Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8068 ggr
liinnea
0

Mi-ki?

Är det någon som känner/vet någon som föder upp rasen Mi-ki? Har letat och letat men hittar inte någon! :/ Finns dom ens i Sverige?

russin
1

Vet inte ens vad det är för ras och har aldrig hört talas om den i Sverige. Inte godkänd av SKK i vilket fall.

liinnea
0

Den är väldigt sällsynt men tydligen populär i USA..

fidojunior
0

Den verkar rätt ny även i USA så jag tror inte det finns så många i Sverige.

#1 Det är en blandning mellan papillon, japanese chin och maltese, vissa använder shit tzu också.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

liinnea
0

vet ni någon sida där man kan annonsera över hela norden?

Sophey
0

Det ar val bara att leta efter en blandras eller liknande godkand ras?

Medarbetare på matlust

liinnea
4

#5 Ja, jag har hittat några uppfödare som föder upp liknande. :)

Sophey
0

Har du kollar in den tibetanska spanieln? De bilder jag sett av " mi-ki " hundarna paminner ganska mycket om tibetanska spanieln rent utseendemassigt nu.

Medarbetare på matlust

jollycox
1

#7 håller med, eller bichon havanais

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

liinnea
1

#7 #8 , det är inte utseendet jag letar efter, utan hundens personlighet. Mi-kin är vad jag läst och hört en väldigt social och trogen hund, inte alls skällig och är en perfekt "terapi-hund", men jag ska kolla runt lite på liknande raser och se om det finns fler som har liknande beteende. :)

Labolina_73
0

#9 vad är det med dess personlighet som du fastnat för?

hunden ser ju väldigt olika ut, vissa ser ut som papilloner och andra som shiz zhu liknande, kanske lite med tibbeansikte..

men om man ser hur rasen är tycker jag den påminner mycket om den tibetanska spanieln. Jag har tibbe själv och såg programmet på animalplanet om Mi-Ki och tycker att det låter väldigt mycket som en tibbe men med ett annat utseende.

//L

liinnea
0

#10 Jag såg också det programmet, om du menar "allt om hundar"? Det var så jag fastnade för den! :) Ska kolla runt lite och läsa lite om tibbarna. :)

AnnicaEdstrom
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Liinnea,

Jag och en väninna har köpt oss en varsinn Mi-ki, en kille och en tjej, som kommer från USA till Sverige i slutet av augusti. Vi har för avsikt att påbörja en uppfödning av dessa älsklingar. Vi kommer även att köpa in fler valpar för att få en sund uppfödning. Vi, liksom du, föll också för deras härliga personlighet!  ,

Ha en skön sommar! / Annica

Michaela-N
10

Vänta nu… det finns en rasstandard - men inga regler om vilka raser som får blandas?

petrina117
1

Hej, jag och en vän väntar hem varsin Mi-ki i slutet av augusti (en tik å en hane) vi har åxå letat efter mikis i sverige men inte hittat några, men är med i miki på FB å har där försått att det måste finnas ett par stycken mikis i sverige, om du fortfarande är intreserad av en miki, så hör gärna av dig till oss, vi har tänkt att importera flera och lägga ut på foder :)

MVH/
Petrina

petrina117
1

Michaeala, dom blandades på 80talet, (tre rase) å har sedan dess bara parats med varandra, de var en gång i tiden desutom godkända men "tanterna" som hade fått dom godkända gick ur………..:( nu jobbar endel uppfödare på att få dom godkända igen, men alla seriösa uppfödare är med i en klubb OCH gör DNA på sina valpar! Har du mera du undrar över, gå gärna in på vår miki hemsida www.mi-ki.se den är nystartad å ganska fattig än, men vi kommer uppdatera så mycket vi kan, å våra mikis anländer till sverige om ca en månad å då kommer vi att ha mycket att skriva där :)

vallhund
4

Petrina, raser som blivit godkända blir inte ogodkända för att dess skapare går ur en klubb, AKC har dom aldrig varit godkända i o kommer med största sannolikhet heller aldrig att bli, en Amerikansk ras som inte är godkönd av AKC kan aldrig bli godkända av FCI eller SKK.

O andra sidan dräller det av diverse olika register/klubbar i USA, så någon kan dom säkert vara godkända i.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Tecknaren]
4

Är detta ens en hundras ? Finns den rasen med på USAs kennel klubb m.m ? Köper ni då bara någon som någon har fött upp eller om det nu är en registrerad ras, från en kennel ? Om ni nu ska starta en liten "uppfödning" om man nu ska kalla det för det, är det inte ganska så oseriöst ? Är det inte bättre att skaffa sig en Tibspaniel och ett kennel namn och vara seriös för engångs skull ? Om de hundar ni köper inte har stamtavla när de kommer till Sverige, så kommer dem utses som blandraser. Det finns inget bevis på vilka föräldrarna är och om det är en ras. Tycker det är då bäst om ni vill starta en uppfödning att skaffa kennel namn. Ok, det är dyrt. Men vill ni vara seriösa ?

vallhund
5

# 17 Som jag skrev nyss så är den inte godkänd av American Kennel Klubb.

Fö lär det vara bra mycket dyrare att importera två hundar från USA än att köpa sig ett kennelnamn o två SKK reggade hundar.

IngerL51
2

http://www.blocket.se/stockholm/Mi_Ki__ny_och_unik_liten_hundras_43817508.htm?ca=11&w=3&last=1

Det här tycker jag är lite för mycket. 13.000 kr för en valp med bibehållen avelsrätt. Hela livet eller ?

Rasen är ju inte godkänd!! Alltså är det en blandras!

IngerL51
0

Deras hemsidan påminner en del om denna:

http://www.djurstugan.com/default.html

som sysslade med uthyrning av omhändertagna hundar som farit illa, men efter påtryckningar så stängde dom ned verksamheten, åtminstone på internet. Inte nog med att hundarna farit illa, dom skulle vandra till olika hem också på kortare eller längre tid.

"Men vi får höra så mycket elände om hur djur har det så vi orkar inte mer"

Är man seriös och tänker på djurens bästa, så inte lägger man av bara för att man får höra hur djuren hur illa djuren behandlats!? Då jobbar man ju ännu mer!!

lillalycka
0

Men denna ser ju ut precis som alla dessa småhundsmixer man hittar på blocket! Många av de småhundsraser som redan finns borde matcha det du letar efter både i personlighet och utseende. Som de andra säger så är rasen en "blandras" så du kan lika gärna köpa en liknande rasmix för ca 5000 eller skaffa en skk reggad hund av de många småhundsraser som påminner om denna.

Tycker det är väldigt onödigt att lägga så mycket pengar för någon som egentligen redan finns här bara inte med det namnet.

lillalycka
0

Hur kan ni säga att det liknar en tibbe? :O Det ser ut som en kort klippt shitzu??

Frida B
0

#22 som alla blandraser kan den se ut lite hur som helst, allt från en kortklippt shi tzu till en mindre tibbe

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

joheck
1

#19 Ja det va ett sjukt pris för en blandras, på foder dessutom! Jag betalade 13.000kr för min renrasiga papillon (med stamtavla) och då är han helt min, uppfödaren har ingen avelsrätt eller nått. Om man jämför annonsen med det som skrevs i #12 så verkar det ju som att dom säljer de importerade hundarna också, mycket underligt…..

Labolina_73
4

asså… helt seiöst,,, jag finner som vanligt inga bra ord för detta…

13000 skulle vara ett reduserat pris för en blandras där avelsrätten tillhör uppfödaren… eeemn oki,,, men shit,,,, finns det folk som köper är ju min fråga och isåfall,, är dom helt dumma i huvudet på ren svenska?

Jag håller med om att det INTE ser ut som en tibbe iaf…

joheck
0

#25 Om du går in på deras sida (högre upp i tråden) så är hanen plus en annan valp som inte är med i annonsen sålda. Så tydligen finns det folk som köper…..

[Highonbluetomorrows]
0

Vad var syftet med denna blandning när den gjordes från början?

Aldrig hört om denna "ras" innan.

LillPom
0

Alltså jag är lite skeptisk mot den här ''rasen'' de känns mer som man liksom vill blanda utseenden än vad man vill ha en personlighet? Då de stämmer in på väldigt många andra raser som redan finns?

Jag har liksom inte fått någon infomation om denna ''ras'' ska ha kommit av någon anledning?? Man får ju mer en känsla av att de var någon som hade den här blandningen och bestämde sig för att göra det till en ras?

Jag kan ha fel men de har inte varit så mycket infomation så jag kan bara berätta de jag känner :S

Labolina_73
0

#26 jo jag såg det…. hm men helt vansinne…..

[Forest]
0

12 och 14 nyfiken fråga vad har ni haft för krav på dessa ufd vad ska färderdjuren genomgått för tester o hur der det ut i dessa valpars led bakåt. Jag ser mer o mer dessa blandraser på blocket, då undrar jag vad får er o tro att denna blandras änds vart en godkänd ras i American Kennel Klubb? Hur vet ni exakt vad era hundar har i sig för raser eller det kanske är inte så viktigt? kollar ni detta med DNA? har ni kollat hur marknaden ser ut på blandrasen av era raser?

jollycox
0

Det är ju hundarna som #12 köpte som finns med i annonsen i #19

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Forest]
0

det missa jag helt vem 17 köper då blandras för 13 000kr då har 12 rätten till valpar Förvånad

Frida&Chira
1

En ganska dålig affär då man med lätthet kan köpa en "likadan" blandras på blocket. Eller ja Mi-Ki klassas ju också som blandras så valet står ju mellan att köpa blandras för 13000 med uppfödarens bibehållna avelsrätt eller en liknande blandras 4-5000..

Ixectrona
8

Jag tycker folk är för hårda så fort det blir tal om "nya, sällsynta raser".
"Men vad ska du med en SÅDAN till?"
"Det ser ju bara ut som en blandras."
"Den ser ju bara ut som ras X."
(Inte nödvändigtvis vad folk sagt här, utan vad jag hör överlag.)

Tänk om man hade säg, en Cão da Serra da Estrela. Och ägaren till den hunden ser någon som har en Leonberger (en liknande hund med andra ord, men mycket mer vanlig), och säger "Men vad har du en sådan för, den ser ju precis ut som en Cão da Serra da Estrela."
Så säger man såklart inte.

Men tvärtom är väldigt vanligt.
"Vad har du en Ca de Bou för, den ser ju bara ut som en rottweilerkorsning". So what?

Gäller det bara designerraser som "Maltipoo", "Cockerpoo", "Springerpoo" osv. så förstår jag. Att importera sådana, som ju bara är direkta korsningar mellan två raser, från andra sidan Jorden och ta 13.000 för en valp känns rätt dumt. Vad gäller Mi-Ki så vet jag inte, då jag inte vet hur länge de utvecklats och hur pass mycket "ras" det är.

Men en ras behöver inte vara erkänd (erkänd, inte godkänd) av FCI eller SKK för att kunna kallas ras, än mindre AKC!

AKC är ju rena skämtet och hälften av raserna i FCI är inte erkända av AKC. Är era hundar blandraser så fort de är i USA då?

En ras är en ras när den har något som registrerar den och den avlas för ett speciellt syfte/med en standard i åtanke, så den är åtminstone någorlunda homogen.

Tänk Tamaskan exempelvis - baserad på slädhundskorsningar, kapplöpningshuskies och varghundar. Bara "officiellt" sex år gammal och ingen skulle vilja försöka få den erkänd av en stor organisation i dagsläget (även om de skulle vilja registrera en "smutsig blandras" så skulle inte Tamaskan-folket vilja det, då det skulle innebära stängda stamböcker och en dödsdom för rasen), men den har ett seriöst register som kanske t.o.m sköter saker snyggare än de flesta "stora", "riktiga" organisationer idag.
Nog tusan är det en ras, men en ras under uppbyggnad där utkorsningar fortfarande sker.

Vart jag vill komma är att människor säger vad som är raser - en ras är inget som bestäms av myndigheter eller lag, bara intresseklubbar.
Vad är det då som säger att en ras måste vara erkänd av AKC, UKC, FCI, SKK eller dylikt för att överhuvudtaget räknas som en ras?

"Är den inte erkänd av SKK så räknas den som en blandras".
Så trist attityd. Ja, inom SKKs aktiviteter så är det så. Men SKK är ingen myndighet, SKK är inte Sverige.

När man betalar för en valp så betalar man priset för vad det kostat att föda upp valpen, och om man köper en "SKK-valp" eller av en ras som är etablerad och har eget register, men inte är erkänd av någon av de stora organisationerna, ska inte spela någon roll.
För jag betalar för en seriöst uppfödd hund, inte tusan betalar jag flera tusen mer bara för att kunna ställa ut hunden i SKK!

Jag är bara så trött på folks hackande och pekande fingrar mot alla raser som inte är på topp 50-listan av de mest vanliga. Är det inte "De är blandraser för de är inte erkända av SKK" så är det "De ser precis ut som den och den rasen, så de har inget existensberättigande".
Men menar du det… för de erkända raser vi har ser ju aldrig ut som varandra. (Ironi.)

Jag kan räkna upp nära 40 raser som man kan kalla "riktiga raser", men som inte är erkända av SKK eller FCI. Gör det dem "blandraser"?
Så tusan heller.

Labolina_73
1

MEn om man går tillbaka lite i tiden då man skulle få fram Chabrador (vet inte hur det stavas? men blandningen mellan schäfer och labrador. detta höll man ju på med ett tag för att man ville få fram en ny RAS med dom bästa egenskaperna av båda raserna..

men det funkade ju inte,,, för att en ras ska kallas en ras måste dom ju se likadana ut, måste följa samma standard etc, denna blev ju aldrig godkänd mycket pga det.

så varför kalla en ras för sällsynt ras när man bara tagit en del av namnen på varje ras som i detta fall Mi Ki eller cockipoo eller vad som helst,,,, i en och samma kull finns det ju allt som oftast valpar med utseende från både  mamma och eller pappan,,, och jag anser att om man ska kalla det EN ras ska dom se lika ut. nu pratar jag inte färg såklart utan kropp, huvud, etc etc..

//Linda

S*Englaflickornas

Frida&Chira
1

Alla har sin egna uppfattning om vad som är en ras och inte. Alla hundar är en ras (renRAS, eller blandRAS).Jag tycker inte att varken "Maltipoo", "Cockerpoo", "Springerpoo", " är en "ras" värd att betala mer för än en renrasig (enligt SKK) hund. Det är upp till var och en att fritt tolka innebörden av vad som är en ras och inte. Jag menade mer att blocket svämmar över utav småhundsblandraser som ser ut som Mi-Ki (eftersom de kan se ut lite hur som helst). Och jag hade personligen inte själv köpt en blandras (ja jag räknar oreggade hundar som blandraser) för 13000 när det går att hitta en liknande blandras för 5000. Jag har absolut inget emot personer som köper blandraser eller oreggade raser. Jag tycker bara att personen i fråga gör en dålig affär om den köper en oreggad ras för 13000. Men det är MIN åsikt och ingen annans. Och alla har vi ju rätt till egna åsikter!

Praefatio
0

Raderat.

[Forest]
0

34  Har mycket svårt o se denna som ny ras på marknaden, de finns blandraser som ingår i denna "ras" på blocket för betydligt billigar o ingen nyhet heller att de finns.

Labolina_73
3

Nej jag har heller ingenting emot blandraser,, däremot tycker jag inte om dom som väljer att avla på dom, jag finner liksom ingen anledning till det..

det finns redan massor av olika raser och nog finns det redan någon som passar nån..

//L

vallhund
1

# 34

Det är skillnad på att göra/ta fram ny araser, som t ex Tamaskan o att kalla valfri blandning för en ras, t ex cockerpoo eller vad tusan som helst, inte blir det en ny ras för att många gör likadana blandningar utan syfte eller mål o utan att föra stambok.

Det finns gott om raser som ej är med i AKC/FCI/SKK anslutna klubbar. En ras är en ras när det finns en stambok där individerna stambokförs, t ex Ambull, Pitbull, JRT of GB för att nämna nå¨gra exempel.

# 36 Schabrador var aldrig tänkt att bli en ras, det var ett projekt för att ta fram bra ledarhundar etc.

Labolina_73
0

#40.. ok,, jaha då har jag missförstått,,, jag trodde att det var tänkt som en egen ras, i det syftet men iom att alla såg så olika ut blev det inte så…

//L

liinnea
0

Vill inte vara otrvelig, men det som dom senaste kommentarerna har handlat om relaterar inte till vad jag vill ha för svar, plus att den här tråden inte är aktuell, så om ni vill diskutera detta, så skulle jag uppskatta om ni kunde skapa en annan tråd att diskutera Mi-Kin i. :) Tack!

joheck
1

#42 Men om den inte längre är aktuell gällande det ursprungliga syftet gör det väl inget att rasen diskuteras här?Flört

liinnea
0

#43, jag får uppdateringar om det, lite irriterande när det inte ens är svar på frågorna jag ställde från början. :) Men ni gör som ni vill, vill ni ändå diskutera här så, go on. :)

joheck
2

#44 Går att trycka bort det. Men självklart är det du som bestämmer. Vill du inte ha tråden kvar så kan du be en Medarbetare att låsa den. Så får nån göra en ny tråd om denne känner för det. ^^

liinnea
0

#45, hade ingen aning om att det gick, ska försöka fixa det då, haha, tack! :)