Bra uppfödare
Jag har länge letat efter en passande ras för mig och gått igenom en väldans massa raser men har nu en top lista efter 6års sökande där jag tänkt igenom vad jag vill med mig och min hund bland annat så det är inte enbart rassökande utan det är också en genomsökning av mig själv som person och sedan koll på vilka raser som passar bäst och därefter urval av dessa.
Jag lägger enormt stor vikt i vilken ras jag väljer, är själv uppvuxen med hunduppfödning (jakt) så är väl medveten om vikten av en bra uppfödare.
Men raserna jag listat upp är (i oberoende ordning):
- Schäfer
- Tervueren
- Rottweiler
- Australian Shepherd
Självklart är det bruks jag är ute efter och sätter stor vikt i mentalitet både hos individen, föräldrar, kullsyskon och så.
Så det jag söker är helt enkelt tips efter bra uppfödningar, med i tipset ser jag gärna att referenser finns med så som att ni själva har en/flera hund där ifrån, någon annan här inne som har hund därifrån, om det är fler här inne som har hund ifrån samma kull och så.
Ta gärna med hur många årserfarenheter den aktuella uppfödningen har utav den specifika rasen (vet att fler har mer än en ras som de föder upp).
Kan inflika att köpet inte kommer ske inom 1-2år utan det är fortfarande i planeringsväg. Har som sagt letat efter ras i flera år, att köpa är ingenting som ens är i närheten av brådskande för mig och kommer heller inte ske förren jag hittat DEN rasen och sen är det att hitta rätt uppfödning och därefter hitta rätt individ.
Jag har läst på en hel del om samtliga raser och även träffat samtliga, bör kanske inflikas.
Den som ligger "sämst" till rent psykiskt är Tervueren tack vare att de tydligen lätt kan bli stresspaket och det är inget jag vill ha, men en bra uppfödare tycker jag inte ska ha dessa "egenskaper" hos sina hundar.
Denna slutsats är dragen efter att ha träffat rasen själv och även utefter vad andra sagt om den samt efter vad jag läst.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
SASK har ju en bra grej på sin uppfödarlista där man kan se om uppfödaren andvänder avelshundar är gk lägre bruks, tjh, Gk vallh pr, 1 leg OTD (ASCA) samt hur många procent av avkommorna som är startade i officiellt bruksprov (akl), vallprov eller ASCA (STD).
Det bästa är faktiskt om man göra "grovjobbet" själv och sätter sig in i linjer och uppfödare. Vissa personer kan hylla sin egen hund och dess linjer och vara jättenöjda medan man själv blir skeptisk då hunden knappt vill kampa. Det beror på vad man själv värdesätter och därför är det bäst att göra sin egen uppfattning. SKK hunddata är en toppengrej!
Jag ville också ha andras åsikter om uppfödare och linjer innan jag köpte min hund. Jag märkte att det förekommer mycket skitsnack "jag har hört det och det" och många har olika åsikter om vad som gör en bra hund och vilka egenskaper som är viktiga.
Själv vet man vad man är ute efter och kan leta därefter.
Vill du prata aussie uppfödare kan du PM:a mig.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#1 Tack!
Jo, jag har kollat upp en del uppfödare redan men vill gärna ha andras åsikter kring de uppfödare de vet om, det jag är ute efter är om uppfödaren ifråga använder sig av bra och friska linjer, hur de prioriterar mentalitet och fysik samt om de har haft givande avkommor sedan tidigare.
Har skickat ett PM till dig! =)
Jag har en terv från Red Goblin's. Kan inte bli mer nöjd med honom, köpte honom som omplacering då han var krypt. (det var uppfödarens vän som köpte honom) och hon har haft terv i 30 år. Hon har även en till terv från samma uppfödare men Izor som jag köpte har varit terven med bäst psyke av alla tervar hon haft.
Det är svårt att hitta en bra terv, tyvärr.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#3 Jo, jag har förstått att det ska vara svårt att hitta en bra terv och det tycker jag är synd då det i övrigt verkar vara fantastiska hundar och då inte bara utseende mässigt.
Men jag hoppas på att hitta bra kennlar, ska även kolla lite utomlands i hopp om bra och fräscha linjer.
Har också en vän som eventuellt ska ta in ifrån utlandet om han hittar någon bra, men det är detsamma för honom att det fortfarande är i planering och inget köp inom den närmaste tiden.
#4 Hittar man en bra terv så får man en riktigt bra hund. Jag är så nöjd med Izor. Som det ser ut nu så kommer Red Goblin's inte ta någora fler tervkullar på ett tag men annars rekomenderar jag kenneln starkt.
Det är nog lättast att få tag i en bra rottis av de raser nu nämnt. Aussie aveln har ju gått ganska snett sen folk fått upp ögonen för rasen. Schäfern är en bra bruksras men svårt att hitta en relativt frisk utan räkstjärt… Och terven som ofta blir ett enda stresspaket.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#5 Man kan höra sig för lite var de fått sina avelslinjer ifrån och utgå därifrån också så än är inte hoppet ute! =)
Jag har en kompis som eventuellt kommer att ta in Schäfer ifrån Tyskland om något år och där har jag ju möjlighet att kunna importera då de har betydligt friskare gener där än här i Sverige.
Vad jag märkt är att det i överlag är svårt att få tag i en bra Schäfer utan defekter på höfter och liknande även om det är brukslinjer.
Har noterat att det är lite åt samma håll med Aussien, har dock inte hört lika mycket negativt om denna som om Schäfer men är medveten om att även denna avel inte är den bästa.
Även Rottweiler har jag noterat ska ha en del problem med höfter och så, så ja - jag har valt svåra raser om man kan säga så, men möjligheter finns överallt. Det är bara att hitta och ta vara på de.
Trist tycker jag att man ska sönderavla en massa!
Jag har nyligen köpt en Tervuerenvalp från en dansk uppfödare, www.team-ami.com är adressen till deras hemsida.
Att valet föll just på den kenneln berodde dels på att de från första början framstod som seriösa och erfarna, från att ha läst på sidan till att ha mailat fram och tillbaka. Även att när vi åkte dit för att hälsa på kunde vi träffa och umgås med hundarna som bodde där och alla hade ett till synes lugnt sätt (jämför med tidigare besök hos belgar-uppfödare) och de va tydliga med att temperamentet har högsta prio hos dem, inte utställningsresultat. Det är nämligen precis så jag också känner. :)
Tycker egentligen inte jag kan säga mycket om hundarna därifrån eftersom jag dels bara haft denna hunden ca 2 månader och dels kan man både ha tur eller otur oavsett kennel. Det är ett lotteri.
Håller för övrigt med #1 om att det bästa nog är att gräva själv, när man fäst sig vid sin hund är den ju världens bästa och det kan vara lite svårt att separera det från hur kenneln sköter sin avel. ;)
Lycka till, hoppas du hittar din drömhund oavsett vilken ras det blir! :)
#7 Tack, har kollat lite utom Sveriges gränser med men minns dock inte om jag snubblade över denna eller ej. Ska kolla lite i varje fall! =)
Om du är ute efter en schäfer som håller för tävling och tjänst så gå in på www.svenskbruksschafer.com
Där finns det länkar till uppfödare som avlar på schäfern som brukshund. Men som vanligt, kolla såklart upp föräldradjur och släkt så du får det du vill ha.
Det finns hyffsat många uppfödare av bruksschäfer så det ska säkert gå att hitta en trevlig utan några störra problem :)
Likadant är det väl med aussie. Kolla efter hundar som är efter arbetande linjer så du inte får ett stressmonster som är rädd för allt möjligt, vilket tyvärr verkar vara vanligt bland utställningslinjerna.
Och vad det gäller rottis så tror jag det är svårt att hitta en som har det som krävs i brukset, även om det såklart finns. Men det beror ju på vilken nivå du siktar på. Annars är väl väldigt många rottisar tyvärr lata, grova soffliggare. Men som sagt, det finns de som fortfarande värnar om rasen som arbetande hund.
Angående terv har jag tyvärr ingen erfarenhet alls, men där har du ju redan fått hjälp :)
#9 Tack för din hjälp, även om tråden är någon månad gammal så uppskattas det. Det är ju inte inom en snar framtid en hund kommer bli utan det är mängder med planering kvar så detta uppskattas mycket! =)