Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1886 ggr
Alvidusen
0

Förhudskatarr?

Har en okastrerad hane på 13 månader (storPudel) som har lite flytningar  och slickar sig om penis. Luktar även illa och var lite röd vid förhuden. Inte haft katarr på någon hund förut, så är ny på detta.

Tror ni de är förhudskatarr och finns det nåt receptfritt rengöringsmedel att köpa?

kom gärna med tips :)

Michaela-N
0

Ja det gör det, gå till apoteket och fråga.

[Highonbluetomorrows]
0

Jag läste precis i en bok att man kan rengöra med något som heter Jodopax, men rådfråga mer kompetent personal (på apotek eller ring vet). Det kostar inget att fråga :) och löser det sig inte med egenvård så får man gå på besök.

[Forest]
0

Det finns att köpa något som heter förhundsrens :) Du tvättar/spolar snopperiet med spola in håller för och sen "gnuggar du lite" jag rek att man gör detta i badrummet och har på sig hanskar :) Det står på hur man ska göra köper man via apoteket så kan man fråga dom, hanskar o sånt är billigare på ÖoB eller matbutiken än på apoteket

Alvidusen
0

tack för svaren, hade inte hört talas om att tvätta med jodopax!

blir att rådfråga apoteket i morgon!.

Brukar de lukta illa när de har de?

polgara
0

Går lika bra o göra rent med koksaltlösning, mkt billigare om man gör eget dessutom, 1krm salt till 1dl vatten o koka, sen gör man som med förhudsrens

[Forest]
0

4 syrrans hund hade det men jag lukta inte därimot så såg der ju mindre fräsht ut. Koksaltlösning som 5 nämner funkar som sagt var oxå dessutom blir det inte fläskar som det lätt blir av jodopax :)