Skall vid lek med andra hundar
Bira, 7.5 månad, har nyligen lagt på sig en tråkig ovana efter att ha busat mkt med väldigt skälliga kompisar vid upprepande tillfällen en tid nu - och hon har såklart också börjat skälla vid lek.
Och jag blir galen alltså! Detta har hon gjort nu i några veckor så jag vill bryta det NU innan det fastnar i henne för hon har inte skällt vid lek tidigare på samma sätt + att hon inte är en skällig hund utan skäller väldigt sällan.
Okej om hundarna skäller lite när de jagar varandra och inte kommer ikapp och då skäller lite av frustration. Sen några få "kom igen nu då-skall" är väl okej men inte hela tiden.
Jag testat följande:
* Helt enkelt använt förbudsordet. Det fungerade faktiskt bra och hon blev tystare vid lek en period men nu så funkar det helt enkelt inte. Är dessutom svårt då vovvarna ofta är en bra bit bort från en o busar.
* Jag har fångat in henne och satt henne på "time-out". Tänkte att hon behövde lugna ner sig lite men hon är igång igen med skällandet så fort hon får busa igen.
Någon som har liknande problem? Någon som har haft problem med det och lyckats få bukt på det?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Skäller hon oavsätt om hon leker med en "super-aktiv hund" eller om hon leker med en "soffpotatis"? =)
Varför får hon inte skälla under lek? Skall är ett av en hunds sätt att kommunicera.
#1 Hon skäller på båda typerna av hund och även de där emellan ;) Vissa skäller hon mer på än andra men jag kan inte direkt sätta fingret på varför… Enda gången när hon inte skäller under lek är om de brottas eller om hon jagas.
Tillägg är att hon aldrig skäller på hundar annars utan det är bara vid lek.
#2 Därför det är sjukt irriterande för hon skäller mer eller mindre non-stop! Det har hon inte gjort innan så det är bara en grej hon lärt sig o hållit på med en kort tid o då borde det vara lättare o få bort kan jag tycka..
Och visst så får hon skälla lite när hon leker, inget om det utan som jag skrev #0 när de jagar o inte kommer ikapp eller lite "kom igen" skall. Men att springa runt o idiotskälla är inte okej. Det blir både jag, hon och de andra hundarna stressade av.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Väldigt söt hund!
Tänker att hon ju är i könsmognadsåldern så det kan ju vara att hon har lite hormonspel i kroppen som gör att hon skäller. I så fall är det ju svårt att få bort nu men att låta henne ta time-out låter ju som en bra lugnande sak att göra med henne!
Min rottishane höll på så i 1-årsåldern och det fick jag mer eller mindre "stå ut med" en tid innan han slutade med det.
Visste själv inte vad jag skulle göra åt det, utan han växte ifrån det. Så har tyvär inga bra tips…
Varför lägga sig i hundarnas naturliga kommunikation och samspråk?
Jag skulle säga att det är mer schysst mot hunden att inte låta den leka med andra isåfall, än att bli åthutad eller satt på timeout för att den skäller vid lek.
Tyra fick samma ovana ett tag, men jag sa till henne så fort hon skällde och när hon inte lyssnade så avbröt jag leken så hon stannade upp så jag kunde ge henne ett ordentligt nej. Sen lät jag henne leka igen. Nu skäller hon nästan aldrig, bara när hon blir frustrerad när en annan hund inte vill leka. Men hon slutar med en gång när jag säger till :)
Mvh Jenna
Tja, fast beror skällandet på att hunden blir stressad vid leken så kan det ju vara schysstare att låta henne pausa ett tag, komma ner i varv och sedan få sticka iväg och leka igen. Men det beror ju helt på anledningen till skällandet. Helt tyst kan man nog aldrig förvänta sig vid lek hos hundar men det tror jag inte TS menar heller.
Jag förstår fortfarande inte varför hunden inte ska få skälla vid lek? Varför får den inte använda sin naturliga kommunikation?
Jag kan förklara varför jag inte tillåter det iaf :) Andra kan jag inte svara för.
Men mina hundar skäller nästan aldrig. Den ena skäller när det ringer på dörren, jag hetsar henne under lek eller ger kommando. Men hon skäller aldrig när hon är med andra hundar och har aldrig gjort. Hon gnyr, morrar och knorrar. Vilket också är helt okej. Begär ju verkligen inte att hundarna måste vara knäpptysta när dom leker :)
Den andre skäller inte alls, förutom sina små vaktskall som slinker ur nån gång då och då. Kan inte ens få henne att skälla själv..
Men sen händer det att hon skäller under lek, som jag beskrev i tidigare inlägg. Men detta är bara efter ett tag in i leken och hon börjar gå i övervarv. Hon stressar alltså upp sig och hon kan även skälla i frustration ifall hon vill leka med någon individ som står still. Och de är detta jag inte tillåter. Då säger jag till henne, för jag tycker inte att det tillhör hennes naturliga kommunikation, det är bara trams tycker jag. Och jag har själv sett hur det blivit med en väns hund där hon ignorerade det. Nu skäller hunden nästan jämt och konstant, det går inte att få tyst på henne så fort hon kommer upp i varv.
Och det är inte särskilt fridfullt att gå till en inhägnad och släppa hundarna när dom ska skälla i ett. Jag tycker faktiskt inte att det tillhör deras naturliga kommunkation alls utan är någon som har skapats av stress eller frustration i lek.
Ibland kan mina ge ifrån sig småskall när dom ska sätta igång varandra eller nästan jagat ifatt varandra. Det är okej, så länge det inte blir detta frustrerade eller ihållande skällandet. För det tål jag inte :P
Hoppas du förstår hur jag menar :)
Mvh Jenna
Vi har en blandis mellan schäfer/Border collie & är snart 8 månader och hon skäller oxå vid lek, bland annat detta med att hon inte lyckas springa snabbare en annan eller så , men de e ju deras sett att prata som nämdes i denna tråden.
Men hon skäller även när vi inte kasta pinne/boll. Wilma e helt manisk i pinnar och bollar och skiter fullständigt i andra hundar och godis när de finns pinnar/bolla i närheten, och då vi inte kasta med henne så kan hon ge ifrån sig ett skall o vi bli livrädda då vi inte e med på att! :P Men då bruka vi säga till med bestämd röst för hon vet mycket väl att hon inte ska skälla (ang just denna grejen) men gör det bara för att få uppmärksamheten då vi inte kasta denna jäkla pinne :P haha
Sen kan det vara ett sätt att prata under tiden dem leker, vi bruka vara i en hundpark och vi träffa ofta en som är av samma ras som vår hund och hon skäller ALLTID, hon skäller/yrar för att visa , här är jag! Så det beror nog lite på HUR din hund skäller oxå och vid vilka tillfällen under lek :)
#11 Det känns lite tudelat för mig … kanhända att jag missförstår.
Om en hund skäller pga överdriven upphetsning, eller stress … kan jag möjligtvis förstå att det känns jobbigt … men när hunden LEKER med en annan hund, ska man då gå in och styra, och till och med FÖRBJUDA dennes kommunikation? bara för att man själv tycker att skall är jobbigt att lyssna på ?