Valpfrågor
Jag har lite frågor om valpar/hundar.
Ska man göra som med katter, att de har fri tillgång till torrfoder och får blötfoder två gånger om dagen?
Vid vilken ålder kan man börja gå längre promenader med hunden?
Hur lär man inkallning? Och vid vilken ålder kan man börja träna inkallning?
I can't drown my demons, they know how to swim.
Nejnej inte fri tillgång vissa hundar äter då hela tiden. Uppfödaren berättar vad du ska ge och hur mycket och hur ofta. Ofta är det runt 3-4ggr per dagen och sen blir det mindre ofta.
Det beror lite på ras och hur snabbt dem växer. Stora raser får man vänta med tills dem är runt ett år och mindre raser lite yngre.
Till att börja med så berömmer man och kallar på hunden när den redan är på väg till en. Inkallning ska man börja med så fort man får hem hunden. Det är viktigt att kunna.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
När det gäller inkallning så brukar vi börja med den träningen redan när dom är runt 3 veckor och börjar äta mat. Varje gång dom ska ha mat så visslar jag. Efter några dagar rasslar det bara till i lådan när jag visslar.
Sen kan man vissla när man är inne eller ute. Varje gång den kommer får den massor av beröm och en godis. Precis som #1 skriver. Sätt dej ner på huk och vissla. Rör även lite på dej för sitter man alldeles still så ser inte valpen dej.
Lycka till
Tänkte från början ha mattider för min kille. Men på morgonen ville han inte äta och detta resulterade att han blev hungrig senare på dagen och så vidare. Insåg ganska fort att det passade bättre för honom med fri tillgång. Han liknar en katt på sättet med mat, nosar lite försiktigt först, för att sedan kanske kanske smaka hehe :P Inte så super matglad :P
Till skillnad från tex min kompis dalmatin, äter allt i sin väg haha.
De flesta hundar trivs dock bäst med mattider. Det är också enklare ifall man funderar på att utöka sin hundfamilj :) Hundar är precis som många andra djur rutinpräglade. Dvs de mår bäst att han en ganska bra rutin i vardagen, med tex mattider och hur lång tid det är mellan kissrundorna.