken och hanen och kolla deras temperament och personligheter. Då valpen ofta ärver det:)

Mvh Elin

Maja2
1

Att tänka långsiktigt är nog ett måste när man skaffar valp/hund. Hur blir det om grannen flyttar? Har ni råd med hunddagis/annan hundvakt, och hur gammal är valpen ?

Mischa
0

Är rasen/rasblandningen lämplig för eran livsstil och syfte eller valde ni den kullen bara för att grannen skall ha en?

Men visst låter lösningen bra.

#3 att tiken tröttnar när valparna blir äldre och börjer få tänder etc. är inget märkligt eller ovanligt.

≧◔◡◔≦

[hyperiion]
0

#5 Att tiken tröttnar förstår jag.. Jag syftade mer på att hon fick skicka iväg valparna och inte kunde ha dom hemma. Mycket var också riktat mot ägarens tänkande hade hon inte planerat valparna?
Även fast de kanske inte framkom så(kanske ska skriva lite tydligare i fortsättningen):P

Vattnadal
2

Det jag funderar över, är hur gamla var valparna när grannen fick hem dem? Har grannen hund sedan tidigare, så att valparna har umgåtts med trygga vuxna hundar hos dem?

Om de var under 8 veckor vid flytt skulle jag inte ta en valp, särskilt inte om inte grannen har hundar som agerat med dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mira89
0

Jag tycker att det låter som att ni tänkt över detta grundligt. Hur mycket man än vill planera långsiktigt när man skaffar hund så är det omöjligt att spå i framtiden. Vissa menar att dom ska ha hunden på hunddagis och så "hoppsan, hunden fungerar inte på något hunddagis", andra menar att barnen kommer hem på rasterna och rastar hunden och "hoppsan, barnen gick visst inte i skolan för alltid"…osv. Det finns nog ganska få hundägare där någon är hemma konstant med hunden (typ pensionärer…). Hittar man en lösning som man anser stabil så är det inte mycket mer man kan göra om en "katastrof" inträffar, det får man ta då. 

Dessutom är man ganska bra (enligt mig) på att ändra om i sin egen livsstil så att det passar att ha en marodör (jag menar valp…) hemma ;).

Men som sagt, lär känna valpens föräldrar (fast det är det inte alla som gör trots allt). Många uppfödare åker utomlands och parar sin hund, då är det lite svårt att veta hur båda föräldrarna är, osv. Men i den mån man kan så är det ju alltid bra att hälsa på föräldrarna. 

Lycka till med valpköpet, har man grunderna avklarade löser det mesta sig! :) Man kan inte planera allt.

nagithas
0

Problem är till för att lösas.

Stanna hemma med valpen den första tiden, ha grannen som hundvakt när ni jobbar, fungerar det inte eller grannen flyttar så kommer ni hitta en annan lösning (ändrar skift på jobbet, Hunddagis, nån som går ut med den på lunchen) Finns massor. Går som sagt inte att förutspå framtiden och de problemen som kommer i framtiden får man lösa då och lösningen finns alltid där när den väl kommer.

Maja2
0

#9 Jag tror att man måste tänka längre än så, det är såna som INTE gör det, som efter ett par månader har sin hund till salu på blocket pga :

Fått arbete, ska utomlands, tidsbrist, ingen som kan ta hand om den, har inte råd, allergi, mm mm mm mm

Nä, tänk ett par extra varv INNAN hundköp.

nagithas
1

De människorna som har dem ute på blocket är nog inga problem lösare, är man en bra problemlösare och vet med sig att man är det så går det ihop ändå

jesspett
0

Framtidsplaner på eventuella barn kan ju också vara bra att ta in i beräkningen så man inte sitter med en trotsig 1-årshund och ett spädbarn.

Självklart att man kollar över ekonomin men sådan saker låter det som att ni redan gjort.

Resor, hur funkar det? Är ni "klara" med den biten eller vill ni resa jorden runt, finns i så fall någon ni litar på som kan ta hand om hunden? Vänner som är allergiska/hundrädda hur fixar man så det funkar?

Finns någon bra brukshundsklubb eller dylikt i närheten där ni kan gå kurser?

Sen som många säger, problem kommer alltid komma och man KAN inte förutse allt men att man är villig att tänka efter före så underlättar man ju mycket! =)

Michaela-N
2

Tråden är gammal…

jesspett
0

Haha, ojdå! Sry! Vet vi något om TS tog valpen eller inte? =)