Vilken ras passar mig?
Hejsan allihopa!
Jag går just nu i vovve tankar. Har ju redan två mindre blandraser.
Kan inte riktigt bestämma mig för vilken ras det är som jag vill ha. Har funderat på några olika.
Jag vill ha en hund som kan följa med mig ut på lååånga promenader och kanske agility eller något annat kul. Hade gärna gjort detta med dem jag har nu, men det går tyvärr inte.
Flizan börjar bli gammal och öm i höfterna och Dollys tassar blöder när hon går för långt.
Detta söker jag hos kommande hund:
- Gå långa promenader
- ev. agility eller lydnad
- Vilja vara med
- Kunna koppla av när det kanske inte är så roligt väder m.m.
- En stor hund
Raser som jag har funderat på:
- Boxer
- Golden
- Amstaff
Kom gärna förslag på någon ras som skulle passat mig =)
Har erfarenhet av newfoundland/ rottis , alaskan/husky/pointer , schäfer.
Storpudel, eurasier eller finsk lapphund? 
Boxern är en brukshund och bör sysselsättas med bruksarbete.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Stor/mellanpudel :)
Ja, sysselsättningen anpassas lite efter rasens krav =)
Hade gärna kört sök och lydnad också =) Kan alltid lägga till saker att göra om det skulle behöva =)
Jag tycker att det låter som att du främst är ute efter en sällskapshund. Det är en stor skillnad mellan en sällskapshund och en brukshund. Det är du säkert medveten om, men att komma på att man tagit sig vatten över huvudet efter att man skaffat en ras är inte kul. 
Chow chow, newfoundlandshund, leonberger, berner sennen och grand danois är ju stora raser som passar som sällskaps/familjehundar. De stora raserna kommer man oftast inte så långt med inom agilityn, men att träna på skoj funkar ju.
Portugisisk vattenhund är en sällskapsras med lite mer drag i.
Dem raserna #4 sa låter bra till dig, dock ska man vara noga med att röntga deras höfter vid 18 månaders ålder innan man börjar med hoppgrenar osv :D
Tycker inte det låter som att bruksraser passar dig.
Mer pudel eller dem #4 sa :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kanske bättre att formulera mig såhär då:
Vill ha en sällskaplig hund som älskar att jobba och vara sin ägare till lags :P
Storlek: som t.ex boxer, golden, schäfer.
Du får gärna beskriva lite mer om vad du vill erbjuda hunden och hur ofta du vill/kan jobba med den. Jag tycker det låter lite motsägande att du vill ha en hund som älskar att jobba när du eventuellt vill träna agility och lydnad.
Jag skrev ev agility eftersom jag vill träna något med den och det inte tvunget måste vara agility. Dock vill jag inte ha en "överenergisk" hund.
Förutom dem vanliga dagsrutiner så som långa promenader och mentalstimulering så vill jag träna 3-7 dagar i veckan med den.
Berner sennen är ju en trevlig ras =) Men vet inte om det riktigt är rasen för mig.
Golden, som du funderat på, är en trevlig ras som man kan träna det mesta med. Så som jag uppfattat rasen är den aktiv, utan att vara överenergisk, och hänger gärna med ut i sök/spårskogen, lydnadsplan eller vad man nu vill hitta på. Tror absolut att det kan vara en ras för dig.
Av dina rasval är det golden som låter som kan passa dig bäst.
Går inte i tävlingstankar. Tränar mest för att det är kul att umgås med hunden och se den jobba med det den tycker är kul.
Just nu lutar det faktiskt åt golden =)
Ok för då behöver det ju inte vara en hund med stor potential att komma långt inom hundsporterna, du är mer fri så att säga. Håller med om att en golden verkar passa dig, inte efter jakt-linjer då eftersom du inte ska jaga^^. Dom allra flesta hundarna, oavsett ras, älskar ju att få jobba och aktiveras.
Sen kan det hända så att du blir så inspirerad av hunden att du inte kan låta bli att börja tävla ändå
. Så vart det för mig, inga som helst tävlings, eller ens träningsplaner, men nu hoppas jag på att starta LK1 med min hane nästa år samt ta anlagsprovet i viltspå.
Golden upplever jag är hundar med mycket energi? I alla fall dem jag träffat och det har inte varit jaktgoldens :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.