Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 7523 ggr
Frida&Chira
2

Foder - Valp växer för fort?

Sedan jag fick hem min valp har jag gått efter uppfödaren och "foderpåsens" rekomendationer över mängd foder. Nu var jag med i en diskussition i veckan om att det är rent av farligt att gå efter dessa "foderstater" som står på fodersäcken då valpen växer för fort och det kan skada leder, ja ni vet. Vissa födde till och med upp sina valpar på vuxenfoder för att undvika att de växer för fort. Det sista jag vill är ju att min lilla valp ska växa för fort. Hon räknas som medelstor ras (aussie) och äter Royal Canin. Har även hört mycket att RC är ett skitfoder så även där vill jag ha lite tankar. Har tänk ta över henne på färskfoder senare eftersom den vuxna hunden äter det, men har läst att valpen ska få äta "sitt" valpfoder innan man byter och håller på.

Hade gärna hört lite utav era tankar och åsikter kring detta. Dels att valpen växer för fort och då även om RC som foder. Motivera gärna varför det är dåligt =)

Känns som om alla rekomenderar olika och jag käner mig helt vilsen =)

Mia
2

Min valp äter VOH valpfoder, alltså färskfoder för valpar.. Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

jesspett
1

Att de skulle växa för fort tycker jag låter konstigt. Vår valp har alltid fått mer mat än vad som står på påsen för hon har behövt så jag skulle säga att fodermängden helt beror på ras, idivid och aktivitetsnivå. 

Hon är ganska kinkig när det gäller torrfoder så därför har vi nu gått över till Vom o Hundemat färskfoder och det går bättre. I vår foderresa började vi med Carrier vilket funkade bra ett ganska bra tag (uppfödaren hade det). Sen blev det vetrinärfodret som jag inte minns vad det heter. Svindyrt iallafall men så slutade hon äta det. Gick över till eukanuba som gick ett tag och sist provade vi Royal Canin. Det sista åt hon bra men jäklar vad hon sket! Hästhögar! Inget av de andra foderna har gett sådana högar.

Med färskfodret nu så har hon istället ganska lite bajs som är ganska hårt vilket de säger är bra eftersom de då tömmer analsäckarna naturligt.

Men det är en djungel. Med tanke på hennes högar skulle jag nog säga att RC kändes sämst, men å andra sidan, hellre att de äter något än inget alls!

Frida&Chira
2

Jo detta med hundmat känns sannerligen som en djungel! De som säljer foder är ju meningslöst att fråga, de rekomderar ju alltid det dyraste känns det som. Hon har en halv RC säck kvar så när den är slut får jag väl ta en funderare. Blev ju lite sugen på att läsa på om VoH valpfoder. Våran stora hund går på Nordic så får forska i om de har någonting liknande då det är smidigare att ha båda hundarna på samma märke.

Tack för era svar :)

[Forest]
1

3 innan fodret är slut och du känner att du vill göra foderbyte skulle jag någ göra det när jag ännu har lite gammalt foder kvar, jag svara i en annan tråd vad jag anser om rc. Jag anser ju lite så här: det är mycket viktigt att ge sin valp ett bra foder eftersom dom växer och ska få en stark bra kropp.

Sen är det så att valpar växer olika, vissa raser växer jätte snabbt sen avtar det helt vid 7 mån ålder medans vissa växer snabbt sen avtar det sen växer dom igen osv till de tillomed över 1 år, vad säger din ufd om hennes strorlek är hon onormal stor?

[Forest]
0

3 o ser att du ger nordic till stora hunden Enja från valp van att äga nordic redan från ufd och det har jag oxå gett henne till jag fick nys om VoH :) Jag gav oxå orijens torrfoder allså 50-50

Frida&Chira
0

4# nej hon är inte onormalt stor eller så. Blev bara lite "uppskrämd" när kursledaren på valpkursen började prata om att allt för många hundar växer för fort. Och såklart kommer jag att "köra över henne" på färskfoder sussecivt :)

Nu ska jag bara ner och se om man kan göra lite plats i frysen, för av erfarenhet av den vuxna hunden så tar det myyycket plats i frysen :)

[Highonbluetomorrows]
3

Jag tycker det är mycket intressant det här. Blir tjocka barn längre än smala barn - för att de äter mer? Det har jag aldrig hört om i alla fall. Skulle då hundar ha denna egenskap?

Jag försöker inte dumförklara dig, tvärtom har jag jag absolut ingen aning själv. Men tycker fenomenet är märkligt och jag undrar om det kanske inte ändå är en myt. Längden är väl till överväldigande del genetisk och så kan man bli kortare om man är helt felnärd ungefär, att man skulle bli längre än vad generna "erbjuder dig" genom att äta viss mat har jag aldrig hört några belägg för.

Det farliga är antagligen om valpen växer alldeles för mycket "i fett och muskler" också och kanske då belastar växande leder allt för mycket. Vanligtvis är ju små valpar mulliga men sedan blir unghunden mer spinkig - just för att den växer på höjden i stället för på bredden. En tjock unghund kan väl säkert vara farligt för lederna, men det är farligt oavsett ålder.

Min yngre bror har tidigare gått hos dietist pga undvikt (+ att han är kort) och om det funnits ett "botemedel" mot detta i form av mat så tror jag att det hade varit rätt använt ;)

Frida&Chira
0

#7 Jo visst låter det knasigt =) Men jag menade inte att hon kommer bli större, alltså växa mer, än vad hennes gener har "bestämt" att hon ska bli. Jag menade mer om det finns en risk att hon växer upp till vuxenstorlek för fort så att lederna inte hinner med.

Lite som med våra produktionsdjur. Har jobbat inom lantbruk och där vet jag att exempelvis våra slaktkycklingar växer så fort att lederna inte hinner med och att de knappt kan gå när slaktblen kommer för att hämta dem. De utfodras med sådan näringsrikt och mycket foder att de växer fortare än vad kroppen hinner med att utveckla lederna. Lika så med svin. De får också dåliga leder eftersom de ska växa så fort som möjligt. Men detta hänger säkert på avel också, att man har avlat fram produktionsdjur som ska växa fortare än normalt för att kunna slaktas tidigare, men ändå vara "fullvuxna". Så en vanlig lantrashöna hade troligtvis inte växt för fotf för att den hade fått samma foder..

Det var detta jag tänkte på när jag fick hör att endel valpar av större ras kan växa för fort. Här finns en länk där det står att valpen kan drabbas av orseochondros om den växer för fort. Här!

Mina egna tankar är väl att valpen egentligen inte kan växa fortare än den är "förprogramerad" att göra då cellerna inte kan dela sig snabbare än de är "förprogramerade" att göra. Dock avlar man kanske lite omedvetet på snabbväxande hundar idag. Boven till det är väl utställningsvärden som där man ställer ut unga hundar som ser vuxna ut.

Men jag har nu lagt ner mig oro över att min lilla tös skulle växa för fort. =)

jesspett
0

Låter skönt! Det finns ändå så mycket annat att oroa sig över med voffarna! ;)

O jag tror som du, att anledningen till att ex broilers växer för fort är både pga av avlen samt ett foder som möjliggör denna tillväxt. Vet att de säger att det är att kasta pärlor till svin att ge ex lantrasen linderödsvin vanligt produktionsfoder. Det gör bara att de lägger på sig onödigt fett istället för att använda enegin i maten för tillväxt som produktionsgrisarna gör.

Ett annat tips, om du inte har jättemycket av rc-fodret kvar och vill gå över till färskfoder eller dylikt är att använda rc-"knapparna" som godis. Det gjorde vi istället för att ge massa annat onödigt butiksgodis till henne. Funkar finfint så länge det inte är andra hundar i närheten, då är det svårt att få i henne något godis alls ;)

Ha det gott!

lizton
0

Jo, det är sant att det är en risk om hunden växer för fort. Risken är att den kan drabbas av ledsjukdomar.

Osteochondros är den vanligaste ledsjukdomen och den drabbar främst mellan och stora raser. Anlaget till sjukdomen måste också finnas för att osteochondros ska bryta ut.

För mycket energi och för hög halt kalcium och fel kvot av kalcium/fosfor är riskfaktorer. Ett bra valpfoder är säkrast att ge eftersom det är anpassat till valpar. Hunden blir mätt av mindre fodergiva och får i sig mindre mängd av kalcium än om den äter ett vuxenfoder som den måste äta mer av.

Royal Canin har valpfoder som har rätt nivåer av de viktiga kalcium och fosfor. Jag skulle ge det fodret till hunden vuxit klart (vid 1 år för medelstora raser och 1,5 - 2 år för storvuxna raser) och byta sen. Royal Canin är dyrt och har inte världens bästa råvaror, men det är i alla fall ett säkert foder för valpens leder och skelett. Valpen ska hållas slank under uppväxten. Läs mer här om osteochondros:

http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/rorelseapparaten/osteochondros-hund

evelina1991
0

Vi ha en valp på nu 8 månader och när vi hämtade henne så hade den förra ägaren skit foder, sådant billigt dem köpte i vanlig mat affär. Så vi gick till hundbiten och pratade med dem där inne och dem sa att ofta i sådana foder är det bara spannmål och så förklarade dem för oss att varför de finns valp foder o "vuxen" foder var för valparna inte ska ha den mängden med ( tror det var järn!) och då fick vi en prov påse med Iams valp foder. Vi ha en blandning Schäfer/Border collie och räknas som M/L och detta foder är super bra !!

Vet inte om de kan vara värt att testa? 15kg säck för 450kr är ingenting :)