Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 10775 ggr
Trixies
0

Mina drömhundar!

Om ca 10 år skulle jag vilja bo på landet med mina 4 drömhundar:

En irländsk varghund:

En English bulldog:

En Whippet :

Och en Mops :

Några likheter med alla dessa fyra raser är:

*Alla har lättsköt päls

*Alla är lugna & gott psyke

*Behöver inte så mycket motion

Vilka är era drömhundar?

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det där låter bra :)!
Jag har redan min drömras: Japansk Spets :P. Så det lär bli flera Jappar i framtiden.
Förhoppningsvis flyttar jag ut på landet och startar en Japansk Spets kennel och kanske hunddagis också. Men en annan ras jag är sugen på är Mittelspitz, då den är rätt lik Jappen i sättet.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Noa-Nisse
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är tråkig och svarar att jag redan har min absoluta drömras :)

Den ståtliga Grand Danois. "The Apollon of all dogbreeds" som den brukar beskrivas! Herregud vad jag glad jag är för att jag har hittat rätt ras för mig.

Efter att jag suttit på internet i flera år och suktat efter en GD tittat på tusentals bilder och läst varenda mening som finns att läsa om rasen både på svenska och engelska så har jag en nu!! Det är så att håret reser sig på armarna :P Jag tänkte alltid innan -det kommer aldrig bli en GD, det kostar för mycket att ha en… MEN det är värt varenda korna jag slänger ut på min underbart fina Klenod som verkligen är en klenod för mig :)

Även om jag tycker andra hundar är fina och vackra (ärligt talat tycker inte jag det finns någon hund som är ful, utan alla har sin egen charm och stil) så tycker jag att GD är den vackraste inte bara utseendemässigt utan även så vacker på insidan!

När jag flyttat ifrån min läenhet till något större och rymligare så kan jag garantera att jag kommer skaffa en till :)

Den har lättskött päls, kräver nästan ingenting i stumalans (förutom promenader då) utan vill hellre ligga och mysa tillsammans på någon varm mjuk plats typ under täcket i ens säng. De är fruktansvärt snälla, nästan på dumsnälla. Oj jag skulle kunna skriva en hel novell om varför jag tycker så mycket om dem.

MEN!! om jag skulle bli tvingad att välja en annan ras så hade jag nog valt en Dogue de Bordeaux (som jag fö rövrigt  var inne på att köpa faktiskt)

Medarbetare på Hundar.ifokus

rebz
1

#2 Klenod är så himla fin! Jag förstår att du är "kär" i den rasen. Det skulle jag med vara om jag hade en fin Klenod :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

DeniceP
0

Har sedan många år tillbaka drömt om en hög med korthårscollies då min pappa och hans fru har en kennel med underbara sådana :D Man fastnar direkt!

Dock kräver dom ganska mycket när det gäller mental träning och motion, men det är ju smällar man får ta för sina älsklingar ;)

Men jag har även fastnat för de underbara små mopsarna! Så såna kommer jag säkert också ha när jag fått den där stora gården på landet jag drömmer om (A)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Loveradio
0

Mina drömraser:

Boxer (får förhoppningsvis hem en om några veckorGlad)

Rottweiler (älskar rasen)

Leonberger (stor nallebjörn!)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[rightPAW]
0

Har en av mina drömraser, Australian Shepherd. Mångsidig, rolig och vacker ras som är helt omöjlig att inte älska. Har min första Aussie nu, men defenetivt inte den sista.

Några andra raser jag verkligen älskar och vill äga nån dag är Greyhound, Grand Danois, Vit Herdehund och Fransk Bulldog.

Trixies
0

Alla raserna låter toppen! :)

#2 Din GD är superfin! Jag har läst & kollat upp dom lite soch det tycks att dom aldrig visar något aggressivt & är himla snälla trots deras storlek. Och det verkar nu stämma eftersom du skrev det…kanske en hund för mig också? :)

JJUDITH
0

Jag vill ha en Welsh springer spaniel och lite senare när man är äldre och har gård och grejer (Flört) så även en Boxer, en Labrador eller Flatcoated retriever och en gatuhund från Rumänien eller någonstans.

Zabina
0

Utöver min bordercollie skulle jag vilja ha en King charles spaniel och en flatcoated retiever! Men det får vänta tills tiden och pengarna finns! Drömmen vore att vinna på lotto för att kunna ägna all tid åt hundar, då hade jag nog inte nöjt mig med tre stycken ens Tungan ute

fia-mia
0

Först blir det nog en  welsh eller en flatcoated. Sedan vill jag ha schäfer, rottis, boxer, fralla och nån bichon.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Nikkis
2

Whippet om Någon behöver grymt mycket motion för att må bra, det är trots allt en vinthund. =)

Jag har redan mina drömmars ras, kommer aldrig att Byta! Och det är Schäfer.
Men däremot vill jag väldigt gärna, någongång i mitt liv, ha en Faraohund och en stor Pudel.=D

[Forest]
2

Jag har min drömras dvärgpudel men jag är glad i även mellan Pudel :) Jag är tänker att det är lagom stora hunda rsmidigt att ha med tar lixom lagom med plats men ändå himmla allerta hundar, aktiv,lättlärda,lenpäls och man får många skratt av deras pudelfnatt. Om vi skaffar en till hund är valet lätt det ska bli en Blak and Tand dvärgpudel från Tyskland Flört Ser snyggt ut med en röd o en BaT

jollycox
0

Mina drömraser är chinese crested och pinscher. Skulle vilja ha en irländsk varghund i framtiden också. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Ketang
0

TS Whippet behöver mycket motion för att må bra. Det fungerar inte att ha en sån som "gårds hund" med "normala" promenader. Ska dom må riktigt bra ska dom springa mycket lösa och få sträcka ut alla sina muskler en bra stund varje dag.

thilda-
0

För mig är det Ca de bou som är min drömras! Helt underbara! dock så blir det en valp nästa gång jag skaffar mig en sån här så man får forma den som man vill redan från början lite tufft med en unghund på 40kg som börjar att testa o se vart gränserna går ;)

men förutom CDB så är det Dogue de Bordeaux som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och Rottweiler

alva-m-t
0

Jag har ganska många drömhundar!

Golden retriever

Border Collie

Welsh Springer Spaniel

Leonberger

St Bernardshund

Jack Russel Terrier

Newfoundland

Ja det är mina drömhundar!Flört

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Zvintos
2

Även jag har hittat min drömras, dvs staffordshire bullterrier.
En lagom stor hund med mycket humor, som älskar människor. Glad

[Driva]
0

Borzoi- de är så underbart vackra! Och så älskar jag vinthundar <3

Norsk Lundehund- verkar så härligt underliga hundar

Novia scotia duck tolling retriever - så vackra!

Lancershire heeler- galet roliga hundar

Fridaaaa
0

Medelstora/stora hundraser

• Sankt bernhard (som jag redan har) - Lagom aktiva, snälla & trevliga hundar, UnderbaraGlad
  • Schäfer - Alltid gillat dem, kommer alltid att göra.
  • Leonberger & New Foundland & landseer- stora härliga hundraser!
  • Berner sennen - Härligt temperament och vackert utseende.

**Små/dvärghundar
**

• Bostonterrier - Underbart söta, alerta och härliga.
  • Fransk bulldog - Söta, trevliga i temperament osv.
  • Papillon - Bra temperament (oftast, vissa är riktigt fega som jag har träffat) och alerta små hundar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Noa-Nisse
0

#3, tack Skrattande 
men Japansk Spets är himmla vacker den också!! Speciellt i ett snölandskap. Jag gillar desar storlek också, så lagom stor för att vara en "liten" hund :)

#7, tack :) nä agressivitet är bortavlat så gott som helt, vilket är skönt. Tänk en arg GD hane på 90 kilo :S inget roligt precis ;P hehe. Du borde prova äga en, man blir förälskad <3

Medarbetare på Hundar.ifokus

MoaW
0

#4 vilken kennel är det? håller på o kikar lite på kh collie kennlar Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Loveradio
0

Här är en bild på min lärares Leonberger som jag tränar ibland. Hon var den första Leonbergern jag träffade och sen dess har jag blivit frälst på rasen. Dock är Boxer min absoluta favoritras :)

Luisa
1

Min absoluta favoras just nu är Labrador. Håller på att tjata på mamma om att få en GladOskyldig

Nuttra
0

Min dröm hund är den Gradis Skrattande

Den ska jag köpa när jag blivit pensionär^^ Då håller man inte längra på med hundsport och går långa promenader varje dag. Hihi

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

[Rocky70]
0

Min drömras har jag haft några av redan,och det är Jämthund.Den är snygg,ärlig och lojal.Hade nog blivit en sån igen om inte Rocky behövde ett nytt hem rätt snabbt och jag kände att jag kunde ge han ett bra hem.Har aldrig ångrat det en sekund,men håller med #15 att 40 kg unghund är en utmaningSkrattande.

[4paws]
0

jag vill gärna testa på att ha en staffe någon gång i framtiden :)

annars gärna en BC korsning eftersom jag är uppväxta med dessa :)

drömde om en collie som liten, men idag vet jag inte om jag vill ha en. jag är galen i blandisar

Workingdog
0

#17 haha älskar människor, menar du verkligen det? ;)

Min drömras vet jag faktiskt inte. Men det är nog Border Collie och Kelpie! Underbara arbetande hundar!

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Chilli10
0

#17 Så galet fin han är! :D

Finns så många hundar som jag vill ha :P Just nu har jag dock en av mina drömraser, amstaff. Skulle även vilja ha staff!
Sen finns det många många fler, bla rottweiler, fransk bulldog, flatte :)

malinroth
0

Min drömras är bedlington terrier. Vackra, behändig storlek, man kan hitta på allt möjligt med dem, en hund helt i min smak :) Nästa hund blir förmodligen en bedlis och jag hoppas det inte tar alltför länge innan dess!

Några fler favoritraser:

Irish softcoated wheaten terrier (som jag har nu)
Bichon havanais (haft tidigare)
Pudel dvärg och mellan
Italiensk vinthund
Whippet

[SarasB]
0

i framtiden skulle jag vela ha ett helt hundspann med en blandraser mellan:

• en tigrerad Greyhound med vita tecken - snabbheten, färgen.
  • en ridgeback - bra tassar, uthållig.
  • en  pointer - att mjuka upp med, minska storleken. draglinjer måste finnas.
  • en vorsteh/husky - bra draglinjer.

resultat: en tigrerad hund med vita tecken, snabb, uthållig, inte allt för stor, bra tassar och med bra draglinjer. perfekt! Skrattande tänk va coolt med ett helt spann med sådana!

[jakke94]
0

har många :) 

Staffordshire bullterrier 

Blodhund

Bullterrier 

Leonberger

Dogo argentino

Faraohund

Fransk bulldog

saluki

Boston Terrier

Ca de bou (idag på en utställning i hässleholm var första gången jag träffa en sådan, träffa två stycken, från Maximillians kennel, skitfina hundar!)

Chilli10
2

#30 Kanske en bra tanke. Men det är ju svårt att förutse hur en blandras kommer att de ut.

[jakke94]
0

#17 vart kommer han ifrån ? :)

Zvintos
0
[SarasB]
0

#32 jo visst men detta är ju under flera gnerationer. tex börja med en ridgeback och en tigrerad Greyhound. sedan den individ i de kullen som har bäst tassar/uthållighet och har klarast tigrering. sedan den individen med en vorsteh/husky (möljigtvis att tigreringen försvinner här men det finns ju i linjerna) blanda den individen med en vit/ljusbrun pointer/pointerblandning med draglinjer (för hoppningsvis kommer tigreringen tillbaka här, eller inte) jag ska iaf prova (självklart till förutsättning att alla individer är helt friska)

[rightPAW]
2

#35 Du tänker avla fram femvägskorsningar och ha ett helt spann? Snälla nån.

Fridaaaa
0

#30 Så lätt är det inte att få fram det, krävs många generationers korsningar osv, nej låter inte alls som en bra blandning :/

Ketang
3

#35 Jag blir mörkrädd när jag läser om den okunskap och naivitet du besitter. Och att du ska sätta dina planer i verket blir ju pricken över i……

thilda-
0

#31 ja Andys hundar är skit fina! :) Vilka hundar hade han med sig?

[jakke94]
0

jag vet inte :) en rödbrun och en lite mer beige ;) hälsa bara lite snabbt på dem för skulle ställa min egna hund just då :P

Arrowhead
0

Jag har många drömraser men den som jag tycker allra bäst om och planerar på att skaffa när jag kan de e schäfer, dom är så otroligt fina! Verkar som en perfekt hundras :) Läser på lite om dom nu, mamma kom hem med en bok bara om schäfrar så de blir lite läsning nu ^^ kom gärna med tips om de e nåt ni tycker jag borde veta om dom, skulle uppskatta de! :)

Belimas
1

En av mina drömraser har jag redan haft nämligen Leonberger, den rasen kommer alltid ha en stor plats i mitt hjärta även om jag inte kommer skaffa någon mer. En annan drömras är långhårig Vit herdehund som jag hoppas att jag kommer kunna köpa någon gång i framtiden.

Rasen jag har nu gillar jag rejält, de är som en leonberger fast i miniatyr men jag är och förblir en storhundsmänniska men ett par tibbar kommer alltid finnas i hemmet =)

[rightPAW]
0

#42 Varför aldrig mer Leonberger?

Belimas
0

Helt enkelt för att jag inte vill riskera att få en till med DCM vilket blir mer och mer vanligt inom rasen bl.a. I mina ögon är det bara en handfull uppfödare som avlar vettigt så tyvärr går det mer och mer utför för rasen.

[SarasB]
0

men jisses!! klart man måste ha otroligt mkt mer kunskap innan, och DÅ se om det skulle bil bra… jag tänker inte ta åt mig av era kommentarer, för detta är bara tankar än så länge och det kanske inte alls blir så, och det var kanske isf fel av mig att slänga ur mig att jag tänker göra det, för det är som sagt INTE ALLS SÄKERT. för tex ridgeback är ingen speciellt frisk ras. greyhound/vorsteh/pointer blandningar har jag redan och de är väldigt trevliga och stabila individer, så den korsningen anser jag att det absolut inte är nå fel på.

Itchy
0

min absoluta drömhund är en Centralasiatisk Ovcharka (INTE Caucasian)

sen skulle jag mer än gärna skaffa en American Pitbull Terrier (äkta såklart)

och sist, och minst, en Chihuahua

You can't spell Bitchy without Itchy

Magrat
0

Jag har redan min drömhund! Borzoi är verkligen min drömhund och jag blir mer och mer förälskad för varje dag som går. En Borzoi kommer alltid att finnas här hemma i alla fall. Annars är Salukin också en drömras, vinthundarna har verkligen en speciell plats i hjärtat.

Sen är schäfern en annan drömras, är man uppvuxen med brukshund, och då schäfer, så längtar man nog alltid tillbaka lite och schäfern är en sådan fantastisk allroundhund.

Och sist så har vi Tollaren men en sådanlär det aldrig bli, de är ju så söta men inte kan man gå efter det. Sen vette tusan hur söta de är när man sitter med en understimulerad en där hemma. De får nog fortsätta att vara söta och lyckliga hos människor som orkar med den rasen

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Ketang
0

#45 Skriver man att man tänker göra det så tar läsaren det för att du kommer att göra det. Och att den blandningen du har är trevlig säger inte mycket! Jag hoppas verkligen inte att du kommer exprimentera så där även om du om några år anser dig ha "tillräckligt med kunnskap"!

amela87
0

Jag har redan hittat min drömras. Cavalier king charles spaniel.
Stor hund i en liten hunds kropp :) Hoppas att få äga flera i framtiden.

Andra raser som ligger närmast hjärtat är:
Saluki
Finsk Lapphund Welsh springer spaniel
Australian Shepherd
Amerikansk Pitbullterrier (äkta)

[MaestroNestor]
0

Min drömras är Bedlingtonterrier och det är min andra jag har nu. Skulle dock kunna tänka mig senare att prova på en Pumi med när jag har rum för två hundar och en katt:) Pumi upptäckte jag ju här på forumet och fastnade direkt för den men kommer nog alltid ha en bedlington med:)

Anibaz
0

Lägger till Finsk Lapphund till min lista i inlägg #6, har blivit helt frälst Kyss

Jespersen
0

Jag har redan min drömras, Welsh Corgi Cardigan.

Om jag nu skulle välja någon annan ras så hade det nog blivit en Korthårig Collie, den dagen jag känner att jag skulle ha tid och engagemang att ge den vad den behöver.

KungArthur
0

Jag vill jobba som hundförare  för militären och förhoppninsviss jobba med labbe om jag får som jag vill. Varför jo för labben är allt som jag tycker en hund ska ha.

KungArthur
0

kan ju lägga till
Borzoi dom är så extremt vackra
Även lagotto Allmänt trevliga
Irlänsk terrie Väldigt ståtliga
Rottweiler tycker att det är en extremt vacker och trevlig hund

Men jag la inte till dom först för jag kommer antagligen aldrig äga någon av dom för dom skulle inte passa mig

Självklart är även lhasa apso en av mina favoriter då jag redan har en Glad

[Asta]
0

Jag har faktiskt inte någon drömras. Tycker det är roligt med olika. De är liksom alltid drömraser då när jag har dem. Har haft en schäfer, underbar. Hade en blandis, underbar. Nu har vi en collie, och än så länge är han också underbar. Bara tre månader gammal så vi får se vad det blir av honom

Chilli10
1

#49 Haah, roligt att du skriver "äkta". Om ABPT alltså ;)

[Zorita]
0

Förut ville jag ha schäfer, men jag tvekade pga höfterna. Sen tänkte jag nån typ av vallhund. Och så fick jag syn på den perfekta blandningen, som nu är min favorithund Seth! Om det bara fanns fler som han skulle jag utan tvekan ha sådana resten av livet. Men han är one of a kind…

Jag har också alltid drömt om en aussie eller border collie. Sen vill jag gärna ha en liten hund också, ett fluff som inte skäller. Vet inte vad det skulle vara för något.

[marion69]
0

Grand danois

Schäfer

Golden retriver

Drax

amela87
0

#56 haha! Menade en renrasig,inte nån billig blandras variant XD Viste inte hur jag skulle formulera dSkäms

Chilli10
0

#59 Jo jag förstår hur du menar Flört lite roligt bara ;)

Karmatarerskanise
4

Ni som har lagt in bilder, speciellt bilderna i TS inlägg, är det bilder ni själva har tagit eller har ni fått lov att använda bilderna?

Mixxie
0

Jag har redan världens bästa vovve en cavalier :) Men mina andra favoriter är:

Border collie ( Min favorit)

Staffe

Aussie

Sheltie

St bernard

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Eywa
0

Mina favoritraser:

Labrador - underbara hundar mentalt! Blir en labbe som nästa hund :)

Tollare - Fantasiskt vackra men det blir en sån när jag känner att jag är redo för att ge den allt som den behöver :)

Russkiy toy - kommer säkert att bli en lite russkiy någon gång i framtiden.

Chinese crested - vackra till utsidan men jag vet inte om jag vill ha en pga det mentala.

Grand danois - vackra och har otroligt fin mentalitet, blir säkert en sån någon gång i framtiden också.

Alaskan klee kai - SÅ vackra! men pga att dom inte är godkända i sverige och är skygg mot främlingar lär jag nog aldrig skaffa en sån.

Tina
0

Om 8 veckor har jag min drömras - Australian Shepherd Kyss

I framtiden vill jag ha en Border collie till vallning och bruks
och en smidig, ursöt liten agilitygalning, typ Papillon eller Pudel
En Golden retriever (inte en fet vit, utan en smidig röding), bara för att de är så underbara.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[NoOrdinaryGirl5]
0

Har flera drömhundar! =)

Australien Shepherd.

Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Labrador

Flatcoated Retriever =)!

LinaK
0

Har flera jag också:

Welsh corgi cardigan
Coton de tuléar
Långhårig Tax
Eurasier
Bolognese

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

fayefaye
0

Några av mina favoriter är:

Lagotto romagnolo, som jag har nu!

Siberian husky och alaskan malamute (men det kommer nog aldrig bli någon av dessa, då jag inte är intresserad av drag eller kan ge dom motsvarende aktivering).

Grand danois

Fransk bulldog

Chinese crested

Loveradio
0

Måste lägga till Fransk bulldog i min lista (#5) också, det är en ras jag gärna vill äga i framtiden :)

Rebbie
1

Mina favoritraser som jag kan drömma om att ha är;

Golden retriever

Aussie!

Siberian husky

Volpino italiano

Pudel

Pekingese

Det gäller att bestämma sig för vilken av dessa som passar en bäst! Och då blir det nog ändå inte nån husky, i alla fall inte på en tid!

[yellowstreet]
0

Har redan min "lilla" dröm hund! Världens finaste schäfer hane! Han liknar en mer gammeldags schäfer dvs rakrygg, lagom lång nos, inte aldeles för stora öron och det bästa av allt, mörk brun/svart. Ortoligt lung i temperamentet, alltid glad och possitiv, lättlärd, och bra på att skrämma bort tjuvar och banditer ;) Han liknar denna, lite mer svart istäleet för grå. http://www.google.se/search?hl=sv&client=safari&tbo=d&tbm=isch&spell=1&q=gammaldags+schäfer&sa=X&ei=EvKvUKPJC-f14QTqmYDQAg&ved=0CDYQvwUoAA&biw=320&bih=416#i=3 Lagotto är också en favorit! Dem är Storahundar i små förpackningar kan man säga. Modiga, har aldrig tröffat någon bjäbbig, lugna, glada, lättlärda, bra phsyke osv :)

joheck
0

Den perfekta rasen är helt klart funnen, Papillon! (inkluderar phaléne, bryr mig inte ett skvatt om hur öronen ligger)

Men, jag skulle vilja hålla på lite med drag och då passar inte pappisen så där värst bra. Är för tillfället rysligt sugen på en lh Collie. Om en månad är det kanske en annan ras.

Men nu och för alltid Papillon <3

Praefatio
0

Jag blev ju, trots mycket om och men, ägare till min drömhund! En finsk lapphund. Den passar mig och min livsstil perfekt, de är lagom stora och väldigt vackra i mina ögon. Har alltid varit helsåld på spetsarna.

Finns hundar som är drömhundar utseendemässigt (samojed, tervueren och faraohund bland annat) men som jag aldrig skulle skaffa av temperamentsskäl. Eftersom en hund är bra mycket mer än sitt utseende så är de ju inte drömhundar ändå Glad

Lilllens
0
  • Staffe
  • Alaskan Malamute
  • APBT
  • Borzoi
IngaTrnqvist
0

Min absoluta drömras är Berger des Pyreènès á Poil Long! 
Har ingen för tillfället, men det verkar vara den perfekta hunden för mig, utifrån det jag har läst och hört av min väninna som föder upp rasen. Tycker även Berger des Pyreènès á Face Rase är intressant, gillar att dom är lite större. Men en Berger des Pyreènès á Poil Long är definitivt en ras jag kommer skaffa i framtiden.

[Highonbluetomorrows]
0
  1. En förig och fin tollare
  2. En mentalt bra terv
  3. En snygg och sund australian shepherd

Samtliga raser är för krävande för mig och har därmed valts bort. Nu blir det en sheltie i stället, så småningom.

[Zlarviig]
3

Jag har redan en blandnig av två av mina favorit raser, Amerikansk Pitbull Terrier och Engelsk Staffordshire Bullterrier:

Jag har många drömraser:

• Dogo argentino. Otroligt vackra och underbara hundar.
  • Bullmastiff. Riktigt fina och söta och lite lata som jag. Jag skulle verkligen känna mig säker med en stor Bullmastiff, även om de inte skulle döda en fluga. Men det vet inte alla Flört
  • Engelsk staffordshire bullterrier. Fina och söta. Perfekt storlek. Inte sådär jätteaktiva. Älskar människor.
  • Schäfer. (INTE utställningsschäfer. Det är djurplågeri tycker jag) Fina, smarta och lättlärda hundar.
  • Boxer. Jättefina, stor och kraftig hund som samtidigt har en fin slank kropp. Otroligt söta ansikten.
  • Amerikansk staffordshire bullterrier. Jättefina och söta hundar. Snabblärda och älskar människor.

Men framförallt vill jag ha en American Pitbull Terrier. OBS! Inte någon tjock American Bully… Otroligt vackra hundar. Perfekt kropp som är propertionerlig. Fin slank kropp med välmarkerade muskler på lår och axlar. Söta öron som kan bli lite hursomhelst. Tungan ute Finn i alla möjliga olika färger och kombinationer. Finns inte någon direkt rasstandard så de kan se ut lite olika, men en hund som ser ut ungefär såhär skulle verkligen vara en drömhund: http://www.realpitbull.com/sitebuilder/images/Lilbit-04-08-08-7-337x337.jpg Jag gillar de framförallt p.g.a deras psyke. De är keliga och glada hela tiden. Även om aggressiviteten mot andra hundar är bortavlad så skulle den nog inte backa ur ett slagsmål. Men den är avlad för att älska människor. Och det gör den verkligen. De är snabblärda, smarta, smidiga och starka.

Jag skulle vilja börja på weightpull med min framtida hund, dels för att hunden tycker att det är kul och dels för att hunden får motion och hålls i bra form.

Annars skulle jag vilja bo på landet med hundar i alla möjliga olika raser och storlekar för jag älskar alla hundar oavsett hur de ser ut.

Den bästa aktiviteten med hundar är att sova och mysa och det önskar jag att jag kunde göra i resten av mitt liv med Mixa.

brukshundar
0

1. Malinois

2. Schäfer

3. …Eventuellt Tervueren

4. …

Tyvärr men jag har inga fler.. :P

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

jgs09001
0

Mina dröm/favoritraser är: Strävhårig Vorsteh Labrador (jakt) Korthårig collie Borderterrier Mops Tollare Hmm, en salig blandning!

[eeklund]
1

Jag äger redan min drömras och kommer aldrig köpa någon annan ras :).

Har en Chinese Crested Hairless på 4 månader.. en underbar ras med fint psyke. Snälla och väldigt kärleksfulla :). Ena dagen gör det inget om man bara går små promenad och ena dagen gör det inget om man går lite längre. En flexibel ras med andra ord, väldigt härligt! :)

[eeklund]
0

#63 Nakenfisarna är fina i det mentala? :P Det gäller att hitta rätt hund. Min tjej älskar människor, gillar att sammarbeta (när hennes envishet inte tar över, rasen är ju väldigt envisa i sig) och är flexibel av sig. Hon gillar korta promenader så som längre, gillar att vara hemifrån så som att vara hemma, väldigt lojal och visar uppskattning och kärlek tillbaka.

Väldigt speciella raser är dom. När dom blir glada kan dom grymta, visa tänder (dom ler ungefär) och små naffsa (man lär sig skilja på hugg och naffs). Dom är så kärleksfulla och glada hundar! Skulle aldrig någonsin byta ras :). Älskar min nakenfis!

Fridaaaa
0

#80 Inte alla. Vet en som har en nakenfis och han är inte bra mentalt.
Hon har nyligen fått honom, han är runt året.

[eeklund]
0

#81 Som jag sa; det gäller att hitta rätt hund ;)

Fridaaaa
0

#82 Jo fast du skrev först att nakenfisar ÄR fina mentalt och sen att det gäller att hitta rätt hund, så blev ju konstig mening och sammanhängning av det :)

[eeklund]
0

#83 ja, det kanske det vart :). Men med rätt nakenfis är dom fina mentala.

Fridaaaa
0

#84 Ja precis, som med alla hundar :D

[eeklund]
0

#85 Tänkte precis tillägga det :). Att alla hundar kan vara ostabila och oavsett ras så ska man ju hitta rätt hund! För alla hundar kan ju vara ostabila :). Nakenhundarna är ju också tyvärr sönderavlade, därav de osäkra och rädda hundarna..

Fridaaaa
0

#86 Haha okej :D
Ja precis :) Ja finns många raser som är mer och mer sönderavlade :( Lite tråkigt faktiskt.

[eeklund]
0

#87 Det är rätt tragiskt..

fridaas
0

Kooikerhondje är min drömrasen och har varit de senaste 8-10åren då jag träffade den första, resten jag har träffat har bara bekräftat att de är hur härliga hundar som helst med allt vad jag söker hos en hund. Men än har det inte blivit någon och det lär nog dröja ett bra tag till. Annars är amstaff en dröm också.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Empisen]
0

En svart Storpudel & en Bostonterrier är drömraserna just nu.

malinroth
0

Kan ju uppdatera lite här. Köpte ju (som många säkert vet) en liten Bedlington terrier i januari i år dvs åtta månader efter mitt inlägg. Och Dimma uppfyller verkligen alla mina förväntningar på rasen och jag är helt kär både i rasen och henne <3 Blir definitivt fler bedlisar!

En till ras jag gärna skulle vilja ha är en korthårig vorsteh. Den rasen ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt sedan jag flyttat hem till Kiruna igen blir jag mer och mer sugen. En vorsteh till drag (skidor och spann) och ripjakt skulle det bli isåfall. Tiden får utvisa om och när det blir någon men det lär inte hända än på länge iaf.

[Jaazoo]
0

Mina drömhundar är:

* Labrador retriever

* Golden retriever

* Flatcoated retriever

* Berner sennen

* Amstaff

Det blir nog en labbe inom ett par år :)

sunnys
0

Jag har nog hittat min drömhund nämligen staffordshire bullterrier. Men jag har även fattat tycke för:

- Schäfer

- Fralla

- Bullmastiff

- Alaskan malamute

Gia91an
0

Jag har en del favoriter! Har ingen hund nu men sambon och jag planerar att skaffa inom 2-5 år! Så planerar och kollar upp alla raser som finns i stort sätt! xD

Labrador- SÅ kär i den rasen, min absoluta drömhund verkligen! Både utseendemässigt och speciellt mentalt! Så underbara mentalt verkligen. Av de jag träffat i alla fall! Skulle passa mig och min sambos livsstil perfekt. Dock DP eller utställning då vi inte jagar! :)

Kooiker- Sugna på rasen, men inte träffat någon än så egentlgien vet vi inte mer än vad alla rasstandarder säger! Tror inte det blir en sån i slutändan ändå, men det är min "denna ras måste jag träffa" i alla fall!

Engelsk springer spaniel- Min andra drömhund! Haft två under hela min uppväxt, och nästa hund blir förmodligen en ESP! Underbara, lättlärda och glada!

Dansk-svensk gårdshund- Träffat en som jag blev superkär i. Och verkligen en ras jag skulle kunna tänka mig om jag ville ha en mindre ras. Mycket trtevliga hundar!

Rottweiler- Både jag och sambon älskar verkligen rottisar. Men vi inser att om vi NÅGONSIN skaffar det blir det om tio-års hundvana. Och JÄVLIGT bra hundmänniskor runt oss. Men dreggla får man! Vill ju absolut vara säker på att man klarar rasen först!

Frida B
0

när jag flyttar hemmifrån ska jag först skaffa en kooikerhondje, sen när den är uppåt två tre år vill jag skaffa en berger des pyrenees a face rase. men drömsenariot är väl att bo på en gård med kooikeruppf. och en border collie. andra drömraser:

-labrador

-jack russell terrier

-american staffordshire terrier

-berner sennenhund

-eurasier

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

lillalycka
1

Är väldigt svag för spetshundarnas vackra drag och lite vassare personlighet.

Svensk lapphund - Svarta skönheter. Har alltid tyckt om dessa och tycker det är viktigt att bevara de få svenska raser vi har.

Alaskan klee-kai - Alltid vart tokig i huskyns och mamlutes utseende men insett att jag aldrig skulle kunna ha någon av dessa. Klee-kaien där emot som är en mindre variant skulle passa mig bättre. Hoppas den blir vanligare här och registreras som ras!

Euraiser - Väldigt lyckad spetsmix som inte är lika "krävande" som många andra. Gillar dess mångsidighet. Perfekt familjehund.

Långhårig collie - Lättlärda, vackra och intelligenta. Blev kär som liten i Lassie och detta har hängt kvar. Kommer alltid vara svag för l.h collie.

Shiba - Shibans lite kaxigare sätt har jag alltid tyckte om. Precis som tibben lutar deras personlighet lite åt katters. Självständiga och stolta. Shiban är också väldigt vacker.

Tibbarna (som jag har en nu)kommer också alltid ligga mig varmt om hjärtat. Små väldigt intelligenta hundar med sjukt stor personlighet och charm.

RedMonsters
0

ger 2 av mina drömraser, en tollare och en kelpie. Utan en tollare och kelpie vid min sida kommer jag aldrig att vara utan. Det är verkligen raserna för mig och jag är glad att jag har hittat mina drömraser. Andra "drömraser" är:

**Jaktgolden
Malinois
Bruksschäfer
**

Medarbetare på brukshundraser.

JoannaLi
0

Min absoluta drömras är naturligtvis Jämthund, eftersom att jag växt upp med dem, och älskar allt med dem, men det får vänta tills jag har någon som kan jaga med den (då jag inte klarar av att jaga själv, jag är för blödig) och tills jag vet att jag verkligen pallar att ge dem den motion de behöver.

Annars, så vill jag ha en Saluki. Det är en ras som jag har fallit head over heels för, de verkar bara absolut underbara och perfekta!

Men om jag inser att det inte heller funkar, så står en Samojed på 'önskelistan'. Underbara hundar, en väns bror hade en sådan, och ojojoj så fin han var!

Frosstis
0

Iag har många favoritraser! Bla min nuvarande engelsks cocker spaniel, ååh han är så underbar! Ständigt viftande svans även om han är sjuk. Grand danois Border collie Sheltie Mops M.m.

LLLINN
0

Jag är uppväxt med schäfer så det första jag ska göra när jag har tid, pengar och eget boende är att skaffa mig en riktigt fin schäfer! Har redan börjat kolla kennlar, trots att det säkert är 10 år kvar Oskyldig.

Andra drömraser är:

Border Collie
Australian Shepherd
Jaktlabbe
Tollare

… med flera Flört

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

brukshundar
0

#77 Obs, jag måste visst lägga till en ras. Har börjat nosa väldigt mycket på Aussien nu också så den får bli 4:a av mina drömraser :)

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Hiro
0

Jag vet inte riktigt drömmhundar… Om jag hade obegränsat med pengar då jag blev äldre så skulle jag främst vilja ha boerboel, en ras som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Min drömflock skulle vara boerboel, norrbottenspets, schäfer samt jaktlabbe. Alla helt underbara raser ♥ Jag hoppas jag har råd att ha en boerboel då jag blir äldre, de är stora och har ett enormt hjärta ♥

Hiro
0

Jag vet inte riktigt drömmhundar… Om jag hade obegränsat med pengar då jag blev äldre så skulle jag främst vilja ha boerboel, en ras som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Min drömflock skulle vara boerboel, norrbottenspets, schäfer samt jaktlabbe. Alla helt underbara raser ♥ Jag hoppas jag har råd att ha en boerboel då jag blir äldre, de är stora och har ett enormt hjärta ♥

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.