Osäker hund
Hej!
Min valp är nu 17 veckor gammal, 18 veckor på måndag. Jag har upptäckt att när en hund skäller (långt ifrån henne alltså) så blir hon väldigt rädd och osäker. Hon går med svansen mellan benen och avbryter det hon höll på med. T ex idag var vi ute i skogen och lekte med henne, då hörde hon någon hund skälla och blev osäker/rädd och det gick inte att fortsätta leka med henne men jag tog en promenad med henne och efter det så gick det att fortsätta leka. Men är det något annat man kan göra för att stärka henne?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Min valp gjorde lika dant när jag fick hem henne vid 8 veckor. Hon blev inte rädd, men lite okonsenterad och som du beskriver - kunde inte riktigt fortsätta med det hon gjorde tidigare. Jag tog en bok och satte mig utanför en hundgård med 3 skällandes hundar (på ett bra avstånd ca 50-60 meter). Efter det blev hon mycket bättre. Men en bra ide är ju att göra övningar som stärker självförtroendet - balansövningar, kampa och låta henne vinna, spåra.
Skulle hon bli rädd när det skäller så dalta inte med henne, då förstärker du hennes rädsla/osäkerhet.
Lycka till med lillen :)