Ensam hemma?
Hur länge är eran hund ensam hemma på dagarna? Är den aldrig det? Är den ensam när ni är i skolan/på jobbet? eller är det alltid någon hemma och är med den?
Brukar ni ha hunden på hunddagis under dagen? isåfall, hur går det till? verkar hunden gilla det?
bara nyfiken =)
Jag har mina högskolestudier på distans, så jag är hemma hela dagarna. Eros är bara själv om jag ska åka och handla eller andra ärenden osv han inte kan följa på. Annars tar jag med honom överallt =) Har en gräns på max 5 timmar, men så länge är han nästan aldrig ensam.
Ibland har jag praktikdagar på en skola (ska bli lärare) och då är Eros hos mormor och äter köttbullar =) Min syster och moster brukar också ställa upp som hundvakter ibland.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mina är med mig på jobbet varje dag. De lämnas mkt sällan ensamma hemma. Men så har jag fördelen att jobba med hundar om dagarna.

Viggo är ensam 5-6h när det är skola. Men då går mamma lång promenad på morgonen kring 1h. Så han sover mest på dagarna, och pappa far hem på lunchen och ger han mat och går en liten runda. Just nu har jag ju sommarlov så då är jag oftast hemma :)
ecko får vara ensam högst 4 timmar per gång. de är min gräns.. när jag jobbar har min exsambo haft honom eftersom jag jobba kväll och han dag. Nu när jag börjar jobba igen ska mamma ta honom ett tag och gå ut med honom iaf. så då blir de mycket ensamt, men endel sällskap iaf.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Lusse e ganska sällan hemma själv, men när han väl är själv så är det allt från 10 min till 5-6 timmar som mest…
#1 praktiskt ^^
#2 vad jobbar du som?
#3 verkar som en bra idé att komma hem på lunchen :P
verkar som om alla löst det på sitt sätt :P :)
Är det ingen som har på hunddagis? vad tycker ni andra om det?

#3 Samma här! Bara att det är mamma som kommer hem på lunchen och tar prommis med honom :-) Men det är bara 3-4 dagar han är ensam hemma då det är skola/jobb. Mamma är alltid ledig minst en vardag i veckan, ibland två :-) Och även så är syrran/brorsan hemma ibland vissa dagar.

#2 Jag har hunddagis + utbildad instruktör och håller kurser.
mina hundar promeneras nåra timmar om dagen av en väninna till min mamma. det fungerar verkligen superbra! då får hundarna tillräckligt med motion och när jag kommer hem från skolan tar jag genast ut dom så dom är inte ensamma länge alls. :)

Jag pluggar & har en hel del schemlagt. Lämnar dem mycket ogärna mer än 4 timmar per dag, utan hoppar hellre över nån föreläsning eller så isf.
Normalt rör det väl sig om att de lämnas 2-4 h/dag. Mina hundar mår bäst av att ha rutin på det & att faktiskt bli lämnade åtminstonde 2 h/dag. Har jag ett schema som innebär mindre timmar eller dagar då jag är helt hemma blir det oftas lite problem sen när de behöver lämnas igen.
Nu i sommar är vi helt lediga dock & då lämnas de inte annat än när jag måste sticka & handla. Istället blir det härliga långa roliga dagsutflykter :)
#8 ok, va kul :D skulle jag oxå vilja ha :P
Våran dvärgpinscher är hemma max 4-5 timmar själv. Men det är mer undantag än regel. Just nu är jag hemma på heltid med honom och annars följer han med husse till jobbet.
Är även dagmatte till en Chihuahua och han trivs bra. Är med mig måndag till torsdag 5.30-16.30. Lite jobbigt är det nog för en hund som lämnas bort på dagarna, men så mycket bättre än de som lämnas ensamma hemma i 8-9 timmar.
Enligt lag får man inte lämna hunden ensam mer än max 5 timmar. Och då räcker det inte med att hunden rastas mitt dagen och lämnas lika länge igen.
Min hund är ensam 3 timmar på förmiddagen. Jag kommer hem på lunchen och ger honom mat och går ut en sväng. Sedan går jag igen och är borta ca 3 timmar. Han sover hela tiden jag är borta. Det verkar gå bra. Han är bara 5 månader. Ingenting är sönderbitet eller liknande när jag kommer hem. Han håller sig också.