Eukanuba torrfoder?
Blev rekommenderad Eukanuba`s jacj rusell foder till min papillon/tibbe spaniel hane på 3 år, då han är en riktig kräsenfis o jättesvår med mat, är det ett bra foder eller bara skit? Vill höra lite åsikter innan jag köper o provar. Jag skulle tydligen kunna ge detta till min vavvablandis på 6 månader oxå
Just nu halvbarfar jag bägge, de får köttiga ben o kycklingvingar o liknande en gång om dagen, de vägrar äta VoH, Nordic har jag inte hittat här än, så det har vi inte provat, men är bara rädd att valpis inte får i sig allt hon behöver genom färskköttet, sen vill jag att de äter åtminstone lite torrisar för det är lättare att ta med sig om man åker bort osv
Om du änå är inne på att ge spannmålsfritt så finns ju Taste of the wild :) Det innehåller potatis och sötpotatis men brukar vad jag har förstått anses vara ett godtagbart alternativ. Eukanaba är inte speciellt bra. Ingredienser:
Torkad kyckling och kalkon (>30%), majs, vete, animaliskt fett, ris, sorghum, korn, sockerbetsfibrer (>2.5%), kycklingdigestiv, heläggspulver, fiskolja, kaliumklorid, natriumklorid, natrium hexametafosfat, linfrö, fruktooligosackarider (0.25%), kalciumkarbonat.
Majs frigör stresshormon. Vete, ris, korn och sockerbetsfiber känns ju inte speciellt kul heller.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Tack för en bra förklaring
Helst skulle jag vilja ge enbart färskfoder men är så himla dåligt insatt i detta, vill ju att de får i sig allt de behöver, extra viktigt för valpen, just nu får dom ett köttben el liknande på morgonen, vilket de gnager på i stort sett en heldag på innan de är slut, de har även fri tillgång på RC valpfoder o Pro plan, de är dessa foder valpen fick hos uppfödaren o jag köpte ett par påsar sånt o tänkte fodra slut det, går inte åt några stora mängder.
Med färskfoder får hunden i sig allt den behöver så länge som det är ett helfoder.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Känner man sig osäker vid barfning, välg då att ge tex standardts immun, vitaminpreparat. Gr man både kött, köttiga ben, brosk och ben, så får hunden i sig det kalk den behöver. Man kan ge en del grönsaker oxå.
Detta är mycket bättre än att ge ett torrfoder!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#3 vad är då ett färskt helfoder? vad ska det innehålla, behöver man ge extra vitaminer osv?
#5 Helfoder innebär att man inte ska behöva tillsätta några vitaminer eller annat. Både torrfoder och färskfoder kan vara helfoder, det anges exempelvis på respektive tillverkares hemsida. Exempelvis står det på VoH:s hemsida att det är ett helfoder - fast nu gillade ju inte dina hundar det.

nä mina hundar tyckte inte alls det var ätbart
Gav vovven Eukanuba en tid men det var inte så poppis. Nu ger vi Magnussons som är ugnsbakat foder gjort på svenskt färskt kött o färska ägg, (inget köttmjöl o e sprejar ej med fett) finns även kravmärkt. Hunden älskar det o en säck på 14 kg går på runt 400 kronor :) kan rekommenderas!