Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2690 ggr
[Tikkito]
0

Kastrera

Jo, Hunden har börjat kissa inne vilket är välldigt irriterande. Vi funderar på att kastrera Hen men det är så dyrt! 2900kr, även så är hen ju en välldigt liten hund(chihuahua) och då tycker jag att det är lite för dyrt, med tanke på hur stor hen är.

Är det värt det?

Frida B
4

vad är "hen"?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

oskartoller
0

Kanske bättre låta en veterinär kolla så han inte har ont i kisseriet.

Hundar brukar inte pinka inne utan anledning.

Karmatarerskanise
16

#1 "Hen" är ett ord som kommit till nu när folk inte vill skapa könsroller. Så istället för att skriva "han" eller "Hon" så kan man skriva "hen". Löjligt enligt mig.

Varför man skriver det gällande sin hund vet jag inte :P Det är ju antingen en hona eller hane.

cillisw
1

Ja vad är inte värt att göra för sitt djur så länge den mår bra av det? En kastration gör i de flesta fall att hunden blir lugnare samt att könsdriften försvinner till stor del men det medför sällan att hundar slutar att markera inne men kan i vissa fall göra det. Dock finns det andra fördelar med att kastrera sin hund då den inte ska användas i avel och/eller till utställning. Tex minska risken för juvertumörer och prostataproblem.

Annso_
2

Antar att det är en tik med tanke på priset för kastration..Och ja, det är alltid värt att kastrera djur som inte ska gå i avel..

JessicaRex
0

Jag ska kastrera min hanhund till veckan jag och som läget är här hemma nu så ser jag fram emot det.

Just nu så markerar han inne varje dag, han rider på allt i djurväg han kommer åt, älskar allt och alla till och med män som han har svårt för i vanliga fall, äter dåligt och sover dåligt om nätterna.

Har tidigare gjort kemisk kastrering på honom under hösten och vintern då dessa problem alltid kommer just då. Men nu då han fått bli pensionär från utställningar så är kastrering ett billigare alternativ.

Och jag tyckte att 2900kr lät väldigt billigt eftersom jag får hosta fram 4400kr. Men som sagt om din är en tik så är det ju billigare då.

Annso_
1

Det är absolut inte billigare att kastrera en tik,. vad har du fått det ifrån ??
Att kastrera en tik är en mer komplicerat operation än att ta bort två kulor på en hanhund

TjockaBerta
0

Jag betalade 2500 för min hanhund nu i höstas. Då hade jag kunnat åka en bit från stan och göra det för 2000 men bensinen kostar ju också pengar.

Båda mina killar är kastrerade och jag har gjort det för att det inte ska avlas på dem. Den ena är en blandis och den andra är inget avelsmaterial.

Man tar också ansvar för eventuella tjuvparningar.

>>>Malum domesticum<<<

JessicaRex
0

Verkar som jag bor i en dyr kastrerinsstad helt enkelt. Men för hans skull får det kosta vad det kosta vill.

Qepta
0

Jag betalade 7000kr för mn hane (krypt) så jag tycker att 2900 är ett bra pris.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Forest]
0

7 Vart har du fått det till att det är samma pris för kastrering av tik o hane är samma? Det skilljer ganska mycket då räknar jag med att hanen inte är krypt utan har båda kulorna på plats.

TS Är eran hund helt frisk och går o markerkissa inne?

[fridagunnarsson]
0

Jag såg din andra tråd "Hunden kissar inne :/" där det står att det är en han. Om vi utgår ifrån att han markerar eller visar sin missnöjdhet (hade en katt som började visa sitt missnöje då det kom en ny hund i huset) genom att kissa inne. Prova med att sätta skvättskydd på honom, eller också kan ni ha honom i koppel inomhus så att ni har 100% koll på honom. Om han alltid markerar på samma ställe kan man till och med sätta hans matskål där.

Tvätta noga med ättika och vatten efter att han har kissat.

Det är inte alls säkert att han slutar kissa inne bara för att du kastrara honom. Du kan alltid prova med kemisk kastraring först för att kolla om det funkar. Ingen aning om vad det kostar men det borde vara betydligt billigare än kirurgisk kastrering?

Tillägg: varför tycker du att det är "dyrare" att kastrera en hund på 2 kilo än en på exempelvis 25?

[Forest]
0

7 gösses läste helt fel Flört

Ixectrona
0

Min hanhund kostade det över 3000 att kastrera, med tikar så hör jag att prisklassen är snarare 5000-8000, samma som för en kryptorkid hane, då man måste gå in i buken och det är ett mycket svårare ingrepp. Storleken på hunden spelar ingen roll, det kostar ändå lika mycket, i alla fall här i Karlstad. (Samtidigt kastrerade vi två katter, vilket gick totalt på 600… men hade jag haft en hund som var mindre än en katt, hade det alltså fortfarande gått på över 3000. O_o)

[Quickeman]
0

På "min" klinik tar de betalt efter vikt, ju tyngre hund, desto dyrare blir det.

Qepta
0

#15 Det är sanna på kliniken jag går på, Izor vägde väldigt lite när han kastrerades ca 18kg. Hade han vägt 20kg+ hade det blvit ännu dyrarare!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Tikkito]
0

Det är en hane ;D