Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1370 ggr
LovisaS.B
11

varför arg?

När man säger vad man TYCKER inom hundvärlden så blir oftast folk sura Varför? Förstår inte varför man inte kan få säga vad man själv känner och inte hålla med, så vrider folk på de och typ formulerar om de så de låter jätte negativt?? Tråkigt..

Fridaaaa
1

Så är det tyvärr inom häst & kattvärlden med :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LovisaS.B
0

Jo tack.. Otroligt jobbigt tycker jag.. :/

Fridaaaa
0

#2 Ja jag håller med.
Men det är nog bara för att det är så stora ämnen, många åsikter, starka individer och alla är måna som sina raser och hundar, så tror att det är därför det lätt bli så tyvärr

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Noa-Nisse
3

Har inte märkt det så mycket IRL. faktiskt inget alls.

men i internetvärlden är det lättare att bli arg eftersom man sitter bakom en skärm och är väldigt skyddad. Folk vågar oftast ta mer plats, hävda sig och sin åsikt då. därför kan det bli sura miner tror jag.

Medarbetare på Hundar.ifokus

evelina1991
4

Jag kan faktiskt hålla med dig om att just här inne på forum oavsätt vilken "inriktning" så tycker jag att folk är rätt otrevliga och som du säger, förvärrar saker man skriver :S håller helt med dig om varför ska man inte få kunna skriva som man tycker !!

Tyvärr e de så att vissa kan överreagera bara för en anna kanske inte tycker om eller tycker likadant som andra och oftast finns de dem som inte tolerera att höra det :/

LovisaS.B
1

#5 , precis! Väldigt bra ord!

[Highonbluetomorrows]
6

Stackars dig. Jag antar att det är lättare att starta en gråttråd än att faktiskt svara på kritik.

Lilllens
4

Och jag förstår inte varför man startar en tråd för att gnälla.

Har aldrig märkt att någon skulle vara sur för att man har en annan åsikt.

brukshundar
5

Det beror ju på HUR man säger och skriver vissa saker också, anser jag. I vissa fall märker man när folk bara är förståsigpåare och i andra fall märker man när folk bara vill väl.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Luckysoul
0

Redan i denna tråden fick vi ju precis 2 personer med sura miner. Det visar ju hur många som faktiskt kan gnälla över en enkel åsikt. Lite dålig stil faktiskt.

När det gäller din tråd TS, så måste jag ju tyvärr hålla med dig. Har man inte rätt åsikter så blir man oftast direkt lynchad, iaf på internet. I verkliga livet har jag konflikter med hundmänniskor med men i så grovt som man kan ha här inne.

Maja2
8

#8 Att ifrågasätta varför TS startar en tråd, där du faktiskt beter dig precis som TS skriver ……  är ju snudd på komiskt.

Alla har rätt att tycka vad de vill, själv har jag inte direkt märkt att folk blir arga pga att man säger vad man tycker, det är mer när man säger något som man inte kan argumentera för, dvs inte har något som helst belägg för …. varken kunskapsmässigt eller i övrigt.

Mischa
6

Ett sätt att hantera det är att inte ta saker personligt och ta åsikter med en nypa salt.

Inom alla hobbyverksamheter finns olika typer av människor med ett mer eller mindre passionerat intresse, åsikterna är ofta starka och som någon nämnde så är det lättare att vara eller uppfattas som hård i tonen på nätet eftersom man enbart kan uttrycka sig i text och inte står ansikte mot ansikte.

Via internet möter man folk med olika kunskapsnivåer och erfarenhet och vissa har kanske aldrig haft chansen att möta andra med andra åsikter i ämnet eller kunnat vidga sina vyer.

≧◔◡◔≦

Praefatio
4

För det första tror jag att du missförstår folks känslor bakom skärmen. Det är enligt min erfarenhet väldigt sällan folk blir arga på nätet, eftersom det är väldigt sällan någon tar någonting personligt på det plan att man faktiskt blir arg. Man får ta på sig en viss typ av synsätt när man sätter sig på nätet, där man förutsätter att allt som skrivs är i trevlig ton. Det är lätt att missuppfatta precis allt och ta allt som påhopp och ilska om man går in med inställningen att alla är arga. Jag t.ex. förutsätter att folk är lugna och glada när de skriver sina kommentarer, och möter således ett toppenforum där tonen är väldigt trevlig när jag loggar in här.

Däremot håller jag med #11. Jag blir provocerad (inte arg) när någon slänger ur sig en stark åsikt som går emot min egen, och sedan inte alls kan argumentera för åsikten utan går ner på nivå av "men det bara är så, jag får tycka vad jag vill så ge fan i mig!" Det är jätteintressant med starka åsikter åt alla håll, det är bara roligt att debattera lite och se varför någon annan tycker annorlunda. Men är man inte beredd att argumentera på ett moget sätt för sin åsikt, så blir det bara provokativt och då får man nog räkna med att folk ifrågasätter det man säger. I synnerhet om åsikterna slängs ut på ett lite nonchalant eller smygaggressivt sätt.

Tycker man att det är hemskt jobbigt och kränkande att möta motstånd, så gör man nog bäst i att inte skriva på forum. Då är det bättre att bara läsa runt, eller bara delta i diskussioner där tonen är väldigt lättsam. "Ska inte forum vara till för alla!" kommer säkert någon att säga nu och jo, det är de också. Men man får någonstans förstå att det finns spelregler, förstå att alla inte alltid kommer att klappa en på ryggen bara för att vara snälla. Det är väldigt frivilligt att skriva på forum. Därmen inte sagt, att man ska behöva möta personliga påhopp! Men det har jag aldrig sett att du, TS, har gjort. Rätta mig gärna om jag har fel.

[eeklund]
0

I början när jag vart medlem här så tog jag allt lite väl hårt.. det är min första hund och allt var lite osäkert i början, allt är liksom nytt och såklart kan man inte allt om ens egna hund. Så när jag bad om råd och tips och fick åsikter om dittan och dattan tog jag åt mig som bara den kan jag säga… men sen när man börjar lära känna sin egna hund och vet hur h*n fungerar och mår bra av börjar man ta åsikter med en nypa salt.

Det är ju trots allt jag som känner min hund bäst och vet bad hon mår bra av :). Om jag ber om råd och tips och får nåt råd jag inte håller med om så följer jag det bara inte! Ibland vill man ju också bara höra andras åsikter om en viss sak osv.. och man får helt enkelt lära sig att inte ta åt sig av sådana råd och åsikter man själv inte håller med om :).

kodex
2

Jag tycker man kan säga vad man tycker på ett trevligt sätt. Det är onödigt att såra folk. Folk som bromt ska bre på med onödigheter i sina uttalanden tycker jag inte hör hemma på ett forum. Ett forum ska vara ett trevligt ställe där man utbyter erfarenheter och åsikter. Det handlar inte om att till varje pris säga vad man tycker.

Alltså, jag uppfattar det ofta som att de som säger vad de tycker ibland överdriver lite i sina uttalanden, inte tvärtom, även om det såklart också förekommer.

Som sagt så missuppfattas saker väldigt lätt på internet. Därför tycker jag att det är viktigt att man skriver på ett sådant sätt att det är lätt att uppfatta att man inte menar att vara otrevlig. Det tycker jag är bättre än att man ska "inse att på internet så ska man ta allt med en nypa salt för du vet inte vad personen bakom skärmen egentligen menar…"