Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2009 ggr
Mison
3

GD-kennel som ej röntgar avelshundar

Hej

Jag ska följa med min syster på söndag och kika på en GD-valp, men blir lite fundersam när föräldrarna inte är röntgade. Själv är jag väldigt dåligt insatt i hundvärlden, men på alla andra GD-kennlar ser man att föräldrarna röntgas.

Har ni några tips som vi ska tänka på inför besöket?

Syster har redan 1 GD som hon köpt från en uppfödare som verkligen kändes seriös, där allt var gjort, men jag får dåliga vibbar när en uppfödare struntar i saker som andra tycker är viktigt.

Hon på kenneln påstår att hon sålt flera kullar från samma föräldrar och aldrig några problem

Min magkänsla säger att vi ska söka någon annanstans. Jag menar, syftet med att köpa rasrent, från kennel, och lägga ut massor med pengar, är ju för att man ska känna sig trygg med att allt som gått att göras och testas innan parning m.m. ska vara gjort. Eller?? Har jag fel?? Är det inte så viktigt?

Alla djur behöver någon som bryr sig!

[eeklund]
7

Det är väl alltid viktigt att ALLT går rätt till vid en parning och att föräldrarna är kollade och så vidare och så vidare. Finns väl ingen ursäkt att vara oseriös som uppfödare? Jag skulle aldrig köpa en valp där nåt inte gått rätt till.. allt ska vara skött till 100%, helt enkelt.

Så skit i den kenneln och sök vidare helt enkelt.. det är inte värt att ta en chansning bara för att liksom. Det är värt att vänta och leta..

SaraC
5

Tycker det låter konstigt med tanke på att rasklubben har följande uppfödaretik:

• Medlem i SGDK rekommenderas att inte använda tik eller hanhund i avel före 24 månaders ålder.
  • Medlem i SGDK rekommenderas att endast använda friröntgade hundar i avel. (HD-röntgen avses)
  • Medlem i SGDK rekommenderas att inte låta hanhund betäcka tik vars ägare inte är medlem i någon special-/rasklubb för grand danois.

Att använda "det har ju gått bra för" som argument är ju löjligt. Dessutom är det inte alls säkert att en hund har bra höfter bara för att inget annat visats, det är ju just därför man röntgar. Alltså, det kan ju vara flera av valparna som sålts tidigare som visst har dåliga höfter.

GD är en stor tung hund och det känns för mig självklart att höfterna kollas på föräldradjuren.

Säger som #1, kolla efter en annan uppfödare om detta stämmer..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mison
0

Tack så jättemycket för era svar. Jag är alltså inte helt ute och cyklar..

Konstigt egentligen. Googlade ju lite på kenneln och den har funnits länge. Undrar hur länge dom har jobbat på detta sätt

Vattnadal
0

Du kan ju lätt gå in på skk.se, klicka dig fram till rasdata, och sen söka på föräldrarna till kullen. Där ser du om de är friska, tidigare valpkullar od kan kollas oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Michaela-N
12

Konstig regel på forumet att det är okej att hänga ut uppfödare men inte privatpersoner.

SaraC
13

#5 Hur menar du med hänga ut? Att hundarna inte är röntgade går att se både på kennelns hemsida och på Hunddata, det är ingen hemlighet utan finns redan tillgängligt för vem som.

[Doglovers]
0

Jag har varit inne på "Hunddata" och kikat lite och visst hd röntgar hon sina avelshundar.

Om du vill kan du pm,a mej valpens föräldrar så kan jag kolla upp dom. Men nästan alla som jag varit inne och kikat på har varit röntgade. Men några hittade jag inte.

Mison
0

Vi har pratat med kenneln idag, och mamman till valparna är INTE röntgad. "Det brukar bli bra valpar ändå", var svaret

Valparna det handlar om ligger just nu på Blocket. Hanen med navelbråck och därför billigare

Mison
0

Förresten nr 5, vad menar du med att hänga ut?? Uppfödaren är offentlig, är det så konstigt att man vill kolla allt som gäller sin potentiella valp??

[Doglovers]
9

Kikade vidare och som du sa var inte alla röntgade. Är dom med i skk fortfarande?

Ärligt talat skulle jag inte vilja att min uppfödning disskuterades på en sån här sajt utan att jag själv fick ett ord med i leken och kunna förklara ett och annatOskyldig

Michaela-N
13

#6 Att diskutera enskilda personer är ju inte tillåtet på HiF. Oavsett om de är medlemmar och kan säga sitt eller ej.

Man får ju inte ens länka och diskutera om Blocket-annonser, det anses taskigt mot annonsören. Men annonser på blocket är helt offentliga och finns tillgängliga för vem som helst.

Samtidigt som det är helt OK att diskutera en enskild uppfödare, och hur seriös kenneln är eller ej.

Lite motsägelsefullt, eller?

Mison
5

Dom är med på massa ställen men har nu fått reda på att dom har för vana att få tag på en bra hand till tilen, och sen tucker dom det räcker. Vi har avbokat besöket och kommer inte skaffa valp därifrån

joheck
5

#11 Fast man får diskutera enskilda personer också, som är offentliga personer det vill säga. Så som Cesar Milan och Fredrik Steen tillexempel. Bara för att man lägger upp en annons så blir man ju inte offentlig, jag är heller inte en offentlig person bara för att jag skriver här. (som exempel)

vallhund
3

En uppfödare som gör om samma kombination flera ggr skulle jag vilja ha en väldigt bra förklaring för att kunna tänka mig valpköp + naturligtvis följer rasklubbens rekommendationer o MH/BPHar sina avelsdjur.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ketang
1

Det där låter lite som House of Rotweiler som gick ur SKK för att SKK "ställde får få krav på uppfödare". Lika noncharlant tycker jag det är att hoppa över en HD röntgen bara för att SKK endast "rekomenderar" det Obestämd Är det en rekomendation så följer man ju det om man är seriös tycker jag.

SaraC
2

Det blir en annan sak när det börjar nämnas vad TS och denna kennel sagt till varandra via privat kontakt, i och med inlägg #8. Därför väljer jag att nu ta bort kennelns namn, vill man veta det får man PM:a TS.

#11 Det beror ju fortfarande helt på vad det är som diskuteras, precis som jag skrev i inlägg #6. Just "Blocket-regeln" kom för att de diskussionerna i princip alltid blev att handla om person och inte sak.

Vidare frågor om reglerna får tas via PM eller i en annan tråd.

[Forest]
0

11 du kan inte föra denna diskus i annan tråd eller via PM till sitevärden lr medarbetarna eftersom det är lite ot?

Jag skulle valt annan kennel jag tycker du har någ rätt ts följ dina vibbar o magkänslan den brukar stämma väldigt bra