Stackars hund!
Mitt emot mig bor en tjej som är fd. drogmissbrukare. Nu är hon alkoholist. Hon har en liten underbar Engelsk staffordshire bullterrier hane. Han har det inte sådär jättebra.. Hennes "gubbe" brukar gå ner till puben i centrum och sen får han sitta där i flera timmar. Ända gången han får vara ute är när de går till centrum. Antingen får han sitta utanför affären eller utanför puben. Hon har tappat honom flera gånger och han har nästan blivit påkörd. Nu när vi satt och åt så hörde jag någon som skrek. När jag tittade ut genom balkongen såg jag att hon hängde ut genom balkongen (!). Hon bor bara på tredje våningen, men ändå! Hennes "gubbe" kom ut och skrek lite, drog in upp henne. Hon skrek AJ! du gör illa mig! Sen gick de in och bråkade.
Jag har även sett "gubben" slå hunden på tunnelbanan.
Hunden är otroligt gullig. Han älskar min hund och de har lekt lite några gånger. Men nu på senare tid så har han blivit riktigt skygg. Han vill inte hälsa på någon.
Jag har funderat på att sno honom när han sitter utanför puben… 

Ett fall för länsstyrelse och polis kanske?
Jag hade snott hunden.
#1 Jag klickade "bra inlägg" innan jag läste sista raden i ditt inlägg. Givetvis ska TS inte stjäla hunden, det gynnar inte någon i slutändan utan stjälper något enormt. Hon kommer aldrig att bli lyssnad på om hon kontaktar myndigheterna, och hon själv begått ett brott i samma ärende.
TS: Däremot så tycker jag utan tvekan att du ska ringa polis och länsstyrelse och berätta om vad du sett. Det kan vara svårt att bevisa något men det är bättre att du ringer och berättar än att du låter bli. Övertala gärna fler runt omkring dig att göra samma sak. Ju fler som anmäler, desto större chans att man gör något åt saken.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Filma och fotografera gärna hunden vid de tillfällen då du ser den sitta utanför pub och affärer.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det är tyvärr inte straffbart att binda hundar utanför affären krogen, däremot finns det tidsgräns, samma somm uppbunden på tomten, tror det är 1 timme.
Synd att TS inte fotade/filmade när matten hängde hunden över balkongräcket (?) lite oklart om det var det hon gjorde.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Blir hon misshandlad av sin man?? Anmäl genast till polis! Det verkar ju som om både kvinnan och hunden blir misshandlade! 
#2 Men lämnar man en hund ensam utanför krogen/affären i flera timmar får man faktiskt ta och skylla sig själv om någon tar den. Det är ju inte bra för hunden. Jag hade iaf gtt in och pratat med ägaren men lyssnar personen inte hade jag tagit hunden och kontaktat polis på plats och berättat att hunden suttit där i flera timmar och att jag inte tänker låta den sitta där nå mer. OCH i samma veva berättat det jag tidigare sett.
sen så hade jag hursomhelst kontaktat polise/längsstyrelsen när det är uppenbar misshandel av både människa och hund
#6 Man gör hunden en enorm otjänst genom att stjäla den. Då går den garanterat direkt tillbaka till ägaren när polisen får reda på att du stulit den, och du blir med all rätt bestraffad. Man stjäl inte andras egendom, och i synnerhet inte andras djur. Djur som far illa ser man till att hjälpa på ett långsiktigt sätt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#7 Fast om ingen gör något hur ska man då hjälpa djuret? Eller hur ska det ens komma till en anmälan och få myndigheterna att reagera? Det jag tycker är lite skumt är att myndigheterna går super igång på när det inte ens handlar om djurplågeri men när det väl gör det ska de ha en massa bevis till höger och vänster innan de ens undersöker saken
Ja då får man väl ta bilder och filmer osv. Och det ligger ju lite arbete kring det med
Skriv gärna om hur det går! Filma, fota och ring polisen och föreslå hjälp och även erbjuda dig att ta hand om hunden tills allt lugnat ner sig?
Det är straffbart att stjäla andras egendomar, även om man säger att man gör det för hundens skull.
Gör du det är du inte ett dugg bättre än hundens ägare.
#4 Det var inte hunden som hängde utanför, utan det var hon själv.
Annars hade jag ringt polisen och allt möjligt på en gång 
Jag tror inte att hon blir misshandlad, hon är ganska skrikig och dramatisk hela tiden. Det var tydligt att hon var full. De brukar vara jättegulliga mot varandra när de är på väg till puben, någorlunda nyktra, men påväg tillbaka så skriker hon som bara den och det känns faktiskt mer troligt att hon skulle misshandla honom 
Självklart ska jag inte sno hunden
Jag VILL, men jag vet ju att hon älskar hunden även fast hon inte är världens bästa hundägare.
Min syster sa att hon har en ny snubbe nu. Så han som slog hunden är alltså inte kvar. Jag får väl se om han också sätter hunden utanför puben 
Jag är tyvärr alldeles för feg för att kunna gå fram och säga åt de. Jag är trots allt bara 16..
Men däremot så säger jag åt "uppfödaren" till min hund när jag ser honom sitta där. Hon brukar gå ner och säga åt de att ta hem hunden, men de lyssnar uppenbarligen inte…
Det bästa du kan göra för hundens skull om du ser att den blir slagen igen är att snabbt ta upp mobilen och filma. Att fånga det på film är i princip enda sättet att få polisen att ingripa om inte hunden har synliga fysiska skador. Om hunden sitter bunden mer än en timme utanför puben kan du också ringa till polisen och säga vilken tid de band upp hunden, om hunden sitter kvar kan du ringa polisen igen och tala om hur länge den har suttit. Om du gör så varje gång du ser att hunden har suttit bunden för länge kommer polisen kanske till slut. Risken är ju dock att hundägaren lämnar hunden ensam hemma nästa gång, för att slippa polisen. Kanske skönt för hunden att slippa sitta utanför puben men om det innebär att den aldrig får komma ut är det ju inte bättre.
#12 nej precis, det tänkte jag också
Jag har iallafall aldrig sett de ta ut honom om de inte går till puben.. Det skulle ju vara bättre om de kunde omplacera hunden 
Det skulle det absolut vara. Problemet är väl om de inte inser att de inte kan ge hunden vad den behöver. Man kan ju försöka prata med dem men det brukar vara svårt att resonera med fulla människor. De kan bestämma sig för en sak ena gången och sen ångra sig nästa gång. Största chansen att få hunden omplacerad är nog just om man lyckas fånga vanvård eller misshandel på film, de blir de ju tvingade att omplacera.
Om du är 16 år förstår jag att det kan vara svårt att säga åt dem. Det kan vara nog så svårt för en vuxen. Men du kanske har en förälder som kan göra det? Jag tycker att du har fått bra tips, med att ringa och anmäla, fota eller filma. Att skriva upp tider då hunden sitter ute är också bra. Gärna även väderlek och temperatur. Det är bättre att du anmäler dem en gång för mycket än en gång för lite. Lycka till vad du än gör :-)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Tack för era svar :)
Jag ska fota och filma nästa gång jag ser honom. Tiden som jag har fotat/filmat står på mobilen. Men för säkerhets skull så kan jag skriva upp det också :)
Om de behöver vittnen eller något så har jag min lillasyster, uppfödaren, min kompis och en annan hundägare. Det finns säkert mer människor som kan vittna om det 
Lycka till! Starkt av dig att vilja ta tag i detta!
säger som Tessan kanon att du vågar bry dig många tyvärr struntar i hur folk behandlar andra och djur :)
Håller med #17! Lycka till!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det är också många som bryr sig men bara så länge man inte behöver bli involverad själv.