shit zue valp
hej! Hur mycket ska mat en shit zue valp ha?
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Shih tzu är ju små hundar så dem behöver inte jättemycket men det beror helt på vilket foder man ska ge hunden, så så svårt att svara på :) Dock får valpar mat 3-5 gånger/dag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
valpen får något foder från canin? Tror det heter så :P Så typ 1 dl 3 gr om dan?
Eller är det för mycket?
Det brukar stå på fodersäcken hur mycket en hund ska ha, visserligen är det rekommendationer men det är en bra utgångspunkt i alla fall.
vi fick bara en plastpåse med oss när vi köpte lilla Tigeling så vi har inte påsen :P
Har du inte fått några anvisningar ifrån uppfödaren? Om inte annat skulle du kanske kunna ringa och fråga :) det är jätte svårt att säga bara sådär. Brukar stå på fodersäcken. Antar att ditt foder är royal canin? :)
Jo,Vi kan nog ringa uppfödaren (: Dock jobbar han tills imorgon så vi får inte tag i han nu.
Men 3 Dl om dan är inte för mycket då? Vill inte att hon blir en tjokis 
#2 Royal canin är inget bra foder, så det hade jag inte gett valpen.
Man får kolla vad som står på säcken plus att man ser om valpen behöver mer eller inte :)
jo vi vet att det inte är ett bra foder,Därför ska vi vänja över den till ett annat:)
#8 Okej :) Tänkte, alla vet inte det, då det framstår som ett bra foder. Vad ska ni byta över till sen? :)
Jag kollade lite på RC's foder och hon ska förmodligen ha mellan 80-95g foder/dag, nu kollade jag visserligen bara på två av deras sorter men jag skulle tippa på att det är någon av dom ni har fått mer er hem.
Hur mycket det blir i dl är lätt att kolla med en hushållsvåg :)
9# Min valp går på RC och jag har hört många säga att det inte är bra, blir så nyfiken över vad det är som gör att det inte är bra :) Att det inte är värt sitt pris har jag inte svårt att förstå men på endel låter det som att det är direkt skadligt. Hade varit kul att höra varför det är så dåligt :)
Meningen är verkligen inte att sno din tråd TS och om du inte tycker det är ok av mig att fråga så kan en Medarbetare få ta bort mitt inlägg! =)
#11 Därför att det är en hel del spannmål i många av sorterna dem har tyvärr. Jag tycker inte det är värt priset :)
#12 Okej, tack för svaret. Då borde även jag överväga att byta :)
#13 Jag vill ge färskfoder till våran men har inte plats alls i frys, kanske något för dig och din hund? :)
11 tog bara ett av deras foder nu som exempel här är innehållet :
ris, majs, animaliskt fett, betmassa, vegetabiliskt proteinisolat*, majsmjöl, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, mineraler, fiskolja, sojaolja, fruktooligosackarider, hydrolyserad jäst (innehåller mannanoligosackarider), boragoolja, tagetesextrakt (innehåller lutein).
Som du ser så är det ris, dvs spannmål, socker finns mest av, så något animaliskt följt av mer spannmål. som väl är finns det animaliska fetter men så kommer spannmål igen. Aimaliska proteiner som genomgått något häftig process men man kan nog utgå från att dessa animaliska proteiner är någon köttbiprodukt som har lågt näringsvärde. lite mer socker där nere igen. jag säger som Frida jag skulle inte betala för sånt foder det är dyrt och det är skräp!
#14 Jag skrev precis en ny tråd då jag inte vill "förstöra" TS tråd. Våran vuxna schäfer går på färskfoder och det är tänkt att min lillskit ska gå över på det också. Men jag har läst att man inte ska krångla och hålla på medans valpen växer, men om RC är så dåligt så självklart kommer jag att byta! Jag vill ju min lilla vovves allra bästa :)
3 dl om dagen för en shih tsu valp är för mycket!!! 1 borde räcka. missade hur gammal den var men har ni nyss fått den( vilket jag hoppas, annars borde du redan veta mängden mat) och den är runt 3mån borde det räcka med max 1dl.
Hon är väl knappt "3dl" i storlek ens hehe?:)
Jag jämför med min vuxna tibbe (samma storlek som shih tsu) han äter inte ens 3 dl om dagen nu.
Fast oftast brukar de äta mer av valpfoder än vad de gör av vuxenfoder. Vår valp på dryga 2 kg äter lika mycket som vår fullvuxna hane på ca. 8 kg gör.
ska jag ge henne 2 dl om dan då?
#19 Prata med uppfödaren och fråga h*n för det är svårt för oss att säga som inte träffat hunden osv :)
vi har köpt samma mat nu och det står 25-35 gram.
Nej,Nu stog det 3 Dl, Ska jag gå efter det? *Förvirrad*
Vad är det för mat ? RC, om det nu är det, har ju flera sorter att välja mellan men det är lättare för oss att ge råd om vi vet exakt vilket foder det är.
Doggy junior.
24 hur ska du ha det först åt den något med canin sen äter den doggy?
#24 Dogge junior är värre än RC :/
#26 Men hallå, vad håller du på med? TS ville ha tips om fodermängd, inte fodermärke. Det är väl ändå upp till var och en vad dom ger sina hundar.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Om ni ska byta märke så ska det göras successivt under en längre period, absolut inte på en gång. Ge nästan den vanliga mängden av det gamla fodret och blanda i en liten mängd av det nya sedan minskar man efter någon vecka på det gamla fodret och ökar med det nya. Så fortsätter man tills man helt har bytt till det nya, jag råder dock också till att köpa ett annat foder då Doggy också är spannmålsbaserat, hundar är rovdjur (köttätare) och därför bör fodret i huvudsak innehålla mest kött och inte spannmål.
Vill ni ändå köra med Doggy så borde ni i stället kolla på Doggy Professional, inte det bästa fodret man kan hitta men i alla fall bättre än vanliga doggy.
Hej. Vad kul med en shih tzu valp :-) Du har fått många bra svar men vad jag tror att alla vill veta för att kunna hjälpa dig är vad det är för foder och hur gammal valpen är. Det är olika mängd på mat beroende på vad det är och ålder på hunden :-)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
#27 Vad är det för otrevlig ton du fick? :/
Vill inte ts ha tips så säger TS till själv :)
#27 Det är lite avgörande vilket foder h*n ger när man ska försöka hjälpa till att luska ut dagsgivan till valpen då det är stor skillnad på RC och Doggy. RC har hög smältbarhet medans Doggy har låg smältbarhet. Eftersom kroppen tar upp mindre utav Doggy behöver man ge mer utav det.
Aldrig läst på någon Doggysäck men jag antar att de har räknat med att hunden behöver äta mer när de skriver fodermängden på säcken. Jag skulle rekomendera att du byter foder under valpens uppväxt. Det är så viktigt att valpen växer rätt och vissa påstår att man kan jämföra att föda upp en valp på Doggy som att ett barn skulle växa upp på franskbröd och godis. Men det är ju klart lite överdrivet. Det är bara ett litet tips ifrån mig =)
Jag har hört att alla valpar ska ha tillgång till mat och vatten hela tiden fram till 6 månaders ålder. Själv har jag en Chihuahua valp hemma och då låter jag en full matskål stå framme från det att jag går upp på morgonen fram till ca kl. 18-19 på kvällen då jag tar bort maten (vattenskål finns tillgänglig för min valp dygnet runt).
Jag tar bort maten på kvällen för då blir det mindre risk att hon kissar och/eller bajsar inne på natten, hon är ju inte rumsren än.
Av mat blir man törstig men oftast inte tvärt om.
Efter att valpen är 6 månader så skulle jag rekomendera att ta kontakt med en veterinär eller någon som jobbar inom en stor hundbransch då dom får avgöra måttet mat om dagen. Det beror ju lite på vad för hund du har, hur mycket promenader du tar och om du har tänkt tävla i någon gren så behövs det ju mer träning och då mera mat.
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
Har aldrig någonsin hört det rådet tidigare så jag kan inte tänka mig att det stämmer, en valp ska få sin mat uppdelad på 3-4 gånger om dagen som man sedan minskar ner till 2 gånger om dagen när den blir äldre däremot ska de alltid ha tillgång till friskt vatten. Det är också viktigt att ge maten på ungefärliga fasta tider så att valpen lär sig att äta när maten serveras. Låter man den däremot stå framme hela tiden så äter valpen när den känner att den är hungrig men går man sedan över till att servera maten 2 ggr om dagen så är risken stor att man får en matvägrande hund.
Skulle vi ha haft maten stått framme hela tiden när våra var valpar så hade de rullat fram.
#32 Aldrig hört det innan :) Jag tror inte det stämmer, många valpar är väldigt matglada :)
Det är samma råd vissa ger ang kaniner att ha fri tillgång av pellets tills dem är 7-8 månader gamla, vilket inte heller stämmer :)
Begränsat 4-5 gånger/dag är det bästa :) vatten ska dem såklart ha hela tiden :)