Passande ras till dessa aktiviteter?
Hejhej!
Har lite tråkigt så tänkte se vilken ras som skulle passa för dessa aktiviteter. Jag ska inte skaffa en till hund på ett bra tag, men det är ju alltid lite roligt att drömma sig bort
.
Aktiviteter, främst:
- Lydnad
- Drag (cykel)
- Viltspår
Aktiviteter, eventuellt:
- Agility
- Apportering
- Rapport
- Uppletande
Ska även vara en hund som inte kräver jätte mycket och som kan ta det lugnt i perioder. Inte för stor till storlek, päls spelar ingen roll.
Jag är så extremt nöjd med "min" ras papillon, men de passar ju inte till drag då de är för små….

Vilken typ av apportering är det du syftar på, är det apportering vid jakt tex fågel?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nej, tänkte som en rolig aktivering. Är inte så insatt i just apportering men tycker det verkar kul, fast inte med riktiga fåglar då utan med syntetiska prylar. Det jag tänker mig är att kasta iväg en leksak eller liknande och sedan skicka iväg hunden att hämta den.
Lite ot, men tror du det är nått jag skulle kunna börja testa på med Pin och Sansa? Du får gärna förklara hur det går till!

#2 Klart du kan testa det med Pin & Sansa… Vi ska ju med Monica och spåra på lördag så då kan vi väl passa på med lite apporteringsträning också? Känns som det är enklare att visa än skriva.
_**/Mvh Anne

Eller om du kommer på socialträffen på onsdag, då är jag en av de som håller i den så kan vi testa lite redan då.
_**/Mvh Anne
Jag tänkte flatcoat retriever…

#6 är det på leknivå så kan man använda vad som helst, bollar, lydnadsapporten, leksaker, dummys, mm…
_**/Mvh Anne
#8 Flatten är inte uppdelad i två linjer så som labbe och golden, däremot finns självklart uppfödare som koncentrerar sig på det ena eller andra. Men dual purpose är något som många värnar om. De som är kritiska mot flatten brukar ta upp det som en negativ aspekt - inom golden och särskilt labbeaveln så har man inom jaktlinjerna avlat fram myckt dugliga jakthundar, medan med flatten blir det varken eller. Min flat är bara 4,5 månader så jag är ingen expert men har läst en del om detta.
Nåja, nu skulle du ju inte syssla med jakt så… Aktiveringsbehovet skiljer sig så klart åt mellan raser men också mellan individer. Det går säkert att hitta en rätt så lugn flat som inte kräver jättemycket motion. Frågan är bara hur man hittar den flatten, för generellt sett vill de ha ganska mycket motion och aktivering. Men visst beror det till viss del även på hur man formar hunden.
Flatten låter ju inte idealisk med tanke på att du skriver att den inte ska vara för stor, inte kräva jättemycket och kunna ta det lugnt i perioder. De flattar jag känner gillar att slappa också - men bara i kombination med rätt så mycket aktivering. Så frågan är kanske vad din personliga definition av "inte kräva jättemycket" och "kunna ta det lugnt i perioder" betyder. Min poäng är att för vissa så betyder "kunna ta det lugnt i perioder" att vara passiv i två dagar, medan för andra betyder det minimalt med motion under två månader… Hoppas du förstår vad jag menar, ej menat som kritik.
#11 Det va de jag trodde. Tror faktiskt flatten är för krävande för min smak. Det jag menar med "ta det lugnt i perioder" handlar om dagar, max ett par veckor.
Jag har ju två pappisar som jag är rätt aktiv med, men dom klarar ju ändå av att ta det lugnt flera dagar om jag skulle vara lite off. Vill absolut ha en hund som klarar av det eftersom jag kan ha väääldigt lata dagar ibland.
Tack för din input! De är ju otroligt härliga hundar <3
Finns många som kan mer om labbe än jag, men om jag ändå ska ta mig friheten att skriva lite (växte upp med labbe) så tycker jag att hon hade verkligen förmåga att chilla men samtidigt alltid villig att hitta på något. Pga den där coolheten lurades man kanske att tro att hon var slö, men det märktes att hon trivdes som bäst när hon var i rörelse/hade en uppgift att lösa. Tja, som sagt, det var bara min hund. Hoppas någon som kan mer om labbe/golden svarar.
Min dumma bror har lyckats få mig jätte sugen på lh collie
. Jag ska ju inte ha en till hund på lääänge. Men det skadar ju inte att samla information. Hur är collies? Vet att det är en brukshund men har fått för mig att de inte är lika hardcore som de övriga bruksraserna. Hur mycket kräver dom?
Collie, ååh!
Beror lite på vilken "sort" du väljer. Hunden jag var dagmatte åt var väldigt lugn, ingen speciell motor, men världens coolaste hund! Krävde ingen speciell aktivering, hon var glad bara hon fick vara med och fick komma ut.
#17 Nä precis! Collien tillhör ju bruksraserna, men den är så pass uppdelad så man knappast kan kalla allihopa för brukshundar…
Den är väl också rätt formbar. Den hunden köptes för sällskap och mådde jättebra av det.
Ja det har jag, nån stans! Ska leta fram en bild.
16 kolla runt lite jag har haft o göra med 7 olika lh collie och jag kan bara säga gott om dessa en har vart väldigt off av dessa lite för off men detta berode på att han fick en fästingsjukdom så gav honom lite krämpor lr vad jag nu kan kalla det för. De är aktiva men klarar av off dagar 
Det lilla jag vet om lh collie är att det finns väldigt mycket rädslor i rasen. Jag skulle istället kika på kh collie. De ska vara bättre och var noggrann med linjerna även där. Annars finns det ju fler raser att kolla på. Kanske någon av lapphundarna? Tänker framförallt om du vill hålla på med drag, i hur stor utsträckning då?
Skulle jag skaffa LH så skulle jag välja en från Seamist.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#23 Det är så synd verkligen, verkar vara så underbara hundar annars. Drag är väl mest tänkt som en rolig grej och bra motion, inget jag vill tävla inom eller så. Då är lydnad och viltspår högre upp på listan då det är dessa jag har tävlingsambitioner i. Har ju papilloner nu och dom passar perfekt till allt jag vill göra utom just draget. Har vänner som håller på rätt mycket med det och jag blir så avundsjuk.
#24 Tack så mycket för det tipset!
Grannen har 6 samojeder som är slädhundar, varje vinter är dem ute och drar släde, på sommaren är det någon konstig vagn :) har ingen koll på det men det är väldigt roligt och coolt att se på när dem springer förbi ;)
23 kh collie sägs iaf vara mer aktiva/krävande vet du om det stämmer?
#28 Ja, det är mer hund att arbeta med, eftersom korthårsvarianten aldrig blev utsatt för massproducering.
Tyvärr blir KHs MH spindel mer o mer lik LHs.
#30 Tyvärr? Det är ju så det ska vara. Långhår-collies MH blir bättre och bättre dessutom.
Vad jag förstått så blir de sämre, därför skrev jag som jag skrev.

. Det kan ju du uppskatta Anne^^. Men det verkar som sagt jättekul!