Charlie=Fegis!
Jo, det är så att våran vovve Charlie, är rädd för i princip ALLT!
Blir bara värre och värre efter varje år.
Han är rädd för
#Minsta lilla ljud som han inte hört förr, kan vara om man trycker på någon knapp, klicker, eller annat.
#Moln, månen
#Åska, blixt
#Raketer mm
#Lastbilar, ibland bussar
#Gamlingar, endast män, de som är lite "kraftigare"
#Glödlampor
#Saker som ser konstiga ut och som han ej sett
#Okända ställen, gator (man kan bara promenera med honom där han känner igen sig)
Ja, väldigt mkt .. men bordisar är ju egentligen tydligen "landet-hundar" … vet inte vad vi ska göra, vad som är bäst för honom.
Någon som har tips? Vi alla är superfästa vid honom så omplacering är ju inget förslag då. Det skulle även ej funka, han skulle bli jätterädd att flytta till annat ställe, även på landet, eller en gård .. det går bara inte för honom!
Nu har han även börjat vägra att gå ut sen en tid tillbaka, det går ibland med pappa och mig om man rycker till ordentligt, men ibland går inte det heller. Mamma går det lättare för (hon e ju såklart favvosen :D ) .. men även med henne vägrar han enstaka ggr.
Jag måste ibland verkligen tvinga med honom ut för mamma kan inte klara av honom själv med promenader ..
Jösses .. va ska man göra? Har ni haft samma problem med ngt?
Kom gärna med tips!
Gääääsp säger fegisen på bild, hihi

*putt*
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hur gammal är han? Hur ofta har han utsatts för dessa saker som du nämner i #0?
Har ni miljötränat honom från det han var valp?
Lite mer information behövs innan man vet hur man ska ge råd.
Hur reagerar han när han blir rädd? Och hur reagerar ni innan och under tiden och efter ni har mött dessa saker.?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#2 Han har fyllt 2 år nu ..
Hm .. när han var valp så utsattes han ju t.ex inte för raketer .. han fyllde runt 1 år på nyår då det smällde massa tror jag. Men däremot så utsattes han för nya ljud och saker ganska ofta, då blev han lite rädd .. men det var ändå lättare då han var valp.
När han blir rädd så börjar han skaka i hela bakkroppen, han gnyr lite, och vägrar gå nära det han är rädd för, är det ngt ljud går han undan och lägger sig någonstans … är det raketer eller äldre män börjar han skälla och morra (ibland skakar han med) samtidigt som han ej vågar gå nära dessa .. när han blir rädd blir han lite på olika sätt faktiskt :P
Hur vi regerar innan, tja, som vanligt .. är det dock något som vi VET innan att "nu kommer han bli rädd" är man ju förberedd på det .. inte så bra jag vet. :/ Efteråt brukar vi bara igorera, uppmuntra eller korrigera honom.

#3: Hur var han när han var runt 1-1½ år? Var han lika nojjig då?
Det låter lite som en kille som kom in i sin tonårstrotts och andra spökålder nämligen. När han då kom in i den åldern är jag rädd för att ni inte hanterade det riktigt rätt med tanke på att du som du skriver blir förberedd på det. Sådant skickar signaler till hunden.
Det bästa vore om ni kunde få hjälp av någon instruktör eller väldigt hundkunnig person som kan hjälpa er att komma till rätta med problemen.
En hund läser av ens sinnesstämning och ens kroppspråk helt makalöst bra. Och jag tror att erat visar honom oror som då ger honom rätt i sitt antagande.
Be om hjälp av någon utifrån, sådant här går att lösa med träning från erat håll.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Min hund(Den stora, har en liten med) är rädd för fyrverkerier och när mamma ska klippa klorna på honom, då ligger han å darrar.

Ja just det! Charlie hatar när man klipper hans klor .. han kanske inte är rädd, men osäker och vill bara att man ska sluta.
ÅsaF tack för tipset!