Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 5651 ggr
JLjunggren
0

Återkommande öronsvamp på hund

Hej!

De är nu andra gången jag behandlar min blandras tik

Labbe/Bordercollie för öronsvamp. Har fått båda ggr medlet CANAURAL. VET droppar och förra gången försvann det men nu denna gång så försvann det men har nu kommit tillbaka fast att behandlingen inte är färdig.

Någon som har mycket problem med detta på sin hund och har lite tips för att förebygga detta? Skall på återbesök vid veterinären imorgon. Då skall dom ta en djupare koll.

Läste lite om svamp här på sidan och såg att någon har skrivit att fodret kan bidra till svamp?? Ju sämre foder desto mer svamp. Stämmer det? För jag är tacksam till varenda svar jag kan få för att få bort detta och Svea kan få må bra igen! :)

Mvh Johanna

[Forest]
0

brukar du rengöra öronen? jag gör så här tar öronrens på tops som jag gör större genom ta o rulla på bommul, kör i örat och gör om detta så jag ser att örat är rent. Jag behöver dessutom rycka öronhår men det behöver kanske inte du göra pga dina raser i hunden. Sen ska du se till att OM du badar hunden kanske tar i vadd så att det inte kommer ner fukt/vatten. Detta med foder o öronsvamp vet jag inte men det skulle inte förvåna mig om så är fallet.

JLjunggren
0

Jo brukar göra det ibland.

Var hos vet och fick konstaterat att jag inte fått kloka instruktioner av den förra veterinären därför så återkom svampen då jag inte fått bort allt förra gången. Så nu skall vi nog lyckas få bukt på det! Glad

Och frågade då även om detta med foder och hon sa att det kan mycket väl vara så, att min tik har utvecklat en allergi mot detta foder för det visar hundarna inte förrän i 1-2års åldern.

Så nu har vi fått specialråd och hjälp till ett nytt foder också. Och detta äter hon gladeligen! :) Så nu håller jag tummar o tår på att detta blir bra.

[Forest]
0

2 håller tummar o tassar här att det ska göra susen. vad kom ni fram till att hon inte tål att äta?

Vattnadal
0

För att det ska hjälpa att byta foder bör man nog byta till ett spannmålsfritt foder. Har läst massor av historier om hundar som variut allvaligt sjuka i allergier, magproblem, tandsten, svamp od, som blir helt friska av Vom & Hundemat. Testa det istället för dyra veterinärfoder!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

JLjunggren
0

Veterinären kom inte fram till något särskilt då, men hon tyckte att jag skulle testa iaf ett litet dyrare foder då de jag har inte heller är det bästa för min ras ändå.

Och jag har inte köpt foder hos vet. Åkte in till vår zoo affär och fick prova det relativt nya fodret IAMS.

Och kan säga att det var MYCKET godkänt hos Svea. Hon äter det bättre till o med än Doggy prima. Och nu får hon precis vad hon behöver och varken mer eller mindre. Så det kan jag bara ge många plus på. Bra pris också och ett bra bonus system hade dom med.

Så nu skall vi på återbesök hos vet om en vecka för att kolla att basiluskerna verkligen är borta :)

Fridaaaa
0

#5 IAMS är inte så nytt foder:)
Men helt klart bättre foder än doggy prima :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.