Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2760 ggr
[eeklund]
0

Vad stör ni er på?

Finns det nåt ni stör er på som andra hundägare gör ''fel'' när ni möter dem ute?

Imorse tog jag med mig Molly på hennes första morgonpromenad och hon stod där så fint och bajsade (det tar ett tag för hennes bajs att komma igång så oftast måste vi springa ut direkt när vi kommer hem typ, eller så blir det en hög hemma så tänkte att en promenad skulle sitta fint)…. tills två hundar kom och ena började skälla och hoppa i kopplet. Jag vart någorlunda frustrerad då Molly vart distraherad och avslutade sitt ärende… och minst sagt, nyss fick vi springa ut igen. Hoppas inte på samma händelse imorgon..

Vattnadal
9

Jag kan störa mig på folk som absolut ska släppa fram sina hundar, även om jag uppenbart tränar med mina. Det har dock blivit lite bättre sen jag börjat ha gul-markering på Vidar.

Sen stör jag mig mest på alla som korrigerar hundarna hårt och ofta, utan att hunden egentligen gjort något. Eller då hunden gör utfall ed pga rädsla.
Träna utan obehag!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[eeklund]
1

#1 Jag håller med! Jag anser att Molly inte ska få hälsa på allt och alla så jag tränar henne på att bara gå förbi.. likt förbannat stannar de andra upp för att deras hundar drar som tusan och då försvårar dom det för mig.. antar att jag måste bli bättre på det där jag med.

Jag förstår inte bristen på respekt hos andra :/.

Vattnadal
2

#2 Fast ibland kan det ju vara så att folk stannar för att hunden behöver an paus, eller för att den är svår att kontrollera.

Stannar de pga detta, så får ju jag försöka trassla mig fram med mina hundar istället. :-)

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[eeklund]
0

#3 Ja jo, jag har dock inte varit med om det :p.

Toxics
1

Jag kan störa mig på människor som har sina hundar lösa. Fast de inte har någon ply på hunden. Dvs att den kommer springandes tills mina hundar och det finns inget enkelt sätt att stoppa den eftersom den inte har koppel på sig.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[eeklund]
0

#5 Sånt är faktiskt störande kan jag tänka mig, inte varit med om det själv - än. Men fy.. ägaren vet ju inte om dina hundar är och tvärtom? :s

knutteknop
0

Jag stör mig på många saker. Till exempel ägare som inte kan något om hundspråk som säger till sin hund när den helt enkelt pratar med mina hundar. Har en granne hemma hos min bror som alltid säger åt sin hund för hårt genom att ta tag i den och lägga den ner på marken när den bjuder in till lek eller går med hög svanshållning.

Sen stör jag mig på folk som har sina hundar lösa utan att ha koll på dem, speciellt när de inte ens har halsband/Sele på sig. Ingen av mina hundar gillar när främmande hundar kommer rusande mot dem så det resulterar i mycket obehag.

När jag möter folk som vill att våra hundar ska hälsa och jag säger att min hane inte gillar andra hundar så mycket så är han tydligen "aggresiv" även fast han aldrig visat tecken på aggressivitet. Min papillon är också superosäker vid hundmöten när de kommer direkt på eftersom hon vid 4 månaders ålder vart grovt attackerad och jag höll på att mista henne. Så osäkerheten resulterar i panikartat skällande när de kommer rakt på öga mot öga och där har jag fått många utskällningar för att "man ska lära småhundar sin plats", "fyfan för små knähundar som bara skäller" och att även hon tydligen är "aggressiv"… Där blir jag riktigt ledsen eftersom de inte vet grunden och jag håller på hela tiden med att försöka jobba bort detta beteende och få henne att vara trygg i hundmöten..

Myrtorpets Möss och Kaniner

[eeklund]
1

#7 Ja du :(. Fördomar alltså.. vad ska man säga? Jag har varit med om det också.. det är aldrig roligt direkt. Jag brukar tänka; mind your own business. Om någon säger att sin hund inte gillar andra så fine, då är det bara att gå vidare och acceptera det. För det måste man ju göra även med hundar; acceptera dom som dom är.

Får ofta höra vilken hönsmatte jag är som är rädd att Molly ska trilla ner från sängen eller soffan, fast sanningen är att hon inte lärt sig hoppa upp och ner. Och jag vill inte riskera brytna ben bara för att jag ska låta henne hoppa ner själv? Kan hon inte än så kan hon inte, hon är på gång men jag tänker inte stressa henne.
Så fördomar är aldrig roliga :/

Och att ha hundar lösa som man inte kan kontrollera är ett big no. Bryr man sig inte om sin hund då? Som sagt, den ens hund springer till kan vara aggresiv och bråk kan uppstå.. och helt tvärtom.

Jag blir så sur på denna brist av respekt som finns där ute ..

[Forest]
0

Sist var det en herre med  shih tzu som släppte fram den hunden varpå den hunden bet till Enja, han log o sa - det är ingen fara hon visar bara att hon bestämmer.

mitt svar vart - hade det där vart min hund hade jag någ skippat smilet och hållt intill min hund. det är andra gången din (svordom) hund biter någon av mina hundar händer det igen så kommer det ett brev på posten.

Första gången gick jag med våran förra hund förbi ett hus, varpå det kommer fram en ilsken shih tzu o bet genom staketet chanel i bakbenet jag hann inte reagera efter det har vi inte paserat den trädgården. Herren förövrigt skippa smilet snabbt o svara inte tillbaka heller. Det vart inget märke eller så och jag hoppas han inte släpper fram sin hund mer, jag lär inte pasera deras trädgård heller.

Sånt stör mig att folk inte har bättre koll på sin hund de kan inte änds deras språk eller hur de är, eller så skiter dom i att deras hund gör detta för de är så små….

[eeklund]
0

#9 Jag blir bara så arg av att läsa hur väldigt många varit med om att lösa hundar springer fram hur som helst.. man blir så förbannad! Respekt som sagt, det finns ju knappt hos folk verkar det som :/. Varför skaffar man hund om man inte engagerar sig i sin hund?

Din hund klarade sig i alla fall, det är bra! Hade ju kunnat sluta illa :/. Och att en ägare anser att det är okej att sin hund biter andra bara för att ''den visar vem som bestämmer'' är ju bara väldigt, väldigt tragiskt.. det är aldrig tillåtet att bita någon, så enkelt är det.

[Forest]
0

10 hade nu min hund vart stor tror jag inte han hade släppt fram hunden, jag tänker så här. vad hade hänt om jag inte drog till mig Enja tänk om hon hade svarat upp till detta? Hundarna var kopplade alla 3 även denna shih tzu Flört

Fridaaaa
2

Folk som inte har koll på sina hundar.
Låter sina hundar gå halvvägs ut på vägen, låten dem hälsa på folk och andra hundar hur dem vill, som rycker och sliter i sina hundar, skriker på dem osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ixectrona
6

Blir jätteirriterad och förolämpad när folk tar sina småhundar i famnen och springer åt andra hållet. Hade jag haft ett dreglande monster som hoppade i kopplet hade jag förstått det, men Wikus går bara lugnt vid min sida och bryr sig inte alls. Dels tar jag illa upp för att de bara förutsätter att jag är en dålig ägare som inte kan hålla reda på min "monsterhund", och dels så blir jag irriterad på vad de gör med sina hundar - att ta upp hunden och springa så fort de möter en större hund lär bara den lilla hunden att "Främlingar är farliga, andra hundar är farliga"… och så undrar vi varför småhundar ofta är aggressiva och skäller på allt och inget. En gång var det en tjej (tio år?) med en valp som, så fort hon såg oss, svepte upp valpen, ropade "Spring spring spring!" och kastade sig in i trapphuset. Geez… jag blev så irriterad att jag sade "Herregud, han kommer inte äta upp er." Samma sak där, de lär bara valpen att bli rädd och aggressiv mot andra hundar.

Frida&Chira
5

Personer med flexikoppel som går och pratar i telefonen utan att ha en aning om att hunden är på andra sidan gatan/framme vid en annan hund/stannar för att bajsa! Och sedan mycket utav det som tidigare talare skrivit; människor som släpper fram sina hundar, lösspringande hundar utan inkallning, människor som korrigerat sina osäkra hundar och som är riktigt tuffa mot sina hundar!

Lojs
0

Jag kan störa mig på folk som har hundar som de faktiskt har "lydiga" hundar med.

Vi har ett äldre par här med en väldigt försiktig hund som inte vågar gå fram till andra hundar, men som alltid driver omkring minst 5-10 meter från sina ägare. De verkar inte ha så mycket pli på hunden, men den vågar som sagt inte gå fram till hundar och bryr sig inte om folk, så de verkar inte tycka det är ett problem (lite segt för mig som försöker lära min fyraårige son att man går lugnt förbi hundar när han mest vill springa hem, vi får ibland stå still länge i väntan på att den hunden ska passera när den nosar på något och sonen inte vill gå förren det är ok att springa igen…).

Jag tycker det är vanligt hyfs att låta hundarna gå vid sidan när man möter andra hundar, och folk med för den delen, jag kan bara tänka mig hur jobbigt hundrädda tycker det är när hundar driver runt på gångvägen.

Den andra hunden kommer när matte ropar, men mattte går ofta runt i sin egen värld och märker inte att hunden driver iväg, lagom kul när båda mina tikar löpte för ett par veckor sedan och den hanhunden blev mycket intresserad…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[eeklund]
0

#16 Jag är inte hundrädd, men jag litar heller inte på alla hundar så tycker faktiskt det är obehagligt med lösa hundar på gångvägen om jag ska vara ärlig.. som tur är har jag inte stött på någon lös hund i sällskap med min valp.

Satum
3

Jag stör mig som fan på folk som släpper fram sina hundar till mig och/eller mina hundar utan att fråga och på folk som har sina hundar lösa utan att ha koll på dem, alltså att de inte är lydiga nog och ska springa iväg och fram till allt o alla.

Och de människor som jag mött i dessa situationer har också fått veta vad jag tycker!

[eeklund]
0

#17 Bra gjort av dig :), Ibland önskar man ju att man hade lite mer mage att säga åt folk som missköter sig

reverse
3

Förutom tidigare nämnda, som lösspringande hundar utan någon ägare som verkar bry sig, folk som släpper fram sina hundar hursom osv, så stör jag mig otroligt mycket på folk som inte plockar upp bajset efter sina hundar. Nu snackar jag inte om mitt ute i skogen, utan i boområdet. Har just en granne som inte gör det och han säger uttryckligen att han inte kommer göra det. När han blivit tillsagd av oss andra som bor här genmäler han bara med någon urfånig machoattityd och man ska hålla käften, kärring osv. En dam i porten intill har en Chihuahua som är världens trevligaste hund och dessutom knäpptyst, men ändå fick hon höra att han hatar sådana där jävla skälliga kärringhundar när hon bad mannen plocka upp den enorma bajshögen hans hund lämnade efter sig på hyreshusets gemensamma lilla gräsmatta (där vi har utemöbler och grill mm). Han ska minsann inte plocka upp. Själv har han en amstaff.

Kan man inte tänka sig att plocka bajs ska man inte ha hund, tycker jag, alternativt bo på landet med egen mark där man bestämmer själv om man vill klampa i bajs eller inte. Han har dessutom alltid sin hund lös, men den skulle aldrig våga vika en tum från hans sida.

Förutom det uppenbara att man själv och andra kan råka klampa i bajset, så leder det dessutom till att vi som sköter oss får skit (no pun intended). Var bara några månader sedan som jag passerade med min hund förbi ett dagis intill oss och en av fröknarna rusar ut och skriker efter mig att jag fan ska se till att plocka upp efter min hund. Eftersom jag alltid gör det kände jag förstås ingen skuld, men gillar inte att bli falskt anklagad för andras idioti.

//Lina

[eeklund]
0

#19 Det där känner jag igen! Mitt på trottoaren här jag bor ligger det bajs överallt, verkligen överallt! Så himla vidrigt.. och även på små gräsplättar där Molly har sina kissrundor när vi inte går på promenader.. blir lika förbannad varje gång.
Visst är det okej om dom bajsar i skogen, men där folk går ska man tusan plocka upp efter sig!

[_annaH]
5

Stör mig på att folk inte plockar upp efter sin hund. Bor i ett villaområde och på baksidan finns det en väg och cykelväg, innan så är det en "äng" så det är en bit bort. Men där går det många med hundar varje dag. Men det är ingen som plockar upp efter sig. Riktigt äckligt att gå där.

Det är en som aldrig plockar upp efter hunden, vilket vi grannar har sätt otroligt många gånger. Vi har sagt till honom att plocka upp efter sin hund vilket han total ignorerade. Tillslut såg en granne honom ignorera skiten o gick vidare, så han tog tag i det o slängde hundens skit i hans brevlåda. Nu plockar han allt upp efter sig och alla andra då det pratats om detta väldigt mycket! Nu är väll folk rädda att få skit i brevlådan om man inte plockar upp Flört

SaraC
0

#19 Usch vilken otrevlig människa!

Det enda jag varit med om är folk som envisas med att ha sina hundar lösa fast de inte har tillräckligt med kontroll på dem, sådana som släpper fram sina hundar för att hälsa och de som inte har kontroll på hundarna fast de har dem i koppel.

Stötte till exempel på en kvinna med tre rottisar som skyndade sig att dra med sig hundarna åt ett annat håll när hon såg mig. Hundarna skällde och gjorde utfall och hon hade fullt sjå att dra med dem. Sen stod hon cirka 100 meter bort och väntade på att jag skulle passera med mina hundar. Varför i hela friden går man ut med TRE hundar som man uppenbarligen inte kan passera andra hundar med?

Folk som inte plockar upp bajset är också väldigt störande, men jag har aldrig kommit på någon med att inte göra det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

Håller med #1.

Lilllens
0

När personen som håller i hunden inte bryr sig om att hunden kissar/bajsar och bara släpar med sig den.

När människor släpper fram sina hundar till ens egen.

När någon säger till sin hund i onödan.

När personen inte har kontroll över sin hund.

Folk som har sin hund lös bland en massa trafik.

htt
2

Jag stör mig på folk som uppenbart dömer en, kommer med kommentarer eller liknande. Nu gör min hund sällan utfall mot andra hundar men för några månader sedan gjorde han det och man såg verkligen hur alla dömde en. Jag tycker att så länge min hund inte kommer i närheten av deras hund bör det inte spela någon roll eller vara något som stör dem, men tydligen..

joheck
0

Det mesta har väl redan nämnts, folk som är för hårda mot hunden, lösa hunder osv.

När Pin va en liten valp så va han väldigt osöker och rädd för andra hundar. Flera gånger hände det att någon lösspringande hund sprang mot han för att leka, Pin sprang då i panik hemåt för att komma bort.

Men det värsta jag vart med om är ändå när det va en stor boxer som sprang efter lilla Sansa (1,8 kg) och ville leka. Sansa är väldigt osäker mot andra hundar, speciellt stora. Hon sprang skrikandes bort från boxern som fortsatte jaga henne, ville bara leka. Ägarna gjorde inte mycket alls, ropa efter den men den kom inte. Jag lyckades få tag i halsbandet på boxern och gav den till husse som sedan släppte hunden lös direkt igen. Självklart sprang den efter Sansa igen, som va livrädd. Herregösses alltså!

Jag stör mig även på människor som bara står och skrattar när mina papilloner skäller/morrar och gör utfall, det är inge kul alls!

[schäfernronja]
1

Jag stör mig skit mycket på när småhundsägare plockar upp sina hundar och tvärvänder/står med ryggen emot oss när vi kommer gåendes, riktigt frustrerande.

[eeklund]
0

#22 Det där har jag varit med om.. människor som väntar på att man ska hinna före dom en bit.. det är lite störande faktiskt. Man ska väl kunna passera varandra?

#25 Alla hundar passar inte med andra hundar.. det är inget att dömma tycker jag, synd att vissa gör det i alla fall. Vi lever ju tyvärr i en värld där fördomar är väldigt vanligt..

#26 Men herregud :S Vissa skulle absolut inte ha rätt att ha hund hör jag!

Något jag borde bli bättre på är att säga till folk att inte komma fram och klappa min valp. Idag när vi satt utanför min mors arbetsplats var det två som stannade, jag är van att dom säger ''vad söt'' sen går vidare men denna kom fram och klappade. Jag är så sämst på att säga till för jag gillar det inte.. men måste bli bättre! Min valp, som älskar människor mer än hundar, behöver inte få hälsa på alla hon stöter på.. och folk som kommer fram utan att fråga är bara störande..

sunnys
0

Lösa hundar (som ägaren inte har kontroll över) som tidigare tagits upp. När jag va ute med kenzo kom den en kungspudel springandes mot oss och började skälla och hoppa när ägaren väl kom fram till mig säger han "hon är så snäll så", en annan gång var det en liten hund som sprang efter varje människa som gick förbi och bet dom i byxorna ägaren stod bara still och skrek på hunden.

Folk med fördomar, Har fått höra några gånger att jag har en "mördarhund" i kopplet som kommer bli fruktansvärt aggressiv när den blir stor och bita både barn och andra hundar, att "sånna hundar inte borde vara tillåtna" blir så trött på sånna kommentarer.

När folk tar sig friheter, händer mig ibland dock mer förut när Kenzo var mindre att folk börjar gosa med honom från ingenstans.. man kan ju fråga åtminstone.

[eeklund]
0

#27 Ja, håller med.. man ska väl lära sin hund att bara ignorera?

#29 Ja du.. det där med friheter.. att andra tror att det är okej att komma fram och gosa med ens hund. Det funkar bara inte.. jag själv måste bli bättre på att säga ifrån som sagt. Det händer mig ofta.

sagaindia
1

Stör mig otroligt mycket på folk som släpper fram sina hundar till mina hur som helst.

Jag måste erkänna att jag undrar lite över er som stör er på folk som tar upp sina små hundar. Vad spelar det för roll? Jag bryr mig inte ett jota om folk gör så, det stör ju inte mig och mina hundar. Hellre det än en olydig hundj-l som kommer sättandes med en puckad matte 50 meter bort som hojtar "Cujo är såååååå snäll!" Förvånad

Fridaaaa
4

#31 Dem förstärker dåligt beteende genom att göra det plus dömmer andra större hundar som farliga osv, och det är ju fel.

[Clifford & Dizzy]
0

Lösa hundar UTAN ägare i skogen som springer rakt fram till mina hundar vars ägare INTE kommer eller kallar in sina hundar när jag skriker att de ska göra det! Troligtvis för att de inte hör! Det gör mig SKITSUR!

Karmatarerskanise
3

#32 Nu förutsätter du att den lilla hunden har ett beteende som inte är önskvärt. Det händer ju även lydiga hundar utan problem, att ägaren lyfter upp den. Så det kan inte jag se som något jag stör mig på eller förstå varför man skulle störa sig på det.

Inte heller stör jag mig på att folk då "dömer andra större hundar". Vad spelar det för roll? Vi dömer ju för fullt i den här tråden.

Det kan också vara så att folk faktiskt är rädda om sina hundar och därför lyfter, för de är rädda för stora hundar.

mikkan01
0

Skulle inte vilja säga att jag stör mig på saker andra hundägare gör, alla har sina egna sätt att göra saker på och jag vill inte döma någon för att den inte gör som jag tycker.
Jag kan däremot bli lite ledsen när jag ser folk som rycker i kopplet, inte låter hunden nosa osv. JAG tycker att det är hunden som är ute på promenaden, hade det inte varit för hunden så hade man inte gått just där, just då…

Blir också lite ledsen när folk blir rädd för min hund, hon är stor och lite klumpig…och hyperaktiv, något vi försöker lösa…men det hjälper inte när folk tar upp sina små hundar lr säger att min hund kommer bita ihjäl någon annans hund osv. Hon är inte aggressiv alls, så det är lite jobbigt att höra sånt.

~mikkan

Karmatarerskanise
0

#35 Men det är ju ingenting att bli ledsen för, det handlar ju bara om rädsla skulle jag gissa på, när dom lyfter hunden. Och rädsla är ingenting personligt eller något man kan hantera direkt.

Det är säkerligen inte bara din stora hund som skrämmer dessa personer.

Kommentarerna däremot förtår jag är jobbiga, dom är oförskämda.

Fridaaaa
3

#34 Nej det gjorde jag inte. Om matte eller husse tar upp sin hund var gång den möter en stor hund så är risken stor att hunden blir rädd på riktigt för andra hundar och kopplar andra hundar med fara, vilket inte är så bra eller snällt mot hunden.

Vi dömmer inte? Det står vad vi stör oss på, det är inte samma sak som att dömma, dömmer gör man mot enskilda personer eller grupper, inte ett beteende. För det är ju inte människan i sig man stör sig på, utan beteendet :)

Karmatarerskanise
1

Vi dömmer ju efter beteende? Eller snurrar jag till det nu? Det är ju hur folk beter sig som gör att vi dömmer. Eller om du ser en person som beter sig fel i dina ögon, dömmer du inte den då?

Fridaaaa
3

#38 Jag bedömmer beteendet, inte hur personen är. Bara för att dem har ett beteende med t.ex sin hund, kan man inte dömma hela personen. Så jag dömmer beteendet inte själva personen i fråga.

[Zlarviig]
0

Jag stör mig på folk som antingen lyfter upp sin hund eller liksom tar en omväg runt mig och Mixa för att hon är en "kamphund".

Något som stör mig otroligt mycket är folk som säger åt en vad man ska göra med sina hundar!

När jag praktiserade på hunddagis och var ute med två av hundarna (en field spaniel och en whippet) så gick vi förbi en tant som hade sin hund lös. Hunden sprang fram och och hälsade utan att hon ens frågat om den fick, hon skröt jättemycket om hur duktig hennes hund var och att den alltid lyssnade och blablabla. Hennes hund höll på att morra och kroppen var helt spänd. Då sa hon, "men släpp de lösa så får de leka lite!" då sa jag att det var inte mina hundar, de båda har väldigt stor jaktinstinkt och jag litar inte på de, men hon skulle likt förbannad fortsätta att tjata. Usch!

annika85
3

Jag stör mig på oombedda råd och tips…..herregud kan inte folk bara ta ett djupt andetag och fundera en gång till.

Karmatarerskanise
2

#39 Men visar inte vårt beteende hur vi är?

mikkan01
0

#36 Nej, det förstår jag men det är jobbigt just att folk måste gå runt och känna den där rädslan, så pass så dom måste vika undan med hunden i famnen. Jag har själv lyft upp min lilla hund när en annan hund kom springandes just eftersom jag inte visste i vilket syfte den kom farandes. Tycker inte att hundägarna gör fel som lyfter upp dem, det är okej att vara rädd…men det känns ändå lite jobbigt för mig som ägare till en stor hund. Obestämd

~mikkan

Portie
0

Framspringande hundar med ägare som inte bryr sig alls (kan dock ha överseende om ägaren ber om ursäkt, misstag kan juh ända alla, men om ägaren inte bryr sig om att ta hunden så är det en annan sak).

Ägare som släpper fram sina (kopplade) hundar till min hund. Händer ofta på utställningar och andra hundevenemang, folk släpper fram sina hundar till min och låter dom nosa, min hund gillar inte alla hundar så det uppskattas inte. Tycker jag visar tydligt att jag inte vill att hundar ska komma fram, men folk vill inte lyssna. Har också hänt att folk släpper fram sina hundar när man tränar, går alltid iväg en bit ifrån folksamlingarna men ändå är det alltid någon som kommer och ställer sig mitt i vägen.

Folk som tror att alla hundar är jättesnälla och att man får klappa alla hundar utan att fråga ägaren. Har hänt flera gånger att föräldrar släpper fram sina små barn fast att jag har sagt nej. Föräldrarnas svar brukar vara "men han ser ju såå snäll ut! eller "det är ingen fara".

Viccan92
0

Vi har en sheltie som bor här i närheten som alltid springer fram. Han är antingen lös eller så går han i flexikoppel. Så oavsett så släpper dem fram hunden. Var ute på morgonen för någon vecka sedan och hunden kommer fram och den typ tioåriga sonen var ute med honom lös. Min hund var ju livrädd och försökte komma unden och jag försökte få bort honom. Sonen står bara och ropar och ropar. Likadant någon dag efter men då var hunden i koppel men jo han släppte fram hunden trots att vi gick undan för att slippa.

Har fått höra av en tjej att min lilla Tax var aggressiv för att han var en hane. Öh han är otroligt osäker och det är därför han skäller på vissa folk. Strunt samma om han är hane eller inte. Och hon som kunde hunden jo visst.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[eeklund]
0

#45 Fördomar alltså :). Man blir galen!

Misarn
0

Jag stör mig på väldigt mycket av vad ni ovanstående har skrivit, men jag stör mig också på barnfamiljer eller ensamma föräldrar med sina barn som inte respekterar att det är ett djur och en individ som man inte bara springer fram och klappar bara för att det ser ut som en stor teddybjörn. Alice är stor och tycker inte om när någon bara springer fram till henne och framför allt, barn som är för på och inte ger henne det utrymme som hon behöver. Det kan gå riktigt illa om hon säger ifrån och skadorna blir inte små när hon väger 45,6 kilo. Vuxna måste lära sina barn att inte bara springa fram till hundar hur som helst och respektera när vi ägare säger att det inte går bra att dom får hälsa. Vi känner våra hundar bäst.

Sen precis som ni skrev att man INTE plockar upp efter sin hund, det gör mig riktigt förbannad. Kan säga att det inte är roligt att behöva bära in en 45-kilos hund genom lägenheten för att man inte vill ha bajs överallt,efter att Alice har klivit i hundbajs bara för att man är lat. Har man skaffat hund har man också tagit på sig ansvaret att plocka upp efter den.

Likaså dom som envisas med att ha flexikoppelagressiva hundar, har en äldre man på våran gata som har två agressiva Golden Retriever som gör utfall mot allt som rör sig och det är knappt så gubben orkar hålla hundarna. Endå envisas han med att ha hundarna på Flexikoppel.

Men som sagt ni har tagit upp väldigt mycket som jag också stör mig på.

[eeklund]
0

#47 Ja… Molly har också trampat i några högar och det blir att bära in henne rakt in i badrummet för bad. Idag såg jag ytterligare massa högar där vi brukar vara (då hon fortfarande vill hålla till på sitt ställe än gå runt på olika ställen ibland), riktigt irriterande..

TatsuOni
1

Folk som har sina aggressiva hundar lösa på sin tomt utan staket. Brukade gå med min hund förbi ett hus där de hade två hundar av "mellanstorlek" och varje gång jag gick förbi med min hund så brukade dessa komma utflygandes skällande. De var för rädda för att komma fram och bita min stora hund men de cirklade runt, skällde och hotade. Ägarna hade sällan koll så deras hundar kunde springa efter oss flera kilometer. En annan gång kom ägaren ut och försökte fånga hundarna. Självklart lyssnade de inte. Då sa han åt mig att kasta sten på dem för att få bort dem. Då blev jag förbannad. Jag tänker då inte ställa mig och kasta sten på någons hundar bara för att han inte har pli på dem! Att ställa mig och kasta sten på ett djur går emot allt jag tror på!

Hemma hos min far så har grannen sin hund alltid lös. Vi har alltid haft våra hundar lösa, men de sticker aldrig från vår mark och den hund vi har nu är absolut inte aggressiv (hennes mamma var en omplacering som inte gillade andra tikar). Hans hund har kommit in flera gånger och gett sig på våran gamla hund som då försvarat sig och som sagt inte gillade tikar. Ägaren ville då ha ihjäl henne för detta!? Nu är hon död av ålder och vi har bara dottern kvar. Det sista vi vill är att hon ska hamna i slagsmål så jag har lärt henne att springa in eller in i stallet varje gång den hunden kommer. Det har fungerat än så länge, men vem vill behöva ha det så på sin egen mark?

Någonting annat jag stör mig på är folk som inte kan uppfostra sina hundar utan vill att något annat djur ska göra detta genom våld. Har varit med om folk som sagt "låt din hund bita honom så lär han sig". För det första så är min hund inte det minsta aggressiv och det sista jag vill är att hon ska hamna i slagsmål. För det andra, vad tror ägaren händer om en stor hund biter en betydligt mindre hund hårt?
Ett annat exempel är när jag red och en hund sprang runt bakbenen på min hund och skällde. Sa åt ägaren att ta sin hund och fick till svars att "låt honom sparka henne så lär hon sig". Om min häst sparkar din hund i huvudet så överlever den inte! Dessutom så vill inte jag få en flygtur för att din hund skrämmer min häst! Är folk inte rädda om sina hundar? Jag är rädd om min!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[eeklund]
0

#49 Så ni ska lära er hund att typ ''fly'' för att nån annan inte kan ha pli på sin egna hund? Löjligt :s Vad finns det för ägare där ute egentligen? :/

Men herregud! Det där med att låta hästen sparka… vissa borde inte ha rätt att äga ett endaste djur ..

TatsuOni
1

#50 Ja dessvärre så är det enda alternativet om vi inte vill att hon ska ha grannhunden i strupen:/ Vi önskar inget mer än att den grannen ska flytta så att vi och en annan granne vars hund brukar komma över och leka med våran, ska slippa oroa oss för våra hundar. Förutom en stor hund så har andra grannen även en Chihuahua. Vad händer om den bli attakerad?

Ska även tillägas att min far har blivit ordentligt biten när han tvingats sära hundarna. Jag tillsammans med min fars tjej har också blivit tvingad att sära hundarna medan ägarens vänner som då hade ansvar för hunden (tre storvuxna karlar) stog och tittade på. Lagom lätt när grannens hund aldrig har halsband på sig… När jag lyckats brotta grannhunden som är lika stor som mig och pappas tjej dra in våran hund i stallet så ropar de glatt på henne. Båda hundarna blev skadade. Vi fick rengöra sår och bandagera våran hund medan de inte ens kollade grannhundens hunds sår… Den människan borde inte få ha hund!

[eeklund]
0

#51 Men va tusan! Man blir så arg!! Vissa borde inte ha hund, helt enkelt.

TatsuOni
1

En annan gång var jag ute och gick längs vägen med min hund. På andra sidan vägen är det en och skog och plötsligt står det en stor svart hund och morrar där. Jag försökte skrämma iväg hunden och ropa efter en ägare, men ingen kommer och hunden kommer emot oss. Kopplade loss egen hund så att hon ska kunna försvara sig. Hunden kommer fram, nosar på min hund och de är bästa vänner. Ja det gick ju bra, men vad gör man när man står med sin egen hund och en främmande lekglad okopplad hund på en trafikerad väg? Jag gick in i skogen med hundarna och tog den vägen hem. Väl hemma så visar det sig att de vet vems hunden är. Den bor någon kilometer därifrån och brukar tydligen rymma! Den kom tillbaka flera gånger efter det för att leka med våran hund. Varför har man en hund lös när man vet att den brukar rymma? När man veta att den brukar springa på en trafikerad 70 väg? Tur att min hund är så naiv att hon tror att alla hundar vill leka med henne, även om de morrar. Hade det varit någon annan så hade den hunden säkert försvarat sig…

Efter några veckor så kom inte hunden hem till oss längre. Undrar om det tillslut hände någonting med den:/

Så åter igen, jag stör mig på folk som har sina hundar lösa på tomten när de brukar rymma, även om de inte är aggressiva. Man vet ju aldrig vad som kan hända med hunden och dessutom så är det inte trevligt med en främmande hund som morrar och springer fram till en egens.

[eeklund]
0

#53 Ja du.. det där med okopplade hundar när man inte har pli på dom :/. Suck.

Jag har en sak jag stör mig på: när folk i ens närhet lägger sig i sin uppfostran på ens hund. Jag har skrivit det innan, att jag anses som en hönsmatte för att jag inte puttar ner Molly från soffan/sängen.. hon kan inte hoppa, så enkelt är det. Hon håller på att lära sig och jag lockar henne med en godbit då och då.. funkar det inte så funkar det inte, hon lär sig med tiden.
En annan sak är när samma person som säger att jag är en hönsmatte anser att jag låter Molly bestämma över mig. Molly är en nakenhund i grad tre.. hon har mer päls än dom ska ha men hon är ändå väldigt naken. Igår var hon röd på svans och ansikte efter vår promenad och idag är det så ruggigt ute att hon vägrar gå. Berättade detta för denna person och han sa att jag måste tvinga henne, visa vem som bestämmer. Om min tjej fryser - trots kläder på sig - varför ska jag tvinga henne när hon fryser och LIDER av det kalla vädret? Är det att vara en bra ägare? Det känns som om det är samma sak som att man tvingar en hund med brytet ben att gå på en normal promenad. Hunden lider.
Vi går på vår kissrunda runt knuten, sedan in igen. Men jag går inte in förs hon gjort sitt och jag vet hennes rutiner.. sen om vi står där i en kvar kvittar. När hon gjort sitt går vi in, och hon är snabb med sina ärenden.

Jag sa faktiskt åt denna personen för första gången. Att han verkar ha mycket åsikter om min uppfostran. Han sa inte emot.. då sa jag ''jag lovar, jag har synpunkter på eran uppfostran på eran valp.. men ber ni inte om råd ger jag inga :)'' och då vart han tyst. SKÖNT.

Blir galen på sånt här!!

TatsuOni
1

#54 Jodå det där känner man igen. Finns oftast folk som ska lägga sig i. Varför gör du si, varför inte så. Varför har din smala hund fri tillgång på mat? Varför får hon inte springa fram och hälsa som hon vill? O.S.V

Det roliga är ju ändå att det ofta är folk som aldrig har ägt hund själva och knappt vet vad som är fram och bak… Har de egen hund så måste ju alla andra göra som de gör. Suck, min hund är snäll och väluppfostrad så låt mig göra som jag gör så låter jag dig göra som du gör brukar man få säga och då blir endel sura:/

[eeklund]
1

#55 Tycker man ska låta varje ägare få göra som dom själva vill, huvudsaken att hunden är snäll och väluppfostrad så kvittar dom där små sakerna liksom.
Jag däremot orkar inte lägga mig i små saker.. om en främmande hund rusar fram mot Molly utan tillåtelse då har jag rätt att ifrågasätta.. men små saker, andras rutiner osv det skiter jag fullständigt i och har däremot ingen rätt att lägga mig i.

TatsuOni
1

#56 Håller helt med. Så länge deras hundar inte är en fara för sig själv eller andra eller blir misshandlade/vanvårdade så får de göra som de vill. vad spelar det för roll att folk gör saker olika? De är ju dessutom levande varelser med en egen personlighet och behöver ju inte ens någon annans metod passa just min hund.

[eeklund]
0

#57 Exakt, håller absolut med dig där :). Han som kommenterar mig ständigt har en hund med päls, vad vet han vad en nakenhund mår bra av eller inte liksom? Alla hundar är olika, och behöver olika!

[TheMiko]
0

Har vid tillfälle då lösa hundar kom springande mot mig och min gamla hund slängt upp min hund över axlarna Tungan ute en 25 kilos springer spaniel… Så man kan lyfta stora hundar också. Gjorde det mest på ren reflex efter som de två som kom farande har anfallit flera hundar innan och jag tänkte att jag skulle få bort min stackare. Tilläggas bör att vi länge tränat att bli buren liggandes över axlarna innan detta. Brukar lära mina hundar det för om något händer dem när man är ute i skogen kan man behöva bära långt och då är det helt enkelt lättast att lägga dem över axlarna.

thilda-
1

folk som har sina hundar i flexi koppel och låter hunden/hundarna gå typ 5km framför……

Noa-Nisse
0

Jag stör mig nog på sådana som stör sig för mycket på hundägare utan någon anledning… Som här där jag bor. Här finns det en som stör sig på hundägare för att vi leker med våra hundar på en äng precis utanför bostadsområdet. "Gräsmattan kan slitas upp och täääänk om bajset inte plockas upp?!?!" för det första är gräsmattan lika stor som en fotbollsplan om inte större och gräset klipps väldigt sällan, så att vi ska förstöra den är ju helt obefängt! Att bajs skulle lämnas kvar är en helt acceplabel anledning till att bli lite sur, men då får man ju klaga först när det verkligen är så att bajsplockningen inte fungerar! Nu råkar det vara så att vi som bor i detta området är de enda som använder platsen för att leka/träna med hund och det finns nog inte en renare äng än den faktiskt! Aldrig har jag hittat en bortglömd tolle där!! Där är superent! Men tanten ifråga som klagar har väl inget annat att klaga på… Tråkigt! Sen stör jag mig på sådana som har små hudar och drar undan sin hund när vi kommer gåendes förbi bara för att min hund är en stor hund och en stor hund är ju alltid en fara för små hundar, det vet väl alla (ironi)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[eeklund]
0

Jag kan NÄSTAN inte hålla mig för skratt. Vad finns det för tokiga människor där ute? Verkar vara massvis med små dilemman överallt.. det trodde man verkligen inte! Folk är bra på att lägga sig i också märker man, synd!