Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 3951 ggr
joheck
8

Pin spårar!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jajamensan det gör han! Hans, och mitt för den delen, första möte med blodspår. Det gick superbra och han visste precis var vi skulle. Han har annars en tendens att söka, dvs ha nosen i vädret, men idag fick jag honom faktiskt att spåra på riktigt.

Vi använde oss av blodmjöl som jag blanda med vatten i en pet-flaska. (Spåret lades på trädgården dit vilt inte kan ta sig). Målet bestod av ett märgben.

Här har ni en film på vårat allra första ordentliga spår. Ser inte direkt proffisgt ut, men man måste ju börja någonstansTyst.

joheck
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har ni beståndsdelarna i vårat spår. Ett märgben och en flaska blod.

joheck
2

Han uppskattade verkligen priset i spårets slut^^.

AnneN
1

Det gick ju riktigt bra för att vara första spåret Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
0

Jo det tyckte jag med! Blev lite klurigare än bara en raka med en böj också (trädgården ville inte riktigt bjuda på det). Är imponerad att han faktiskt spårade!

Men jag tänkte på att eftersom det är på trädgården, borde jag ut och spruta rent med vatten? Menar ifall att det gör hundarna förvirrade eller så med blod i gräset.

Vattnadal
9

Nu beror det ju lite på varför man lägger spår med blod, hur man gör.

Jag försöker få hundarna att tycka att det är riktig jakt, för att de ska få jaktberikning. Jag använder därför vilt, kroppsdelar, oftast klöv eller tass med lagom bit ben, eller hela djur om de är små nog (fågel, hare tex).

Då jag gärna bygger självförtroende på osäkra hundar, tycker jag att de ska få ha huvudrollen, dvs spåra självständigt gärna längst fram i linan. Jag stör dem inte, inte ens om de lämnar spåret. De kan vinda in slutet, och välja att gena till det, eller kan behöva ta en paus (för att de är trötta mentalt, det är läskigt, för att vila nosen) eller gå av och spana framåt, då de faktiskt jagar ett skadat vilt, som kan vara farligt. Har på en av blodspårkurserna i somras, sett ett tydligt ex på detta. En Gråhund/jämte som gick av spåret, klättrade upp på en rishög, spanade framåt en stund, vindade, sen gick hon ner och fortsatte spåra.
Jag gör det inte till en lydnadsgrej, och låter alltså hunden spåra, även om de inte har nosen i backen, och tar med i beaktan att spåret flyttar sig en aning pga vind, om man lagt det nära något högt (sten, husvägg ed) så att vindarna flyttar ut det. Hunden går där det luktar mest, inte där jag lagt spåret.

Testa gärna att låta honom jobba längre fram i linan, och kanske strunta i om han har nosen i marken eller lite högre upp. Han känner var spåret går, även om han höjer den från gräset.

Gillar ni det, skaffa klövar istället för märgben. Det går bra att tigga från jägare, eller helt enkelt stanna och plocka valda delar från roadkills! Tungan ute
Om du undviker att ta i klöven, luktar det vilt djur och inte en massa människa. Återanvänder du inte klöven, utan låter honom äta upp den, så får han ett jaktbyte att vara stolt över. Återanvända skankar luktar människa och hundmun, inte alls så mklt vilt. Fast å andra sidan, är du inte ute efter jaktberikning, utan lika gärna lägger ett personspår kryddat med blod, så spelar det ingen roll. Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2

Hur som haver, så är det alltid roligt att se en hund jobba med nosen. De är så otroligt duktiga!

Favoritkurserna jag håller är just blodspår som berikning. Dels för att det är så roligt att se hussar och mattar ruggigt imponerade av sina hundar. Sen är det underbart att lära folk att samarbeta med sina hundar. De växer av det, hundarna!

MVH Elin

Maja2
6

KUL !! :)

Mitt tips är bara: slacka på linan, håll den inte spänd, och gå mycket längre bakom så att hunden får jobba mer självständigt.

joheck
0

Tack så jättemycket för informationen Elin och Maja! Jag trodde att det va liksom nosen i backen som va poängen, det är därför jag håller han kort också för att ha koll så att han inte lyfter nosen. Nästa gång ska jag definitivt ge han mer lina och inte "titta bakom axeln" lika mycket. Han har ju tendensen att söka istället för att spåra, men det spelar kanske ingen roll om han ändå hittar målet.

Maja2
0

#8 Det handlar nog mest om att ge honom tid att verkligen jobba. Spåra kan hundarna bättre än vi, det gäller bara att ge honom tid att spåra :)

Det kan, tror jag, vara en nackdel att lägga spåret i trädgården, där han brukar springa, kissa, leka … prova lägg spår där ni inte brukar vara. Sparka upp en ordentlig grop i spårstarten med mycket blod, visa honom den och kommendera. Låt honom sedan jobba. Håll dig många meter bakom i slak lina …. om han tappar spåret och inte verkar hitta, visa honom tillbaka, men ge honom chansen att jobba själv :)

Det kommer att gå superbra :)

joheck
0

Nu vill jag ju köra ett nytt spår på direkten! Hur länge bör jag vänta innan jag lägger ett till spår åt han? Jag har ju ingen klöv eller liknandeTyst.

Maja2
0

#10 Skaffa nåt bra att använda, typ klöv eller liknande sen lägger du ett nytt spår :)

joheck
0

Attans att pappa har åkt till sommarstugan över helgen, då måste jag ju vänta innan jag kan skaffa klövRynkar på näsan. Någon som kanske har något tips på hos vem eller var i Uppsala man kan köpa klöv?

AnneN
0

#12 Googlade lite och hittade att det i Uppsala finns en butik som heter Brukshundscenter och där har de klövar från rådjur, älg & vildsvin.

De finns på http://www.brukshundcenter.se/

_**/Mvh Anne

joheck
0

#13 Oj vad lat jag är som inte googla självOskyldig. När du ändå är här så kan jag ju fråga hur man bäst får tag på det uppe i Luleå också^^.

AnneN
0

#14 Jadu om jag det visste, har inte hittat någon som säljer i butik, men ibland har man tur och kan hitta annonser på blocket.

_**/Mvh Anne

[Doglovers]
0

I bland kan man köpa klöv i hund artikel affär.

Vad duktiga ni är att spåra. För att vara första gången tyckte jag ni skötte er bra både du och din hund. Släpp bara lite mer på linan (har för mej att det ska vara 2 meter mellan dej och hunden) Låt den arbeta mer fritt och ha chans att ringa och även ta i vind som de andra skrev.

Jag läste en gång om en vavva som var viltspårchampion.

Lycka till.

joheck
0

#15 Tråkigt att det ska vara så svårt att få tag på. Du har inte funderat på att öppna en egen djurbutik med allt man kan behövaOskyldig. Haha. Tycker det är lite väl restruktivt med hund i Luleå tyvärr.

#16 Tack så mycket! Nu när jag vet att det är ok att han vittrar i luften så kommer det nog bli mycket bättre och mer avslappnat. Borde ha fattat att han ska ha mer lina när jag går där med typ hundra meter lina i handenSkrikandes.

AnneN
0

#17 Ja tanken har väl slagit mig, men har tyvärr inget startkapital.

_**/Mvh Anne

joheck
0

#18 Jo sånt behövs ju ocksåObestämd.

[Doglovers]
0

#19 Vet inte var du bor. Men nu började bock jakten för i år och 1 oktober resten av rådjursjakten. Då är det lättare att få tag på klövar. Har du några bekanta på landsbygden? I så fall har dom säkert koll på traktens jaktlag. Där kan du garanterat få tag på det du behöver.

joheck
0

#20 Bor i Luleå men är för tillfället hos föräldrarna i Uppsala. Har tyvärr inga kontakter what so everObestämd.

Vattnadal
0

Det är inte billigt med klövar på brukshundcenter, men du kan ju balltid köpa en eller ett par till att börja med. Sen sätter du upp lappar på affärerna i utkanten av Luleå för att få klövar direkt från jägare.

MVH Elin

Michaela-N
0

Finns inte klövar på charkuterier då?

Vattnadal
0

#23 Slakterier som slaktar vilt har klövar, men de flesta jägare gör det själva, eller håller till på jaktlagets slakteri.

Vill man lära hunden att tamboskap är ett OK jaktbyte, kan man lägga spår med ko, får od, men det är rätt olämpligt. Ungefär som att man inte bör lägga spår med räv åt hundar som kan ha en risk att gå över i jakt på hund (då räv och hund är nära släkt), som tex polarhundar och amstaff.

MVH Elin

[Doglovers]
0

TS Det räcker med en klöv i så länge. Var bara noga med att lägga den i frysen direkt efter användning.

Synd att du inte bor närmare oss. Vi fick ett par klövar i dag som du hade kunnat ta. Men det går inte att skicka på posten.

joheck
0

#25 Ja det va syndObestämd.

Får se ifall jag kan få tag på nån jägare. Hur är det med jakt förresten, är klövar liksom en säsongs grej eller går det att få tag på året runt? Kan inget om jakt…. Sen tänkte jag också att om jag lyckas hitta någon jägare, vad mer finns det på djuret som kan vara av intresse att köpa åt vovvarna? Fast jägarna kanske inte säljer annat utan ger till sena egna hundar.

EmelieKelly
0

Blodmjöl? Vad är det? Jag viltspårade första gången i tisdags med klöv och nötblod, var kul och intressant att se hur hunden är i spåret. Men min hund var inte alls intresserad av klöven, belönade därför även med godis men hur kan man annars "uppmuntra" klöven lixom? Någon som vet var man kan få tag på en klöv i stockholm? Och nötblod? Har frågat på flera mataffärer men det är tydligen brist på nötblod! Dom kan inte ens beställa hem :/

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

joheck
0

#27 Blodmjöl används som gödsel på växter. Gjorde denna tråden där det står lite mer: http://hundar.ifokus.se/discussions/502d76f488f47208330008e1-hjalp-lagga-spar-mha-blodmjol?4d712446b9cb462141045f60-1

Där visade det sig att man inte behöver tillstånd för att använda det.

[Doglovers]
0

#26 Visst är det under säsongen man kan komma över klövar. Den säsongen började här den 16/8 och pågår till sista januari. Men det kan vara olika på olika håll i landet. Det är klövarna man använder till eftersök. Och dom måste du ha frysta hela tiden när du inte spårar med dom.

Vildsvinsklövar kan du nog få tag på under hela året då det är säsong för dom året runt.

#27 Har du kollat med ICA? Här kan vi beställa hem, men det brukar alltid finnas några burkar i deras frys. Vita plastburkar med röd text på 5 dl. Jag har svårt att förstå att blodet ska vara en bristvara?

[Doglovers]
0

#27 Glömde svara på en fråga. Om din hund inte är intreserad av klöven kan du dra den lite. Hunden är mer intresserad av något som rör sej än om ett dött ting. Ryck lite och busa upp din hund med lite ljus röst och visa att den är rolig.

joheck
1

Idag har Pin spårat igen. Den här gången på riktigt, med klöv och allt! Helena (htt) och Loke följde också med. Klövarna har jag fått av underbart snälla Doglovers som vill ge mina hundar möjligheten till att spåra på riktigt, för det mår även småhundar bra av. Sansa fick tyvärr inte vara med och spåra den här gången heller då jag forfarande inte ordnat med sele till henne, skärpning!Skrikandes. Hon fick nosa lite på spåret däremot men visade inget större intresse, godisspår är verkligen det som är hennes grej. Men förhoppningsvis ska hon väl få upp "nosen" för det här med blodspår också.

Här är beståndsdelarna i dagens spår. En klöv till Pin och en klöv till Loke samt en flaska blod.

joheck
2

Loke med sin klöv.

joheck
2

Och Pin med sin klöv.^^

[Doglovers]
0

Vad härligtSkrattande Vad glad jag blir att det gick så bra med din hund och även för den andreSkrattande

Det här är världens hjärngympa för dom.

Hmm, inte bara hundarna är duktiga utan även MatteFlört

joheck
2

Tack så mycket! Jo jag känner mig grymt trött så lite har jag nog arbetat själv ocksåFlört.

Det är så facinerande att se att han direkt visste vad det handlar om. Han blev väldigt exalterad redan när jag förberede allt inne.

joheck
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Filmade lite när Pin bar hem klöven. Vi gick även endel i terräng till att börja med, men han var duktig och höll i sin klöv hela vägen.

Michaela-N
2

Hihi, men han är ju stolt ju! Megastolt!

joheck
1

Jo det kan man lugnt säga!Skrattande Säkert super för självförtroendet! Det behöver han. Kan säga att det va rätt många som kolla snett på oss när vi kom gående där^^.

[Doglovers]
2

Jag har sällan sett en sån stolt vovve någon gång med klöv i munnen. Han hade ju super koll så ingen kom och tog den för honom. Det är så kul att se att klövarna verkligen kommer till användningSkrattande

Både matte och vovvar somnar kanske ovaggade i kvällObestämd

joheck
1

#39 Haha, roligt att höra! Jo, han ligger helt utslagen på soffan för tillfället. Jag lär inte va uppe länge till heller^^.

undulat_
0

Hehe vilka roliga videoklipp. Så där stolt ser Vejle ut när han får bära sin pinne på promenad. lol

joheck
0

#41 Tack. Det är verkligen härligt att se dom så!

[Doglovers]
0

Måste visa min grabb som fixade alla klövarna till er. Han håller också på lite på med spår. Men mest med jakt.

Chilli10
0

Vad kul med spår! Vill också testa med kommer aldrig till skott. Får bli att ta tag i! :)

Så stolt och glad han ser ut med klöven! :D

Var det blodpulver du använder eller blodmjöl? Trodde det var samma, men bevisligen inte!

Passar på att ställa en fråga till er spårkunniga, hur skiljer det sig att lägga ett sådant blodspår med blodpulver och att tex bara dra klöven längs med backen?
Hur länge ska man låta spåret ligga?

joheck
1

#43 Ja gör det! Du kan hälsa honom att dom är extremt uppskattade^^.

#44 Blodmjöl använde jag. Det köper man på blomsteraffär.

Chilli10
0

#45 Okej, och det var man tvungen att söka tillstånd för att få lägga ut?

joheck
1

#46 Nej tydligen inte. Det va en här på iFokus som ringde jordbruksverket och fråga, tydligen så behövs det inget tillstånd.

Chilli10
0

#47 Okej :) Läste hela den tråden nu, stod ju massa bra :) Beställde blodpulver här om dagen (använder det som fodertillskott) så ska nog testa med det, skönt att slippa hålla på med riktigt blod. :P Ska se om jag kan få tag på en klöv.

En sak jag inte riktig hängde med på, behöver man ha tillstånd från markägaren oavsett vad det är man lägger spåret med?

joheck
0

#48 Det vet jag inte. Jag har kört utan tillstånd från markägaren i alla fall. Tycker inte att det ska behövas, så mycket "förstör" man ju ändå inte.

[Doglovers]
0

Jag vet heller inte hur det ligger till med tillstånd hos markägaren. Vi lägger här på marken där vi jagar, arbetar och bor.

Chilli10
0

#50 Okej. Har du något svar på de andra frågorna jag skrev i #44? :)

[Doglovers]
0

Att använda blod är bra om man ska använda hunden till skarpa eftersök. Jag har dragit endast en klöv en gång och även det gick bra. I början kan man låta det ligga en liten stund men när hunden har lärt sej och man själv känner sej säkrare kan spåret ligga mågra timmar. På prov ligger det mellan 12-24 timmar.

Chilli10
0

#52 Tack för svar :) Fick klövar av min farbror idag så pratade lite med honom om hur vi ska göra. Han tyckte det är bäst att börja med bara klöven. Så testade det nu ikväll :) Chilli var på direkt! Kalaskul verkade hon tycka att det var. La bara ett kort.
Prince var betydligt mer tveksam. Han sniffade och hade svansen mellan benen :o det har han aldrig annars. Undrar vad det kan bero på..?

Använder ni något kommando när de ska spåra? Vad isf? :)

joheck
0

#53 Jag säger "Spåra". Kul att det gick bra! Prince kommer nog fatta det också tillslut. Om man inte är van kan det ju vara lite läskigt.

[Forest]
0

53 jag kör Leta, jag kör det med allt de spårar efter leksak,vante,klöve,person mm :)

Chilli10
0

#54 Ja :) Tror jag med, kanske tar några gånger innan han vänjer sig bara.

#55 Okej :) Leta använder jag på godis. Vill nog ha något annat, kanske blir "spåra" eller "sök". Tycker du det funkar bra att ha samma?

joheck
0

#56 Jag är noga med att skilja på "sök" och "spåra". Pin har en tendens att vilja söka, men när det är blodspår vill jag verkligen att han spårar istället.

Chilli10
0

#57 Använde du sök när han ska leta då? Eller hur menar du? :) Jag använder leta när hon ska leta efter godis. :) Kanske ska använda GURKA :D Egentligen spelar ju ordets innebörd ingen roll, ligg kan ju vara kommando för sitt och tvärt om Tungan ute Allt beror ju på vad man lär hunden att ordet betyder.

joheck
0

#58 Jo antar att det blir istället för "leta". Använder då jag gömmer godis, leksak samt människa (vilket vi visserligen aldrig gjort). "Spåra" används endast vid blodspår/viltspår då han verkligen ska följa spåret.

Chilli10
0

#59 Då är jag med. :) Ska fundera ut vilket kommando jag ska använda så får jag börja introducera det vartefter. Vill redan lägga igen, men det får vänta någon dag eller två.

Vattnadal
0

Jag anser att man alltid ska ha markägarens tillstånd. Är det skogsbolag, mejla dem och fråga, men får så gott som alltid ja. SDkriver man då ut dertta, kan man bevisa att man har rätt att lägga spår där. Jag tycker oxå att det är bra att kolla med jaktlaget som jagar där, om det är OK, så att man inte stör jakten på något vis.

Jag lägger sällan blodspår åt hundar under 1 år, om de inte är väldigt tuffa och framåt. I det vilda får inte hunddjuren följa med på farlig jakt när de är för små. Många unghundar tycker att det är jätteläskigt och vågar inte spåra.
Man kan hjälpa dem genom att husse/matte vallar av startområdet, tex 10 x 50 m, så att det luktar tryggt av dem. Det är även mindre läskigt utan blod.
Tyvärr är det så att man får mindre "riktig jakt" om det luktar mindre blod. Samma sak om klöven återanvänds, om vi tar direkt med händerna på klöven, inte har heltäckande kläder när vi lägger spåret osv.

Jag lägger ju blodspår för att hundarna ska få jaktberikning, samt i träning inför skarpa eftersök. Då känns det bra att kunna lägga så naturliga spår som möjligt. Ett skadat rådjur luktar ju inte människa, hundmun od, utan rådjur, spåret där de går ska lukta rådjur, blod, upptrampad mylla främst, så lite av oss som möjligt.

Såren jag lägger i början får ofta bara ligga 20-30 min, sen en timme, sen flera timmar. När hundarna är duktiga får de ligga 12-36 timmar.

MVH Elin

Chilli10
0

#61 Är det inte bra nog att bara köra med klöv eller hur menar du?

Vattnadal
0

Det beror ju på VARFÖR man lägger spåret. Lägger du spår för att hunden ska spåra och använda nosen kan du lägga spår med vad som helst, en kotlett, en korv, en klöv, eller för att träna den inför jakt eller för eftersök, då det bör vara klöv eller helt djur, med blod, eller som jag, för att ge jaktberikning.

Berikning kräver att man anstränger sig lite mer, helt enkelt. Tar aldrig i bytet, använde inte flaska utan spårläggarstav, heltäckande kläder, vallar av spårstarten, drar alltid in skanken på det vallade området, så att inte det skadade djuret plötsligt uppstår på uppsparken, osv osv. Anpassar spårstart, spårslut, byte, kön och ålder på bytet, var jag lägger spåret, hur länge det får ligga, mängden blod osv osv efter individen jag lägger spåret åt.

MVH Elin

Chilli10
0

#63 Då förstår jag hur du menar, tack! Jag vill göra det av den anledning du skriver först, för att de ska få använda nosen och ha kul. Bra sätt att variera aktiveringen. :)
Kommer köra med klöv nu i början och se hur intresset är hos hundarna (och oss) och sedan bestämma mig för om vi ska gå vidare till blodspår.

Det heter väl blodspår om man använder blod+klöv och viltspår om man vara använder klöv? Eller är jag ute och snurrar?

Vattnadal
0

Viltspår är när man lägger med klöv och blod, men ofta har droppflaska och återanvänder klöven. Kan nog lägga utan blod oxå, men följer mer reglerna för vilstspår, med 90-graders vinklar, bloduppehåll osv.

Blodspår är när man lägger spår som berikning, spårläggarstav istället för flaska, tänker mer naturligt, varierar byte, inte återanvänder byte, tänker på berikning i första hand.

Det är min definbition i alla fall. Jag har pysslat med vilspår 10 år, sen blodspår i 4 år. Håller en hel del kurser i blodspår som berikning.
Det är roligt att se skillnaden på hur hundarna jobbar. Vidar tex, gick spårnoga och nosade när han gick viltspår. Nu när han går blodspår ser jag att han jagar, på riktigt. Tidigare gick han personspår kryddat med blod, kul, men inte bäst! Flört

MVH Elin

joheck
0

#65 Vad är en "spårläggarstav"?

joheck
0

Jag trodde för övrigt att definitionen var så som Chilli10 skriver. Därav har jag nog använt begreppen fel.

Vattnadal
0

#66 Det finns avancerade spårläggarstavar att köpa, där du har en stav med blod i, och du trycker ner den mot marken så kommer det ut lite blod.

Jag gör egna: En stav (lagom lång för att vara bekväm att gå med), i ena änden ett snöre fastknutet, ca 2 m långt med en ögla att dra runt skank ed. I andra änden fäster jag en bit av en tvättsvamp. Svampen doppar jag i en liten hink (för sandlådor, finns att hitta billigt på leksaksaffärer) med blod och trycker sedan ner den i marken bedvid mig.

Lägger man med en stav, så blodar man och släpar klöven minst 50 cm bredvid sitt egna spår, istället för att bloda bredvid sig eller framför, och släpa klöven efter sig.

MVH Elin

Chilli10
0

#65 Jaha. Så om man bara kör med klöv kallas det ingenting, förutom bara spår då kansek?

Edit: Såg nu att du hade skrivit att det kan läggas utan blod också. :)

Chilli10
0

Eller klövspår? haha…

joheck
0

#68 Skulle du kunna visa en bild på din egentillverkade stav? Hänger inte riktigt medObestämd. Men det låter som en helsmart grej!

Vattnadal
0

Får försöka fota, har nog inget foto färdigt… Kan se om jag hinner innan jobbet imorrn.

MVH Elin

joheck
0

#72 Ok tack så mycket! Men du behöver inte stressa för det, jag kan vänta^^.

[Forest]
0

71 googla lite så hittar du någ lite bilder på spårläggarstav Flört

joheck
0

#74 Jag lyckas då inte hitta speciellt mycket bilder. Mest allt annat som ingår i spår^^. Sen vill jag ju se den egentillverkade också!Tungan ute

joheck
0

Här har jag inte skrivit på ett bra tag, men spårat det har vi gjort massvis! Har blivit åtminstone en gång i veckan för Pin på sistone. Kan skryta med att han är super duktig, en liten naturbegåvning! Han har hittills lyckats fixa allt vi gett han; vinklar, bloduppehåll, korsande spår, över stigar mm. Han tycker det är såååå kul och är stoltare än tuppen när han hittat sin klöv. Tekninken sitter jättebra och han har de två senaste gångerna haft ett väldigt bra tempo i spåret. Nästa år blir det förhoppningsvis anlagsprov samt tävling i öppenklass.

Sansa har hittills fått testa på viltspår tre gånger. Första gången gick super, de andra har vart lite sämre dock. Hon har inte riktigt förståt tjusningen ännu, hon blir så distraherad i spåret av allt och ingenting. Men med hjälp av godis ska vi nog få henne att förstå varför man ska spåra^^.

Idag fick Pin en spår som legat i drygt 24h, första gången med ett såpasst "gammalt" spår. Gick hur bra som helst! Märktes ingen skillnad mot tidigare spår. Jättebra tempo också och raka vägen i mål i stort. Tog lite bilder som jag tänkte bjuda på.

joheck
0

Sansa är ungefär lika stor som älgklöven.

joheck
0
Chilli10
0

Vad roligt att det går så bra! :D Och oj vad stor klöven ser ut att vara. Speciellt i gämförelse med dem, haha Skrattande

joheck
0

#79 Jo det är verkligen jättekul! Haha ja inte en chans att dom kan bära hem den själv^^.

[Doglovers]
1

Dom är väl för sköna, dina hundar. Dom får verkligen vara HUNDAR, vilket gör mej jätte gladSkrattande

Hahaha klöven är ju lika stor som hundenGlad

LinaK
2

Ni är så himla duktiga! Pin är ju en naturbegåvning Skrattande

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

joheck
1

#81 Ja dom är härliga, tack! Dom är ju hundar såTungan ute. Hoppas Sansa kan komma igång också, hon måste bara lära sig hur roligt det är och att hon är jätte duktig när hon hittat klöven. Vill ju ta anlagsprov och börja tävla med henne också!

Vi ska gå en eftersökskurs till våren också.

#82 Tack Lina! Ja det är han verkligen^^.

joheck
1

Här har ni Amadeuz det är med honom och matte som vi spårar. Så glad att ha hittat nån att spåra regelbundet med, att hon dessutom spårar med papillon hon med är ju bara så underbart! Amadeuz har klarat anlagsprovet och ska börja tävla nästa år han med.

brukshundar
0

#28 Vilken sötnos!

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[Doglovers]
0

Håller tummarna för allihop Skrattande

joheck
0

Spårat idag igen! Brukar inte bli så här ofta men blev det nu, snart kommer ju snön så då blir det ett uppehåll så vi måste ju passa på! Bara Pin denna gång. Har backat med Sansa så hon blev bjuden på smaskigt godis av klöven för att hon ska förstå hur rolig den är^^.

Pin tog spåret fantasktiskt bra som vanligt! Låg endast en dryg timma denna gången så blev en helt annan grej. Ett rätt långt spår med några vinklar, blod uppehåll och korsande spår. Va även en helt annan typ av skog mot vad han är van vid, mycket vitmossa bland annat.

"Vad nu???"

joheck
0

Älg spåraren nummer 1!

joheck
0

Och lilla Sansa

joheck
0

Han skulle äta upp den om han fick :S

joheck
0
Vattnadal
0

Du kanske ska testa att lägga spår åt henne med något mindre läsigt. Älg är stora och farliga djur, och även om det är en återanvänd klöv som luktar hundmun, människohand och annat med, så kanske hon lever sig i i det och tar det på allvar så att det blir otäckt.

Testa att lägga spår med kanin, fågel, ekorre eller i alla fall rådjur. Det är ofarliga djur, och inte lika otäckt.

Jag rekommenderar mina kursdeltagare att hundarna bör vara året innan de spårar. Sen väljer vi bytesdjur efter hunden, anpassar det så att det inte blir för otäckt, och första älgspåren är alltid kalv. Stora tjurar sparar vi till tuffa hundar som tänder på farligheter. De får gärna prova vildsvin oxå.

Eftersom jag aldrig återanvänder klövar, får hundarna alltid äta upp dem. Utom vildsvin. Inte helelr räv eller grävling, även om de legat i frysen minst 6 mån.

MVH Elin

joheck
0

#92 Hon är inte alls rädd för klöven på nått sätt. Den intresserar henne helt enkelt inte. Så att byta "djur" lär inte göra någon skillnad. Måste bara få henne att förstå poängen med att hitta klöven i slutet. Hon är 1½ år, så över året är hon redan även om det knappast syns^^.

Vattnadal
0

De brukar inte vara rädda för klöven, de fattar ju att den bara är en del av ett djur. De kan dock tycka att det är läskigt att spåra. De vet ju inte när de går spåret om det är en riktig skadad älg i slutet, eller bara en benbit. I alla fall om man lägger spåren med nya klövar och utan attd rä'lla så mycket annan lukt i dem.

Olika bytesdjur kan göra hur stor skillnad som helst. Det är en stor del jag tar upp i mina kurser. Då är det blodspår som berikning, och vi klurar över varje individ, vad den har för jaktbeteenden som kan behöva berikas.

Spårar hon inte alls? Oavsett om det är ett vilstpår med klöv/blod eller ett personspår?

Kan det vara för lätt? De tappar intresset om det är för enkelt. Det kan även vara för svårt, men med blod och skank och man går spåret efter några timmar så är det lätt för en hundnos…

Vart i spåret och när blir hon distraherad? Tappar hon spåret och går av det? Gör hon bara en paus?

MVH Elin

joheck
0

#94 Svårt att förklara hur hon är i spåret men ska försöka. Hon kan spåra, det är tydligt, men hon verkar inte riktigt vilja. Första viltspåret hon fick (som var väldigt kort) spårade hon hur bra som helst. Personspår har jag aldrig lyckats få funka, godisspår är hon en hejare på däremot. Godis är verkligen det som motiverar henne. För lätt är det nog inte eventuellt att det blev för svårt för snabbt.

Hon blir egentligen distraherad under hela spåret. Man märker på henne att hon vet att spåret är där men hon bryr sig liksom inte. Det är därför jag har tänkt att föknippa klöven med godis skulle göra en stor skillnad. Sist så slängde jag godis på klöven (utan att hon såg) när vi kom nära nog och då börja hon söka direkt.

Det intryket jag har fått är att hon inte tycker att det är värt att spåra klöven. Kanske helt enkelt inte är hennes grej, men jag skulle hemskt gärna vilja få upp hennes intresse för det då hon har en bra spårnos.

Vattnadal
0

Gillar hon blod? Några av mina går igång på att jag häller upp extra blod i naturliga skålar, tex en svacka i en sten ed, som de kan dricka upp. Man kan även lägga kött av vilt främst i slutet, tillsammans med skanken.

Mina hundar får som sagt nästan alltid äta upp sitt jaktbyte. Gillar hon att äta, låt henne göra det. Extra smask som lite viltkött kan ju vara perfekt.

Testa kanske att lägga ut skinnapporter, dvs små skinnbitar med päls från samma djur som skanken kom från. Du kan oxå lägga ut avföring från samma djurslag, kanske en tand, bitar av ben eller inälvor, sånt som ett riktigt skadat byte kan tappa i spåret. Sen lär du henne att visa dem för dig. Du kan sedan antingen låta henne äta upp det hon visat, eller belöna att hon påvisat det, med extra gott godis från din ficka.
Detta är viktigt i skarpa eftersök. Jägaren vill då se alla tecken på viltets skador, för att kunna tolka vad djuret gör, kommer att göra, hur skadat det är osv.

Prova gärna att lägga spår med ett mindre otäckt byte. Det kan mycket väl vara så att hon tycker det är lite otäckt. En annan sak du kan testa om det bottnar i osäkerhet, är att du vallar av området du lägger spåret på, så att det luktar tryggt av matte nästan överallt, sen lägger du spåret.

MVH Elin

joheck
0

#96 Ok, får testa som du skriver och se vad hon gör. Då gäller det bara att få tag på skinnbit, tand osv.

Blev lite nyfiken nu, vid skarptläge får dom gå och äta på inälvor och sånt i spåret? =P

Vattnadal
0

Tanken är ju att de ska visa sånt de hittar, inte äta det. Sen när jägaren sett det och om hundföraren tycker att det är OK och ger ett frikommando, kanske hunden får äta upp det.

MVH Elin

joheck
0

#98 Ok, tack!

Nu har det råkat bli så att det bli spår två gånger denna vecka ocksåOskyldig.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.