Akuthjälp - skäller
Skrev en tråd förut om att vår hund vaktar dörren och att vi fått stopp på detta med att helt ignorera när hon skäller och berömma lite smått men inte göra så stor sak av det när hon är tyst. Vi har sovit utan problem i en vecka. Inatt kom ett ENORMT bakslag då vi fick en "prova-på"-tidning i brevinkastet i dörren. Vi brukar annars få post i ett postfack i trappuppgången.
Vår hund blev alltså helt livrädd och skällde och skällde. Hon signalerade att det var något i hallen som skulle döda oss - sådana skall var det. Nu skäller hon igen varje gång det hörs något i trappuppgången, fast mycket längre och mer intensivt… Jag har typ panik för det här måste lösas NU och inte ignoreras bort.
Jag behöver råd om hur man effektivt får henne att sluta skälla! Är det en bra eller dålig idé att gå och släppa lite godis i brevinkastet när hon är tyst? Just nu spelar det ingen roll om hon går fram till dörren varje gång hon hör ljud, bara hon slutar skälla. (Vi ska självklart säga upp tidningen idag.)
:( Känner lite panik just nu för inatt var det otroligt jobbigt.
Tyvärr är det näst intill omöjligt att lösa problem omedelbums, i alla fall om man vill ha en hållbar lösning. Om den metod ni körde fungerade så fortsätt med det tycker jag. Det ni kan göra är att själva framkalla situationer som hon brukar reagera på och på så vis få fler tillfällen att träna. Till exempel att en av er går ut och väsnas lite i trapphuset och den andra är inne med hunden.
Kan ni stänga till en dörr till sovrummet eller liknande, så att hon inte hör ljud från trappen lika väl?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Okej, jo jag vet att det inte finns några genvägar, men med vår metod tog det en månad ungefär att bli av med skällningen på natten, och då var hon ju ändå inte rädd utan mer "kaxig" och varnande. Nu var hon alltså helt livrädd och det var riktiga panikskall, det är därför jag har lite panik över hur lång tid det kommer att ta denna gången… :/
Nej vi bor i en etta och ljuden hörs i hela lägenheten.
Om du är orolig över typ grannar osv.. så skriv en lapp och förklara och att du jobbar på det :P
#2 Man brukar ofta tipsa om att lära in skall på kommando för att lättare lära in "tyst". Har ni testat det? Och som #3 skriver är det ju jättebra att prata med grannarna.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag skulle kasta massor med godis på golvet varje gång det kommer någon i trappen, dels ändrar hon helt inställning till ljudet utanför, dels blir hon upptagen.
#5 Då belönar du ju beteendet som du vill bli av med.
#6 - Jag skulle inte säga att man belönar det, utan man låter hunden göra något annat. Ett omriktat beteende. Hunden ska tänka att istället för att skälla som en tok när folk går i trappen ska den lukta efter godis som har kastas på golvet.
#7 Tror för det första inte en livrädd hund bryr sig om lite godis på golvet(vet att min hund inte hade brytt sig om han hamnar i det tillståndet), och för det andra blir det belöning så fort hunden börjat skälla.

#8 Inte om man ger godis innan den skäller.. Borde inte skvallerträning funka?
Skynda långsamt så går det fortare.
#8 - Det är iallafall så jag gjort vid liknande tillstånd med mina hundar. Men jag har ju inte sett ts hund så jag kan inte säga att såhär ska hen göra helt och hållet.
Jag har en hund som blir osäker och skäller, jag har kastat mycket godis till honom varje gång jag ser på han att han ska börja skälla, ibland efter han börjat skälla. Ja, visst fortsatte han ett tag med att skälla, men till slut förväntade han sig att godiset skulle komma så tillslut brydde han sig inte om personerna han blev osäker på.
Ja, jag kanske belönade fel beteende. Men ibland kan det vara nödvändigt för att få till rätt beteende.
Och vad kan egentligen hända med att man testar att kasta godis på golvet?
9 hur fick du in skvallerträning o detta? skvallertäning belönar du ju att hunden tar kontakt med dig allså har den brytit o man belönar inte skällandet/låsningen/jakten vad det nu är man tränar bort.
TS bakslag kommer det får man räkna med men det låter som det vart rigält bakslag. Jag skulle någ tipsa er om att skaffa kompostgaller och sen ha det som "barngrind" en bra bit från ytterdörren. Ska ni belöna så är det mer att ni säkert ska bryta skällandet mot att hon kommer till er. Ha för vana att ha gott godis berevid sängen/soffan i en brurk eller något, ropa namnet. Det är väl mitt tips för visst gick ni en lite längre promenad strax innan ni skulle sova med? :) (jag kan förväxla inläggen lite från tidigare tråd)
10 det som kan hända är att du istället för att få bort det oönskade beteendet förstärker det om du ger godis efter hunden redan har reagerat pch börjat med det du vill få bort.
Du kan ju testa att kasta godis på golvet som någon här rekommenderade, är din hund för stressad lär den inte ta det. Släng något riktigt oemotståndligt som tex köttbullar.
Själva tuggandet är väldigt lugnande för hundar och alla djur överhuvudtaget.
Försök att ha koll på när det börjar komma folk i trappan eller att ni tränar genom att be folk gå i trappan och så fort du märker att din hund börjar spänna sig så klicka (om du nu använder klicker, skulle rekommendera starkt) och belöna. Innan han/hon börjar skälla.
#12 Vet att på hundkursen jag var på kom det upp en sådan fråga. Och svaret var att det inte alltid betyder att man belönar fel beteende. Förklarar mer ingående när jag fått svar av hundtränaren :)
14 har man en smart hund kopplar den det så.
Tack för alla svar! Det har faktiskt gått över förväntan inatt och jag tror hon bara skällde en gång under natten. Jag var rädd att det skulle bli världens trauma för henne men hon verkar faktiskt ha kommit över det relativt ok.
Inatt ramlade dessutom gardinstången i köket ner (haha, huset ramlar isär…) men som tur var så var min kille uppe på toaletten så hon trodde nog att det var han som stökade med något för hon satt faktiskt tyst.
Angående godis att slänga ut så är jag väldigt rädd att belöna fel beteende, jag är inte riktigt så säker i att belöna exakt i rätt tillfälle ännu så därför tycker jag att det är svårt. Jag kör på min "säkra" metod att sticka till henne en godis när hon inte bryr sig och helt ignorera henne när hon blir upprörd.
Angående kompostgaller vid hallen så har hon slutat med att springa till dörren utan hon sitter kvar i sin säng och skäller nu för tiden. Orkar väl inte springa till dörren mitt i natten liksom… Och ja vi aktiverar henne precis innan vi ska sova och vi upplever det som att hon sover lugnare mot förut då vi aktiverade henne några timmar innan. :)
Vi får se hur det fortsätter, men jag har inte alls lika mycket panik som igår då jag trodde det var kört och att vi skulle komma att bli utkastade ur lägenheten… :)
#16 Kul med framsteg :)
svaret av min vän som är hundtränare och hundpsykolog. Vi hade diskuterat frågan "att belöna en hund genom att klicka-belöna när denne skäller mot en annan hund"
(Målet är ju sjävklart inte att vänta till hunden skäller och sedan klicka, frågan här var OM det är OK att klicka när hunden redan satt igång att källa och OM det på något sätt skulle leda till att man belönar fel beteende)
"Hundars beteende är ett resultat av hur dom känner. Just då skäller hunden för att han tänker på "fara-hund" osv och att minnerna av dessa är obehagliga och väcker känslor.
När du klickar så bryter du den tankebanan och processen som följer.
Minnerna av klickern är positivt och ger hunden nya bilder som "godis" , "belöning" osv. Till slut börjar hunden koppla ihop syn intrycket av hund=godis och vi manipulerar då in nya minnen som ger glada känslor som vi vill att hunden ska använda sig av vid nästa syn av en hund så att beteendet kan påverkas. Självklart är det viktigt att inte vänta med klickern tills hunden skäller utan fortsätta medans hunden tuggar och tystnar för ngn sekund och börjar klicka innan han/hon börjar skälla.
Men huvudsaken är ändå att tänka på regeln:
"Hundens känsloliv är starkare än förmågan att analysera, för att ändra ett beteende så måste känslorna ändras"
Med detta kan vi lättare förstå att hunden drivs av sin ärliga känsla och kan inte fejka sin frustration/aggression/rädsla för att då ett klick"
# 15 Hera, Hoppas du förstår nu varför man kan belöna även i sämre situationer.
Man kastar ut en näve godis på golvet bakom sig, bort från dörren innan hunden går igång.
Sätt mobilen på ljudlös med vibration så att hen som skall komma meddelar dig sekunderna innan hen hörs av hunden.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
# 20 Vi bor i hyreshus så det är inte besöken till oss som är problemet, utan att hon skäller på våra grannar när de går i trappen.
Inatt har hon varit hemsk och skällt även när min pojkvän var uppe imorse, det brukar hon aldrig göra. Över små grejer också, knappt så vi hört vad hon skällt på ibland. Annars är hon tyst när det är "normala" ljud i trappan, dvs någon öppnar ytterdörren, går till sin dörr och går in, men nu skäller hon då också. :( Jättetråkigt. Hon kanske har "kommit på" att det så småningom blir tyst i trappan när hon skäller… Och då funkar det ju inte att ignorera i och med att hon tror att det är hon som fixar oljuden.
Ska gå in hårt med klickerträningen idag. Egentligen vill jag ju inte att hon skvallrar när det går någon i trappan, men hellre att stoppa i henne mer godis än att hon ska skälla som en galning över ingenting.
Är så arg på den där tidningen, allt gick så bra förut. :(
Jag fick bara en snabb tanke nu ^^ Om hon nu tror att hon ''fixar oljuden'' eller att hon nu är rädd/osäker på ljuden.. Så är det ju bara att vänja henne vid ljuden, så hon vet att inget kommer att hända även fast att där är massa ojud överallt. Din pojkvän kan tex gå ut ur lägenheten ett tag, sedan stå och knacka på dörren/göra oväsen tills hunden förstår att det inte hjälper att skälla(alltså tills er hund slutar skälla), om du förstår vad jag menar?
Så att man alltså vänjer hunden vid ljuden istället.. Har ingen aning om det är en bra/fungerande metod. Bara en tanke:) Lycka till förövrigt!
Tänkte uppdatera tråden lite. Vi har nu försökt ignorera henne när hon skäller och berömma när hon är tyst men vi tröttnade på den metoden efter att vi använt den i två månader utan något vidare jättebra resultat.
Vi gjorde helt enkelt så att vi sa ett bestämt NEJ när hon sprang fram till dörren och pekade in till hennes säng. Efter några gånger slutade hon faktiskt.
Det kändes egentligen som en mer vettig metod för beteendet var ju inte okej och då känns det inte som man ska hålla på och dalta om det. Nu är nej ett nej och då är man tyst. :)
Tips ifall det är någon mer som fastnat i ignorera-träsket utan några vidare framsteg. :)

Just skällandet är svårt, då det inte bara uppmuntras av vår uppmärksamhet, men oxå är självbelönande.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag håller med, på ett sätt känns det fel att "belöna" genom att ge henne uppmärksamhet eftersom ljuden verkligen inte är farliga och värda att uppmärksammas, men samtidigt gör hon ju fel när hon håller på och bråkar för att det låter i trappuppgången.
Jag tror det viktigaste är att de vet vad ordet nej betyder, och att man verkligen menar det man säger och inte verkar det minsta osäker. Det kändes också viktigt att lugnt gå fram till dörren där hon stod och skällde, ställa sig med ryggen emot dörren och ställa sig rakt framför henne och säga nej. På så vis kändes det som att risken var mindre att hon trodde att vi också vaktade mot dörren.
Vi har nog blivit bättre att ryta ifrån på senaste tiden då vi upptäckte att hon inte var gjord av glas och att man inte bara kan ignorera felbeteenden utan att man faktiskt kan bli arg och visa det när hon ska till och äta bajs till exempel. Vi har fått alla möjliga förslag som att skvallerträna på bajs etc vilket låter helt uppåt väggarna i mina öron.
Man lär sig så himla mycket som förstagångsägare! :)