Tassar på axlar
Vad menar min hund när han sätter sig framför mig, och lägger upp sina tassar på mina axlar (fortfarande sittandes) ?
Oftast slickar han en i örat och sånt samtidigt också.
Är det någon sorts dominans eller vill han något? :P
Han vill kela o vara nära.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
vissa ömhet med pussa dig o tvätta öronen
Ingen dominans. Han visar bara ömhet. Blir det för intensivt så kan du såklart stoppa honom, vänligt men bestämt, men det är ingenting du måste göra av dominansskäl eller liknande.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Missade den sista meningen, dominans existerar inte över rasgränserna.
#4 Precis. :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ursäkta att jag hoppar in, #4, men tänker genast på "The Wolfman", alltså manen som lever som om han vore en medlem i en vargflock. De ser honom som en varg (i alla fall som en i flocken) och ska hela tiden visa dominans över varandra för att hålla kvar sin rangordning. Varför skulle då detta beteende inte finnas hos hundar? :)
Jag tror mer på en professor i etologi som ägnat åratal av forskning kring ämnet, läs artikeln jag länkade till o övriga artiklarna på den sidan samt kolla in Per Jensens forskning. Finns mycket skriftligt att hitta på nätet, samt en hel del föreläsningar.
#7 Läste den, men tror visst att djur kan visa dominans även om man är av en annan art. :) Tror mer på det jag ser i praktiken än på vad jag kan läsa på ett papper (eller en datorskärm i det här fallet).
Naturligtvis får du tro vad du vill, själv håller jag mig till de fakta som de som studerar djurs beteenden kommer fram till, eller t ex biolog Freddy Worm Christiansens forskning som själv lebt med vargar.
http://www.dogma.nu/artiklar/myter-och-fakta-om-hundars-och-vargars-beteende
Redigerade TV program hör inte till den kategorin, även o de kan vara faschinerande att se.
Min stora hund gör också så, men han får endast göra det på mina villkor, blir som en liten mysstund 
MIna hundar gör så och jag känner de utan och innan och det är verkligen inte ett dominans beetende!
Det är äkta kärlek! Båda mina gör så tex när man kommer hem och de blira glada och se en. MIn stora gör så ibland när hon blir lite osäker och behöver stöd eller när hon vill kelas. Och min plutt kommer ofta att gör det när man tex sitter i soffan och hon har tråkigt och vill kelas :D
Fast de gör det ståendes, men de är båda ganska små :)
tack så mycket för alla svar! :) då fortsätter jag kramas med honom på det sättet ;)
Vad ska man göra om hunden blir lite för pussig i öronen, haha. Jag har vänligt men bestämt tryckt bort henne, men hon kommer oftast tillbaka igen och försöker hoppa efter öronen?
(Shaun Ellis, Wolfman, och hans vargar höll till i en djurpark i England, det är hägnvargar. Några vargungar stöttes bort av sin mamma vid typ 10 dagars ålder och han ska då ha tagit hand om dem. Inte riktigt jämförbara med vilda vargar. Programmet om honom cementerar flera felaktigheter som fakta, i synnerhet den dramatiska betoningen på att nu när vargarna blivit vuxna kan de närsomhelst utmana honom i ledarpositionen för att de vill ha den själva. En hackordning är vanlig bland hägnvargar, eftersom utvandring är omöjlig, men i en vild vargflock utvandrar ungarna så småningom och letar efter en egen partner. En vild vargflock är ju mamma och pappa varg med ungar. "Wolves constantly fight to maintain their positions within the pack" - dvs hägnvargar gör detta. Att konstant hålla på och slåss inbördes i det vilda vore självmord.)
//Lina