Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 580 ggr
Mia
0

Klicker

Är det någon här som kör med klicker på sina hundar? Jag köpte en idag och min valp är 17veckor gammal. Började med att klicka in henne så att hon förstår att klicket innebär att man får godis Glad Tänkte använda klickern för att få henne att sluta dra i kopplet och gå fint brevid mig istället

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

joheck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag använder klicker ibland. Tycker att det förenklar mycket vid vissa tillfällen inom inlärningen. Använder det dock inte jämt. Här använder jag klicker för att lära in target med Sansa.

Maja2
2

Japp, jag använder klicker på tre av mina hundar. På den fjärde, som är döv, använder jag en liten ficklampa istället för klicker :)

Mia
0

Vad duktig och söt hon är Glad Om min valp går fint brevid mig i kopplet är det då man klickar och sen ger godis? Man klickar alltså när dem gör rätt beteende så att säga? T ex om hon sätter sig, så klickar jag, och ger sedan godis?

joheck
0

Yepp, klickern används istället för tillexempel "braaa", så du ska klicka precis när hunden bjuder på rätt beteende. Det kan va riktigt svårt att klicka vid precis rätt tillfälle, det är största anledningen till att jag inte använder det så ofta.

Tack så mycket, hon är verkligen söt som socker^^.

Mia
0

#2 Vad fiffigt med en ficklampa Glad Hur "länge" måste man klicka in hunden? Jag har gjort det en gång idag, kanske 10 klick och godis efter då. Hon var lite rädd/osäker för ljudet först men hon verkade vänja sig.

#4 Tack för svaret, då var jag på rätt spår iallafall Glad Ja, det verkar lite svårt att klicka direkt vid rätt tillfälle, men det ska nog gå efter lite övning! Min kursledare på valpkursen tycker att jag är lite "seg" med att se min valps rätta beteende, men det kommer nog!

joheck
0

Det beror mycket på hunden. Hen ska ju förstå vad klicket betyder. Men det brukar inte ta så lång tid. Kör korta pass några gånger per dag tills du märker att valpen fattar det.

knutteknop
0

Jag använder klicker jämt! det är nog det effektivaste sättet att fånga upp rätt beteende. När man själv har lärt sig att klicka vid exakt rätt hundradels sekund så snabbar du på inlärningen enormt!

Det är lättare att få hunden att förstå vad du vill att den ska göra och hunden blir mer lättmotiverad.

Du märker att hunden fattar när den söker kontakt och uppmärksammar dig när du klickar. Där ska du vara snabb med godiset.

Jag rekomenderar att du läser på om klickerträning innan du börjar träna för det är en konst som nybörjare att förstå hela innebörden med klicker som träningsredskap.

Tycker verkligen att du ska börja klickerträna din hund för att det är så kul och du ser framsteg så mycket fortare. :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

knutteknop
3

Sen vill jag bara tillägga att ett klick inte riktigt är samma som bra utan det är mer precist och du formar ett bettende på ett helt annat sätt, på hundens villkor. :) gå kurs och vidareutveckla dina kunskaper inom området för det är underbart kul och du blir aldrig fullärd :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

JoannaLi
0

Jag har alltid med det på promenader och vid träningstilllfällen, passar mig extremt bra. Håller på att klicka in en hund som jag går med, och samtidigt min medryttarhäst. Folk tycker att jag är galen, men när jag har så tydliga bevis på att det funkar, så kan jag inte låta bli! :D