Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5133 ggr
[eeklund]
0

Valp spydde, behöver jag oroa mig?

Molly spydde nyss tre gånger, en timme efter mat. Hon verkade trots allt må bra.. vi har ju inte rört på oss idag typ för jag vill att hon ska lära sig ta det lugnt en hel dag.

Kan hon då ha fått i sig för mycket mat än magsäcken klarar av under dagens gång? Eller hittat nåt olämpligt ute på våran lilla kissrunda?
Hon gillar att bita på sin svans och hon låter alltid sådär konstigt efteråt som om nåt hårstrå fastnat i halsen, kan det vara en anledning?

Jag blir så nervös! Nu sover hon dock (snarkar också, inte ofta det händer), ganska förstårligt då hon spydde upp all mat.

Behöver jag oroa mig? :( Hon spyr aldrig annars.. så man blir lite nojjig.

Maja2
1

Du behöver mest troligt inte oroa dig över att hon spydde, och vad det berodde på är svårt att säga.

Att hon gillar att bita på sin svans, skulle jag fundera mer kring, än att hon spytt.  Verkar hon må bra i övrigt, dricker vatten och inte verkar hängig eller så, då är det nog inget att oroa sig över :)

Karmatarerskanise
0

Håller med #1.

[eeklund]
0

#1 Hon jagar sin svans väldigt mycket faktiskt.. försöker få henne att sluta och hon lyssnar en stund sedan fortsätter hon.

Hon drack vatten på en gång när det var över och hon följde efter mig glatt och naffsade innan hon gick och la sig.

Jag blir så tok nervös när sånt här händer.. bara för att jag inte är van att hon spyr.

Maja2
1

#2 Hundar kan spy rätt frekvent utan att det egentligen är nåt fel, inte som man hittar i alla fall. Du kan nog slappna av :)

Att hon jagar sin svans, kan bero på stress. Det kan lätt bli nästan en form av mani

[eeklund]
0

#4 Jag försöker slappna av, haha :P.

Ja, jag hade faktiskt ingen aning om det där med jaga svansen om jag ska vara ärlig :s trodde det var nåt dom bara gjorde.. så googlade och såg att det kan bero på stress eller dylikt så det ska vi jobba bort!

Praefatio
2

#5 Jo, det beror ofta på stress tyvärr. Försök att klura på vad som utlöser det, och förebygg. När hon väl gör det, kalla på henne och lugna ner henne. Klappa och kela. Kanske är det så att ni gör för mycket just nu trots allt, att lilla fröken behöver fler slödagar? :) Du uttryckte ju att du har lite svårt att bara låta dagen förflyta utan att göra något speciellt, att det får dig att känna dig otillräcklig, men kanske är det just som det hon behöver just nu. Det kanske är positivt att det blir vinter och att ni "går ide" lite, mest myser och gör någon enstaka aktivitet per dag en period.

Bara spekulationer, du vet nog bäst själv! Glad

[Forest]
0

Har ni bra tips att ge hur man kan bryta denna stress som blir lite som mani?

Jag kan väl tänka mig att man kanske kan bryta detta med ge något godare o tugga på eller lite masage som är avslappnande. Men vad finns det mer?

[Penny&Skoja]
0

#7 Vi hade en hund som stressade väldigt mycket och hela kullen var sådan . Han sprang runt runt runt i en stor cirkel både i hundgården och inomhus och även i skogen . Vi bröt geneom att när han startade fick sitta i bur en kort stund ca 15 minuter så höll vi på i en vecka ungefär sedan så fort han började stressa sprang han in själv i buren och lugnade ner sig då tog vi bort bur dörren och han hade sitt egna lilla space .

Jag tror på att bryta beeteendet buren var sista handsvalet då han varken svarade på godis och stressade upp sig mer i koppel eller om man bara höll honom .Kolla upp om det är för lite eller för mycket aktiviteter i hunden liv . Jag skulle utesluta allt med träning och enbart köra vanliga hedliga promenader och se om stressen ökar eller sänks

Jag skulle testa ge något ben eller någon uppgift och även söka efter problemet för att hunden jagar svansen är bara ett symtom . Med våran hund så försökte vi mycket bland annat kastrerade osv men när vi fick veta att 9 av 9 valpar var exakt likadana började vi med buren.

[eeklund]
0

#8 Igår gjorde vi ingenting under hela dagen och jag hade en stressande valp på kvällen och jag försökte hålla i henne och nu ser mina händer förjävliga ut.. hon är en aktiv valp som måste få jobba med hjärnan så vi ska variera det där.. lite aktiviteter och lite passivitet.

[Penny&Skoja]
0

#9 Hur gammal är valpen ? Man behöver ju inte träna i sig utan att bara gå på olika stället och miljöträna kan räcka gott och väl  .Ofta är det så ju mer man tränar desto mer kräven hunden . en grej kan vara att man hittar bara på saker ute men inne ska det vara lugnt dvs ingen träning inne . Nu vet jag inte hur gammal din valp är och vad du menar med träning . Min sambo var bra duktig på att busa inne med sin collie hane lite nu och då  så hunden förväntade sig att det skulle hända saker hela hela tiden vilket gjorde att han vankade av och än när husse slutade med bus och lek inne och tränade ute och gav mycket motion så slutade collien att vanka = stressen försvann .

Idag lever vi i ett samhälle där allt ska ske så fort . sett en 4 månaders valp kunna hela lydnads 1:an och då undrar jag när den valpen bara fick vara valp . Att hunden är stressad kan även vara att det är överaktiverad och inte understimulerad. Mina hundar blir inte stressade bara för att vi inte gjort någonting under flera dagar därimot är dom mer peppade på sin uppgift när vi tränar .