Foderbyte, till vadå?
Min valp fiser mycket, har läst att det oftast beror på fodret. Nu har vi Royal Canin Junior vilket annars funkar perfekt, avföringen är fast och fin och hon är pigg och allert och fin i päls/hull. Men det där fisandet alltså… det måste få ett slut om det så kräver foderbyte!
Vad ska jag ha för foder åt henne då? Inget Pedigree eller sådant tack, är emot sådan mat.
Själv kör jag på VOH valpfoder till min tjej, fungerar utmärkt
Hon är jättefin i päls och hull, fiser i princip aldrig, har jättebra aptit och hon verkligen älskar det. Ännu ett plus är att hon inte bajsar lika ofta och det är fint lagomt hårt, haha 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
#1 Molly bajsar tre gånger/dag, små högar så hon tar ju upp näringen och det. Skulle vilja hålla mig till det egentligen, men måste ju få stopp på fisandet! :)
Jag är inte alls insatt i torrfoder inom hundvärlden, då jag alltid har BARFat eller gett färskfoder.
Läste någonstans att Standardt skulle vara bra, eller om det var Magnusson? Men annars så svarar säkert någon annan snart om det är torrfoder du är ute efter 
Annars kanske hon fiser mycket pga godis och liknande? I vissa godis finns det säkert mycket spannmål och annat..? 
#4 Hon får inte mycket godis alls.. ofast är det just sin mat hon får som belöning (blöter upp vid matdags, hon får torrt som godis) och sen använder jag annars godis som är gjort på 90% hjortkött :).
Fast det handlar om foder, fler kommer nog svara :D. Haha, det är ett populärt samtalsämne…
Ja, foder är ju intressant och många har åsikter om det så det kommer nog fler svar snart. 
VoH
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Kör på Standardt och är över lag nöjd med det som foder. Just nu får hon Normal men tänker byta till Extra då jag inte tycker hon är i tillräckligt bra hull.
Hade jag haft plats hade jag förmodligen kört med VoH (Vom og hundemat). Men finns inga försäljare i närheten och bor som sagt rättså trångt. BARFat hade jag definitivt gjort om jag hade haft plats och framförallt tillräckligt med kunskap.
Men då jag brister i det, så får standardt funka :)
Mvh Jenna
Jag kör också Standardt Normal och är egentligen nöjd med det men funderar ändå på att gå över till t.ex. VoH eller Fodax för att det känns mer naturligt. Verkar dock kräva både mycket plats och hyfsat god planering :)
VoH utan tvekan. Förmodligen så tål den lilla magen inte riktigt spannmål, vilket är helt normalt. Hundar är inte till för att äta massa spannmål. RC innehåller mängder tyvärr. Att bajsa tre gånger om dagen är mycket när man vant sig vid färskfoder- och BARF-hundar som bajsar en liten, liten, liten hög om dagen. Min lapphund bajsar mindre nu än vad min nakenhund gjorde när han åt RC
Och lappisen mår mycket bättre på alla sätt och vis på färskfodret. Redan efter en vecka luktar han inte lika illa ur munnen till exempel. Magen går som den ska och han älskar sin mat.
Med en sån liten vovva som du har så behöver du ha mycket plats i frysen heller. Min lapphund väger 17 kg och äter således 350 gram om dagen, eller 21 "korvar" i månaden. Vi bor i en liten etta med liten frys och det är lugnt med förvaringen så länge som jag köper foder för två veckor i taget.
Dyrt är det inte heller, med en så liten hund. Jag räknade på det för skojs skull och om du ger RC Mini Junior och köper största säcken, så bör den räcka ungefär tre månaden om du ger ca 80 gram om dagen (det stämmer väl?). Då kostar RC dig drygt 150 kr/mån.
Räknade med att valpis kommer att väga fyra kilo som vuxen och då ska hon ha 80 gram mat om dagen. Eftersom en tinad korv på 500 gram hinner bli dålig innan hon äter upp den så passar det bättre för dig att köpa burgarna på 100 gram. De kommer i fem-pack så din vovva kommer att förbruka fem fem-pack i månaden. Det blir 125 kronor per månad…
Tyvärr gör de inte valpfodret i burgare än, men vad jag förstår så är det många som ger vuxenfodret till valparna utan problem. Det får någon annan berätta om, och du ta ställning till själv.
VoH! VoH! *gör färskfoderdansen*
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Oftast brukar det bero på fodret om en hund fiser mycket och RC är ju inget kvalitetsfoder direkt heller, innehåller en hel del spannmål, så förmodligen beror det på det.
Vi kör på VoH till våra hundar, visst det tar plats i frysen men det är det värt i längden.
Kan jag bara få passa på och fråga hur man kan räkna ut hur mycket färskfoder som behövs? Jag har en flat, han väger just nu drygt 20 kg och kommer säkert väga ca 35 som vuxen.
#12 De brukar rekommendera 1-2% när de gäller vuxna hundar. Är det en valp så säger dem 2% av förväntad vuxenvikt.
Kan också tillägga att det inte tar så himla mycket plats i frysen som dem flesta verkar tro. Jag bor i en tvåa, har en liten frys med bara fyra fack och jag köper 20kgs låda och får plats med både min och hundens mat.
#12 Ca 2% av kroppsvikten som Mia skrev.
Har en unghund på 20kg som får 500g per dag, han behöver mer än 2% av sin kroppsvikt per dag för att hålla hullet.
Han får även råa ben av olika djurslag dagligen.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
2 % av vikten (vuxen) och 3-4% av förväntad vuxenvikt om det är en valp.
Får man fråga vad voh är för nåt? Eller vad det står för?
★
#16 Vom og Hundemat
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#16 Vom og hundemat. Det är ett färskfodermärke helt utan spannmål och andra tillsatser.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#13, 14, 15 Tack!
Kontigt, har samma foder som dig men min hund fiser inte alls. Snarare dålig aptit för & vara valp..
Sajtvärd på Collie
#20 Det är ju olika det där från valp till valp :).
Jag vill helst köra på helfoder… vilken av dessa är bäst: Magnusson eller Standart?