Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 6133 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Valp och dagmatte, vad tänka på?

För att ta lite av ett standardexempel. Säg att man köper en 2-månaders valp och är hemma heltid med den i 2-3 månader (då är valpen 4-5 månader). Sedan börjar man jobba/plugga igen, varav det blir aktuellt med dagmatte.

1. Brukar valpar vara lättare eller svårare att hitta dagmatte till, i jämförelse med vuxna hundar? Jag tänker särskilt på valpar som kanske inte ens kan kontrollera blåsan ordentligt ännu.
  2. Ska man vara beredd att ersätta dagmatten ekonomiskt om valpen gör "valpiga grejer" som att bita på ett bordsben eller kissa på mattan - eller är det upp till dagmatten att hålla den kollen och kanske göra en liten inhängnad till valpen?
  3. Finns det några särskilda hemsidor där man kan hitta "kvalificerade" dagmattar eller dogwalkers med f-skattesedel? (Dogwalker vill jag dock hellre ha senare, en valp har väl större nytta av sällskapet från en dagmatte)
Smullis
1

Kan svara lite på fråga 2. :) Min mamma är Dagmatte och passar just nu en 5 månaders labbe. Han har bitit sönder massor som mattor, skor, böcker, leksaker osv. Dock tycker jag att det hör till valpstadiet och dagmatten får hålla koll på valpen då valpen faktiskt är dagmattens ansvar under dessa timmar, så ägarna till valpen vi passar har inte behövt betala för grejerna. Vi bad ägarna ta med flera tuggben som han kunde bita i istället. Om valpen däremot skulle bita sönder något väldigt dyrt tror jag nog nästan att ägaren skulle betala frivilligt för saken. :) Jag vet dock ej hur andra skulle göra, så kan inte riktigt ge något korrekt svar.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Toxics
2

Jag var dagmatte åt en väldigt ung hund för något år sedan. Den kom till mig redan vid nio veckors ålder för ägarna skulle utomlands. Och stannade i två veckor. Och sen kom den igen vid 15 veckor och stannade i fyra veckor. Men jag kan inte förstå varför i hela friden man skaffar en valp om man ändå inte tänker vara hemma med den. Så dagmatte i all ära, men att träna rumsrenhet och träna bort tuggande på någon annans valp. Nej tack kan jag tycka! När man väl skaffar egen valp så kommer man få göra allt det där ändå :-)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

mopsen12
0

Vi har haft dagmatte åt vår valp sedan efter sommarlovet och det har funkat jättebra. Vi hittade dagmatten på blocket och träffade henne ett flertal gånger innan, samt hade inskolning så det inte skulle bli lika jobbigt för henne eftersom hon fortfarande var valp.

Vår valp var runt fem månader då och det har funkat jättebra. Jag går ju i skolan så det blir inte lika sena dagar heller som för någon med arbete som kanske hade hämtat 6-7 jämfört med runt 4 tiden då jag hämtar.

Vår valp är betydligt tryggare med andra hundar på grund av det och vi är jättenöjda med alltGlad

Sedan har hon inte förstört något, vad jag vet, heller. Kissat lite här och var lär hon ha gjort, men det förväntas ju nästan av en valp, så.Flört

LovisaS.B
0

Personligen skulle jagn aldrig sätta min valp åå dagis pgra de inte blir ens egen uppfostran och inlärning. Men när hunden är stor, man har lärt in allt, den här vuxit klart osv osv. Då skulle jag inte se nått problem med de hela. Valpen lär ju bli något förvirrad kan jag tycka.. Menmen. Alla gör vi som vi själva tycker!

Praefatio
1

#4 Dagis och dagmatte är ju inte samma sak. En dagmatte kan man ju berätta för hur man vill att uppfostran ska se ut.

LovisaS.B
0

Läste helt enkelt fel :)

[Highonbluetomorrows]
1

#2. Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jämför du att jag tänker lämna en 4-5 månaders valp till någon som tar hand om den medan jag är i skolan, med någon som köper en valp som lämnas till dagmatte på heltid när den är typ nio veckor gammal? Du tycker inte det finns en viss skillnad där? Jag förstår knappt vad du svarar på i mitt inlägg.

#3. Du upplevde inte att det var jobbigt att hitta dagmatte som var beredd på det där att valpen faktiskt kan kissa inne ibland? Jag är rädd för att råka ut för någon som bannar valpen om den gör inne, även om de kanske säger annorlunda när jag frågar..

#6. Ja men det gäller väl dagmatte också egentligen. Om någon tar hand om hunden kommer de givetvis ge viss uppfostran.

LovisaS.B
0

#7 ja själv skulle jag aldrig lämna min valp. Skaffar jag den ska jag ha tiden också :)

JamieBlue
0

Som svar på fråga två så tror jag det är svårt att på förväg bestämma vad man eventuellt ska ersätta. Min valp kissade tex på dagmattens matta men eftersom den gick att köra i tvättmaskin så var det inget problem. Men om det hade varit en jättedyr matta, då hade jag kanske antingen tyckt att hon kan ta undan den (om det är tydligt att valpen inte rumsren) eller så hade jag kanske bekostat någon särskild mattrengöring.

Det finns många svåra gränsfall tycker jag, samtidigt som jag tycler att dagmatten har gått med på att ta ansvar för hunden och då får hon/han se till att hålla koll på den. Inom rimliga gränser så klart. Jag tror framförallt det gäller att hitta en vettig person.

Apropå kvalificerad dagmatte… I vårt fall hittade vi först en dagmatte som verkade jättebra. Hon var hundinstruktör, höll på att utbilda sig ytterligare inom "hunderi" och utbildade samtidigt sin hund till servicehund. Men det funkade inte tillsammans med henne - hon kunde inte hantera flera hundar samtidigt (enligt henne själv), m.m.

Nu har vi honom hos en ung tjej som inte har någon endaste specialutbildning, inte har haft egen hund på flera år och på pappret är en mycket sämre dagmatte. Men hon är ansvarsfull, lugn och sansad och hon tycker mycket om vår hund, så det funkar mycket bättre med henne. Hon lyssnar på vad vi säger och uppfostrar hunden på det sätt vi ber henne om.

Apropå diskussionen om att dagmatten också uppfostrar/påverkar hunden så ja, visst. Men i många fall måste man välja mellan att ha hunden hos en dagmatte eller inte ha hund alls, åtminstone om man jobbar heltid på dagtid. Så då får väl min dagmatte påverka min hund då. Jag har inte så mycket att välja på. Jobbar hemma en dag i veckan så det blir 4 dagar hos dagmatte.

[Highonbluetomorrows]
5

#8. Jaha så du menar att man ska vara arbetslös och bekosta hunden med statliga bidrag i stället? Jag föredrar att försöka plugga och/eller jobba faktiskt, inte förbereda mig för ett års arbetslöshet för att kunna köpa hund. Du tycker att folk inte ska ha hund om de jobbar eller pluggar alltså? Eller att det är bättre att valpen är ensam, säg, fyra timmar varannan dag när jag pluggar i stället för att ha sällskap?

Du är medveten om att de flesta här inne inte är hemma i år och dag med sina hundar va? Men gött att du kan vara det. Synd för Sveriges välfärd när folk inte ens försöker jobba.

[Highonbluetomorrows]
0

Jag lämnar för övrigt tråden nu, men ni får gärna diskutera vidare om hur bara bidragstagare och egna företagare ska ha hund ;). Tack ni som svarade på det jag frågade om, den andra diskussionen är jag dock ointresserad av och den tog ju över nu.