Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1800 ggr
JasmiineN
0

Hur ofta gör ni...

Har lite små frågor till er som har hund, har också hund då men undrar hur ni gör :3

- Hur ofta klipper ni klorna på er hund?

- Borstar ni tänderna på hunden? Hur ofta isf.

- Om hunden får Dentastix och annat bra till tänderna, behövs även borstning då?

Sajtvärd på Collie

Michaela-N
0

Klippa klor: 1 gång i veckan

Ja det behövs också. Jag håller på att vänja min hund vid tandborstning, men dentastix hjälper inte alls….

Fridaaaa
0

Klorna: 1-2 per månad, behövs inte mer :)

Nej gör vi inte, inte nödvändigt här. Tar lite tandsten då och då, men det är sällan och väldigt lite :)

Våran hund gillar inte såna, men hon behöver ändå inte borstning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[eeklund]
0

Klipper klorna vid behov :).

Har borstat tänderna en gång enbart hittills. Molly har tillgång till tuggben dagligen och på 12-veckors sprutan var dom så nöjda med hennes tänder så fortsätter med detta. Brukar köpa andra tuggisar (ser ut som dentastix från pedigree fast mycket bättre) som är bra just för tänderna.
Dentastix från Pedigree gav henne dålig mage så kastade dom på en gång!

Maja2
2

Jag har 4 hundar, och kloklippningen ser helt olika ut på de olika hundarna. På en av dem klipper jag en gång i veckan ungefär, två av dem ca 1 gång i mångaden, medans det är ca varannan månad på den fjärde.

Jag borstar inte tänderna på någon av dem. De äter ben, dvs kycklingben och andra ben, som tandrensning.

sunnys
0

Borstar tänder och klipper klorna varje söndag!

Satum
0

Klipper klorna ca 1 gång i veckan.

Borstar inte tänderna.
De får olika tuggben att tugga på dagligen.

[stampekanin]
0

Klipper klorna en gång i veckan,

Borsta tänderna på dom gör vi inte, men vi brukar blanda ner plack off i hundmaten ibland, de fungerar utmärkt! Dentastix får de inte så jätte ofta men ibland så kan det hända att de får de, men köper ett lite dyrare kvalitets foder som är både bra för tändera, magen, pälsen osv…

Jetaime
0

Just nu kör vi kloklippningsträning varje vecka :) Klipper inte alla klorna om det inte behövs men tränar på att hålla hennes tass och petar på klorna ändå för att hon ska vänja sig ;).

Borstar tänderna gör jag faktiskt inte, men däremot ger jag färska och torkade märgben 2-3 gånger i veckan.

Dentalstixen är mest skit ;)..

Viccan92
0

Jag klipper klorna runt två gånger i månaden. Borsta tänderna gör vi inte så ofta.  När jag kommer ihåg det. Han äter så mycket ben ändå.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Portie
0

Klipper klorna en gång i månaden.

Borstar inte tänder, det räcker med ben. Ger dentastix ibland, kan funka i förebyggande syfte. Men annars så skrapar jag tandsten om det skulle behövas.

Sigriiid
0

Här klipps klorna en gång i veckan. Ingen tandborstning utan hon får gnaga på olika ben, allt från tuggpinnar till kycklingben o märgben men inga dentasticks. De fungerar inte iaf utan de äts upp under en knapp minut.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Praefatio
0

Klorna klipps var tredje-fjärde vecka ungefär.

Borstar inte heller tänderna, mina hunder har alltid fått tuggben istället. Råa revben, kycklingklubbor och annat är bra. Kalkonfötter fick jag tips om igår, så det ska införskaffas också. Dentastix och sånt tycker jag är helt värdelöst, de äts ju bara upp på direkten och dessutom vill jag gärna kontrollera vad min hund äter.

Sedan har jag Plaque-off. Tycker att det är helt suveränt för munhälsan, och för andedräkten.

JasmiineN
0

Tack för era svar :3

#7 vad heter det foder du ger? :)

Sajtvärd på Collie

Qepta
0

Klipper klorna vid behov.

Borstar inte tänderna på min hund, har aldrig behövts. Då han får råa ben/tuggben att tugga på så tänderna håller sig fina.

Han får tuggben/ra ben från olika djurslag/rått kött.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

fridaas
0

Klipper klorna gör vi vid behov, var 2-3vecka ungefär.
Borsta tänderna gör vi när hon luktar apa ur munnen vilket brukar vara efter varje löp så blir att borsta tänderna två perioder om året och då oftast 3dar i rad sen är det lugnt igen.

Hon får inte dentastix utan ben att gnaga på istället, allt från sånna "vanliga" hundben man köper i affären till vildsvinsben, älgben, rådjur, gris. De flesta ben förutom kycklingben då hon är allergisk.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

russin
0

Borstar aldrig tänderna på hundarna - har aldrig behövs hittills. Dom gnager benGlad

Kloklippning är mina nuvarande heeler så smidiga med. Den ena klipps kanske var 3:e månad och då oftast bara sporrarna. Hon sliter ner övriga så bra själv. Den andra klipps kanske varje eller varannan månad - hon sliter ganska bra själv. Dom gräver mycket, vilket visat sig slita ner klorna kanonbra.

Adalissa
0

Klipper klorna när det behövs - kanske var fjärde vecka. Tänderna borde jag borsta oftare än jag gör eftersom hon har sådant rejält underbett, men ger henne ben att tugga på och borstar då och då.Dentastix har jag inte provat och vet inte om jag kommer att göra det heller.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Em_
0

Jag klipper klorna var tredje vecka ungefär.

Dentastix tycker jag är värdelösa. De är mjuka och min hund tuggar i sig en sån pinne på en halv minut. Förstår inte hur den ska hinna göra någon nytta. I reklamen som gått på tv får man intrycket att de ska vara gummiaktiga, men de påminner mer om blodpudding tycker jag.

Tandbortstning får jag erkänna att jag gav upp. Trots träning var det omöjligt att komma åt längst bak där det behövdes. Jag ger råa ben ibland, men jag tycker inte de heller kommer åt längst in. Har precis fått en paque off burk gratis, ska testa och se om det funkar.

[eeklund]
0

#18 Håller med om Dentastix.. trodde också dom skulle ha lite motstånd, men det gick knappt fem minuter sedan var den borta och jag hade en hund med dålig mage.

Lilllens
0

Klipper klor ungefär varannan vecka.

Dentastix har jag bara dåliga erfarenheter av och skulle aldrig mata min hund med det.

Tänderna borstas inte.

malinroth
0

Klipper klor varje eller varannan vecka. Försöker göra det ofta, Nellys klor växer som ogräs..

Borstar inte tänderna men dom gnager mycket ben. Skrapar dock lite tandsten på dom ibland, ska snart till vet och rensa lite tandsten då det är svårt att komma åt själv på insidan och på kindtänderna. Dom luktar lite skunk ur munnen båda två nu :/