Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2925 ggr
[eeklund]
0

Könsmognad på g?

Min tikvalp på 4 månader har börjat tvätta sig lite oftare och skvätter lite extra utomhus och nu juckade hon på sin kudde och i luften. Är det könsmognad hon börjar bli och kan jag börja förvänta min löp?

[eeklund]
0

Kan också tillägga att hon vilar mera och är lugnare… blir dom inte det innan löp oftast?

Adalissa
0

Min tik löpte första gången när hon var drygt fem veckor och jag upptäckte det inte förrän jag såg en bloddroppe på golvet. Då kom jag att tänka på att hon hade slickat sig mycket en tid innan. Vet inte hur lång tid eftersom jag inte tänkte på det :)

Jag tror att det kan vara ett löp som är på gång. Det är ju alltid svårt vid första löpet - man vet ju inte ännu hur de brukar bete sig då :)

Hur som helst är det ju smart att förbereda dig (om du skall ha löpskydd eller något) eftersom hon snart kommer att löpa oavsett.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

[eeklund]
0

# 2 Jag tror absolut det är löp på g! Hon kissar två gånger på vår korta promenad, brukar annars vara en gång enbart. Hon sprang nästan mot en hund nyss, hon bryr sig annars inte. Ska till djuraffären imorgon för ett annat ärende så ska köpa tikskydd ifall det skulle behövas!

Det här är ju bara kul :P. Gillar alla framsteg hon gör, får se hur kul det blir sen ;).

Michaela-N
2

#2 Fem veckor?! FörvånadFoten i munnen

[Empisen]
0

#4 Haha, reagerade också på det..
#2 Lite väl tidigt va? Tungan ute

[Forest]
0

2 du menar 5 månader antar jag Flört 

Enja löpte första gången så måde hon verkligen skit, vi åkte tillomed till vetrinären för vi trode hon var sjuk. Men titta på din hund de har oaftast en liten mus som sen blir svullen o jag säger kanelbulle för de ser inte klokt ut så stor den blir sen :P Flört Tydliga tecken är: hanar blir mycket intreserade, dom själva är mer intresanta. tiken markerar mer,tvättar sig ofta, tröttare, sämmre humör i vissa fall, dövöron får de så ha inte tiken lös är mitt tips.

[eeklund]
0

#6 Molly är tröttare, sover mer än leker och busar. Hon kissar mer ute, brukar oftast vara en gång men nu kissar hon två gånger vilket inte är vanligt och vi går ändå ut varannan timme. Hon tvättar sig väldigt ofta och lyssnar faktiskt lite sämre än vanligt.. hon juckar ju även på sina kuddar började hon med idag :p. Så ja, jag tror det är på g :). Hon är ändå en Nakenhund och små hundar kommer ju oftast igång lite snabbare har jag hört :).

[Forest]
0

7 fast juckandet betyder för mig inte mycket det gör även hundar när de får överslag/stress och tröttare o kissar ofta gör dom oxå när de har uvi ta tempen och kolla musen det är på så vis du kan utesluta att hon är sjuk med. Har själv två små hundar o de var över 1 år så alla är olika oavsett storleken :)

[eeklund]
0

#8 Jag har dock läst om andra som har juckande hundar vid löp :). Och hon har aldrig juckat förut, första gången idag och med tanke på alla andra tecken anar jag att hon börjar komma igång med löpet. Men ska kolla tempen för säkerhetsskull!

[eeklund]
0

Hon är inte svullen alls.. men har läst lite och svullnaden kan ju komma senare, eller är jag helt ute och cyklar? Läst att många tikar kissat två gånger ute och ändå inte varit svullen förs om någon månad.. det är ju trots allt första gången så det kan ju ta ett tag innan det kommer igång. Att tecknen finns där liksom men inget har hänt fysiskt med kroppen förs om någon månad.

Molly är nog på g till löp, de allra förste tecknen. Svullnaden kan ju komma om någon vecka/månad? :)

[Forest]
0

10 ingen aning eftersom alla mina tikar har svullnat mycket från dag 1 i löpet dagarna innan kunde jag ana eftersom musen svullna lite innan även sina första löp. Aldrig hört att någon tik inte svullnar vid löpet. Vid tystlöp kanske de inte svullnar så mycket lr förlöpet då vet jag att flera missat löp på sina tikar

[eeklund]
0

#11 Ja, jag tänkte på förlöpet.. jag pratade med en bekant som kan mycket om hundar och förklarade läget.. vi tror det också kan handla om att hon mognat. Förut var hon uppe i varv en hel dag och sov knappt om dagarna alls (en halvtimme/dag) så tror hon lärt sig kopplat av och varva ned. För när vi väl vill leka och busa är hon med på noterna :). Så sjuk är hon nog inte då hon gärna håller igång! Sen har hon väl lärt sig upptäcka världen och vara nyfiken också, angående att lukta överallt.
Eller så kanske hon är i förlöpet.. det återstår att se på musen! Får hålla koll :). Vi har ingen ändtarmstemp. hemma så kan inte ta tempen idag, men ska till djuraffären imorgon så får köpa på mig en!

Det är inte lätt med första hunden med alla nya beteenden :).

vallhund
0

När könsmognaden inträffar beror ju lite på ras oxå, små hundar löper tidigare än stora.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[eeklund]
0

#13 Ja precis.. och jag har en nakenhund så därför reagerade jag :). Vi får se med tiden helt enkelt om det är löp på gång eller inte :).

[Forest]
0

14 hör annars med din ufd o se när din tiks mamma vart könsmogen o kolla lite om syskonen börjat bli det :)

Adalissa
0

:O min var fem månader såklart :-P

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

[eeklund]
0

#15 Jag får göra det :)!