Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1376 ggr
Sammie
0

Sorgligt.

Läste något så sorgligt i vår lokala tidning idag. Det handlade om hundägare som väljer att avliva sina vänner för att de vill åka på semester och inte kan ha hunden med sig.

Jag blir så ledsen när jag läser om sådant. Varför, varför kan man inte ta med det i planeringen innan man skaffar hund, Hur man ska lösa frågan då man vill åka bort på semestern.

Varför kan man inte kolla möjligheterna till en placering på ett pensionat, ta med det i beräkningen, eller se om någon i omgivningen vill ställa upp som hundvakt.

Att skaffa hund, för att sedan avliva den för att man vill åka på semester tycker inte jag är någon bra lösning. Hur kan man njuta av en semester om man vet att man har mördat sin hund, bara för att åka bort. Fy fan, vad jag blir upprörd!!Gråter

[Vargnatt-]
0

Finns det verkligen folk som gör det!? Avlivar sina djur för att de ska på semester?! Endel borde inte få skaffa djur..

SaraC
0

Då har man ju verkligen tänkt över hundköpet, om man inte ens tänkt på semester.. Och att kunna avliva en vän för att åka bort.. Fattar inte hur folk tänker..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Theriss]
0

När jag var i djuraffär var det en familj som frågade om vi kunde ha deras marsvin en vecka när de var på semester, men det kunde vi inte. Helt allvarligt sa mamman då att då fick de avliva marsvinen. Trodde inte mina öron när hon sa det… Gav henne massor med tips på pensionat och att annonsera efter hjälp osv för va fan, man avlivar inte sina djur för en ynka veckas semester!

Sammie
0

Jag fattar inte heller hur de tänker. Förmodligen tänker de bara för stunden, då de köper valpen, kanske på hösten. Nästa sommar när det är dags för semester så väljer de detta drastiska. Det är fruktansvärt. Läste om en vet.klinik i närheten av där jag bor, som råkat ut för detta redan, och de har precis startat den kliniken.

De är helt vansinnigt och jag håller med en del borde inte få skaffa djur. Men det är nog svårt att veta vilka de är, för folk ljuger nog, då de köper hundar. Det finns så många som tycker att "det är ju bara en hund".. Vilket det långtifrån är. Jag blir så arg o lessen så jag hittar inte ord!

Sammie
0

#3 Åh, det är fruktansvärt. Hurdan djurvän är man då? Jag skulle vilja säga: Ingen alls.

Det här gäller även katter, som dränks, slås ihjäl osv om de inte tas till veterinär. Det finns säkert massor av djur som dör på andra sätt inför en semester.  Folk har en sådan fel inställning till djur, och djuren kan ju inte försvara sig mot människors grymhet.

[Vargnatt-]
0

"det är ju bara en hund" eller "det är ju bara ett djur" är det värsta man kan säga…jag fick höra det när jag precis varit tvungen att avliva min älskade hund.

gejsa
0

Ja, jag vet att dom gör så. Har pratat med min veterinär och det är många avlivningar just till sommaren på alla sorts djur tyvärr. Friska djur alltså.

Precis när jag hade avlivat min första hund som blev 14 år så sa jag att ni gör väl inget med hunden. Tex har som försöksdjur eller skär upp. Nej, va ska vi med en död  hund till? Svarade dom mig på djursjukhuset. Det blir man inte gladare av precis.

lill-jarven
0

Förra våren stängdes hundpensionatet här i stan och till sommaren kom ett flertal stamkunder in till oss på veterinärstationen och avlivade sina hundar då de inte hade någon annan som kunde ta hand om dom när dom åker bort.. det är hemskt som f*n!!

Avliva en familjemedlem för att kunna åka på semester!!! Det är ju helt sanslöst!

Vill bara påpeka att man inte ska förlita sig på ett hundpensiont heller, dom kan ju måsta stänga eller så och då ska man ha ett annat alternativ.. ett annat pensionat eller en kompis t.ex. Eller så stannar man helt enkelt hemma om man inte kan åka någonstans dit hunden får följa!!!

AnneN
0

Det är riktigt tragiskt att folk inte tänker längre än näsan räcker då dom skaffar djur!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Åker jag bort har jag min syster, föräldrar, moster eller mormor som tar hand om Eros. Möjligtvis nån kompis om det rör sig om kortare stunder. Har inte varit ifrån honom längre än tre nätter hittills.

Skulle jag vilja åka bort och ingen jag litade på skulle kunna ta hand om honom så skulle jag inte kunna åka bort. Så enkelt är det! Vet hut folk!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Liss
0

en tjej jag känner, hennes kompis hade två fåglar.. hon kunde inte ha fåglarna mer och tänkte ta dö på dom. tjejen jag känner sa åt dom att dom kunde väl sälja dom eller skänka bort dom.. sätta ut annons, vad som helst. men neeh..

dom tog inte ens fåglarna till vett eller sånt för att avliva. killen la dom i en plastpåse (levande) och slänge ett stenblock över dom. !!!!!! Varför?!

folk är så otroligt dumma när de kommer till djur. som om dom vore så mycket mindre värda än oss själva. Lika lite som att jag skulle ta dö på mitt barn (om ja hade) bara för att åka på semester eller för att jag ska göra nått kul och lämnarn i bilen.. lika lite tar jag dö på min hund! de är ju familj, inget tingest!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

gejsa
0

#11# Herregud! Men fåglar kan man väl tex lätt fråga om grannen kan gå in och byta vatten en gång om dagen till och lägga i lite frön. Eller ta in dom till sig. En sådan människa skulle jag inte kunna vara kompis med längre. Tyvärr.

Malin-A
0

fy va hemskt, skulle aldrig i livet göra mig av me Lusse bara för att åka nånstans, ush o fy för sånna som gör så =/

zeretki
0

VA?!! Vad gör dom med sina barn när dom inte kan ha med dom? Sätter dom i fängelse???

Finns inte en chans jag skulle avliva Axl eller ett djur överhuvudtaget bara pga tidsbrist eller att man måste åka bort. Då skaffar man hjälp, antingen av kompisar eller betalar för det. :)

Avlivning är för djur som är sjuka eller mår dåligt, fysiskt el psykiskt tycker jag.

AnneN
0

Håller helt med #14, skulle aldrig någonsin avliva ett djur som är frisk

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Othello
0

Har inte dom här vuxna barn??? Jag menar "äh vi avlivar hunden så skaffar vi en ny när vi kommer hem" VA vet också att folk som hyr stugor över sommaren & skaffar "sommar katt" & bara lämnar eller avlivar när dom åker hem. Fy fan tänker dom inte på att det inte finns nån hund/katt eller vad det nog är när dom kommer då e d ju liksom tomt… Skrikandes för sånna

Lotta
0

Fyyy så fruktansvärt dåligt, då får dom väl ställa in semestern. Dom måste väl vetat från början att man blir rätt låst när man skaffar hund. Dom kan väl åka någonstanns där man får ha djur då…blä vad upprörd jag blir Skrikandes

Wikstr_m
0

Katter har man hört talas om, men inte hundar. Så det är något nytt för mig. Vad är det egentligen för folk som skaffar en massa djur över sommaren för att sen lämna kvar dom på sommarstället/stugan u name it?! Ursh vad arg jag blir på sådant, jag är själv ingen kattälskare. Men det är ju för bövelen att djur!

Nä skaffar man ett djur så ska man ta hand om det som ens eget barn. För jag tror knappast folk lämnar kvar ungarna när dom åker hem ifrån semestern. Mina hundar känns precis som två barn för mig, dom betyder allt för mig och om jag pratar om dom så säger jag tex; "Nä nu ska jag åka hem till barnen/ungarna och ge lite mat". Jag skulle aldrig kunna avliva dom när dom är fullt friska. Om dom hade varit sjuk så hade jag ju självklart betalat vård.

zeretki
0

Jag fattar inget alls. Som nu i helgen, syrran fyller 30 och vi bestämde hela familjen att det kanske var bäst att Axl inte var med - mycket folk, svårt att passa honom, allergiker osv.

vad gör man då? JO, jag letar efter en HUNDVAKT! Visst kan jag förstå att vissa har svårt för att hitta någon men då får man faktiskt betala till ett pensionat. För detta är ett ansvar man måste vara beredd att ta NÄR man skaffar ett djur. Sånt här SKA man tänka på innan!

Så Axl är just nu hos en kmpis över helgen, och jag är ju orolig som en hönsmamma… Fattar inte hur jag ska kunna skaffa barn?! *fniss*

Sammie
0

#19 Åh, vad jobbigt att vara orolig som en hönsmamma. Men du, slappna av. Tror säkert att Axl har det jättefint. Ha det kul på 30-års festen istället. Sen när du och din vovvsing ses igen så lär det ju bli glädjeyra utan like, kan jag tänka mig. Jag vet hur det är att vara utan vovven, när jag hade tik och hane, så lämnade jag henne hos en vän, för att de för det första inte skulle tjuvpara sig med varandra och för att de inte skulle må dåligt av att vara så nära varandra för det är påfrestande både för tik och hane mentalt. Och jisses vad jag saknade henne. Nu var hon inte långt borta, så  jag gick till henne varje dag och tog ut henne på en lång promenad ändå. Men ack så tomt det var på kvällarna. Så visst förstår jag dig.

Hennum
0

vi har massvis av bekanta som tar hand om vår hund om vi ska iväg. bland annat ett gammalt par som inte vill ha egen hund längre men gärna tar hand om vår ibland och en tant som oxå haft hund innan men för gammal för egen. och en storasyster för kortare stunder. det är sånt man ska tänka på innan man skaffar djur. våra grannar tar hand om katterna och hästen. och vi tar hand om deras. idioter som inte tänker när de skaffar djur!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan