Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2057 ggr
rosahalsband
0

Ett renrasigt helvete?

Vet någon vart man kan se den, Ett renrasigt helvete? Har letat men inte hittat något :(

Frida B
0

vad är det? :o

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

rosahalsband
0

En film/dokummentär tror jag, jag vet inte, min vän bad mig se "filmen" så vill gärna se den :)

[Highonbluetomorrows]
0

Youtube - Pedigree Dogs Exposed

Skulle anta att det är den :)

rosahalsband
0

tackar! ska genast kolla upp :D

Frida B
0

kollade upp filmen jag med… kunde inte titta på den, usch och fy för människan

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

rosahalsband
0

Jag ska se den snart, när pizzan är klar haha.. Antar att den handlar om hur folk avlar sönder hundar :( Det är hemskt, men bra att vara lite mer medveten..

Frida B
0

#6 aa det gör den, och det är sjukt.. började gråta av den, det är hemskt vad människan gjort med hundar (läs också gör)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

rosahalsband
0

Så jävla hemskt, har knappt sett något, men fyfan.. Det räcker väl ändå nu, varför finns det inte fler som vill avla fram de friskare raserna, eller göra friskare raser, skita i utseendet som bara ska vara lite gulligt men gör hundarna döende efter 1år?! usch..

Frida B
1

kan säga att efter ha sett halva, är jag för blandrasavel (seriös ofc)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
8

Själv är jag för hälsosam renrasavel! Den sjuka delen ska bort.

Noa-Nisse
3

Jag tror att alla är för hälsosam avel och emot ohälsosam avel.
Det är bara svårt för vissa människor som är så "insnöade" på ett visst ämne att inse vad som är rätt och fel / hälsosamt och ohälsosamt. De tror att de förbättrar rasen när de snarare försämrar den.

Medarbetare på Hundar.ifokus

rosahalsband
0

Jag är inte emot blandras aveln då alla hundraser någongång varit blandraser och man igenom blandras(och renras) aveln kan fixa fram friskare hundar. Jag blir bara arg när folk anser att en hund ska se ut på ett sätt, är den frisk så anser jag inte att det spelar någon roll.. Det ska inte behöva spela SÅHÄR stor roll..
Jag har en föredetta vän som köpt en bulldogg, jag träffade hunden när den var nere här i Västerås med min föredetta vän, hon skulle till djursjukhuset vid strömsholm för ena korsbandet hade gått av(?). Vi skulle en dag bara kissa utanför med hundarna (eller ja med hennes och sen ta ut dom andra), och hunden började "jogga" lite, pang, andra korsbandet gick av, båda bakbenen slutade funger och jag såg på när det skedde, jag såg när hela benet (som bar all tyngd där bak) bara slutade fungera, och hon tjöt.. Hon köpte en hund ifrån samma kennel någon månad senare, med samma pappa.. För mig är det något..otroligt dumt.. även om det inte är genetiskt fel.. Hon har upptäckt på sistonde att andra valpar/hundar från dom blivit sjuka men anser själv att hon inte har bevis nog för att anmäla..

Frosstis
0

Herregud.. Vad har hänt? Såg bara till cavaliern när den fick ut på promenad..

Frida B
0

#13 då såg du inte det värsta, en annan cavalier skrek och vred sig på golvet av samma orsak :(

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

rosahalsband
0

#13 dom har inavel med mamma son, pappa dotter, morfar, barnbarn osv..

SaraC
9

Man får inte glömma att man som köpare också har ett stort ansvar. Oseriös avel kommer finnas så länge folk fortsätter köpa, oavsett om det är renras- eller blandrasavel.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Frosstis
0

#14 jo jag såg set i början när dom visade lite av vad som skulle komma :/ #15 men hur kan det bli så? Blev inte hjärnan för stor/huvudet för litet? Och dom där "rynkhundarna", hur har det gått till där? Dom orkar ju knappt gå. Såg lite på en Labrador som benen vek sig på. Usch vad hemsk :(

Frida B
2

#17 människan är så utseendefixerad och dum i huvudet så dom avlar på sjuka hundar för att dom tycker det är "sött" med rynkor, utploppande ögon, små hundar som gör utfall, hundar som ser allmänt fula ut m.m. Det är så sjukt!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frosstis
0

Så hemskt :'(

League
3

Har hellre en frisk (testad) blandras än en sjuk renras… fördj****gt är ordet!!

Karmatarerskanise
5

#20 Men det är väl ganska självklart att man väljer en frisk hund framför en sjuk. Man lika gärna säga "Jag har hellre en frisk renras än en sjuk blandras"

rosahalsband
0

#21 fast endel är så himla mycket emot blandraser så dom inte skulle kunna tänka sig en öht. Vilket nog är varför de flesta (samt jag) skulle säga, hellre en frisk blandras än en sjuk renras. J

Karmatarerskanise
2

Är ju inte blandraserna folk har något emot, utan aveln som ofta är ogenomtänkt.

Ska man välja mellan två friska individer, vilken hade ni valt då? Renras en blandras? Och varför?

rosahalsband
0

Det beror nog mycket på vad det är för "raser" i båda hundarna, Jag hade helst valt en blandras för att kanske kunna få fram bättre egenskaper eller bådas egenskaper, eller en renrasig för att träna/tävla seriöst. I nu fallet hade jag valt en renrasig, just för att dom tas mer seriöst.. Men om jag bara ska ha en hund och inte tävla, blandras, faktiskt.. :)

League
0

#23 beror helt på rasen för min del. tex en frisk jättefin stamtavla lulligull-terveuren (?) eller en frisk blandis mellan papillon/chihuahua vet jag vilken jag kulle välja. samma val jag gjorde för drygt 2 år sedan, blandisen.

Karmatarerskanise
2

Själv hade jag valt renras eftersom det oftast är bättre koll på sjukdommar och bättre koll bakåt i leden.

Dock ingen ras som är sönderavlad.

Kommer aldrig mer stödja blandrasaveln.

rosahalsband
0

#25 lulligull-terveuren :o? hahah va?

rosahalsband
0

#26 Om man ska ta fram en ny hund, vi säger att jag ska "försöka" jag har avlat hunden i 7genrationer och har gjort egna papper/har kvar alla koller ifrån föräldrar, morföräldrar osv, jag är otroligt seriös och hundarna är friska, skulle du stödja den blandras aveln? Eller välja en renrasig med exakt samma egenskaper?

Blandraser måste någongång bli till en ras, eller ja det slutar oftast så.

joheck
3

#28 Men om det redan finns en ras med exakt samma egenskaper är ju din "nya ras" helt onödig….

League
0

jag tänkte såhär: han har såå fiin stamtavla, han är efter den o den hunden, så o så fiina poäng. jätte jätte bra på alla utställningar vi varit på osv osv. tycker att mer eller mindre alla med renraser (stamtavla) gör sig märkvärdiga över sina valpar… o jag lan tycka det e riktigt irriterande när man sitter bredvid, o lyssnar o personen i fråga intr har en aning om vad jag tycker o tänker, vad/ om jag har hund lr inte o dem bara går på om sina fiiiiina lilla fido.

rosahalsband
0

#29 kan ha annat utseende, annan storlek, vara friskare allmänt än tidigare raserna med samma egenskaper.

joheck
0

#30 Fast där är det väl lika för dom som har blandraser??? Dom tycker ju också att sina hundar är såååå fina och har sååå bra egenskaper.

Karmatarerskanise
0

#28 Hade valt den renrasiga.

joheck
0

#31 Varför inte avla vidare på renrasen då, istället för att blanda en massa? Visst vissa raser är så pass sjuka att det kan behövas tas in nytt blod men då kallas det nått annat än blandrasavel har jag fått lära mig.

Noksi
2

Har kollat på halva filmen nu. Jag blir så fruktansvärt arg och ledsen, trots att jag redan visste om hur det går till på många ställen.
Människor är hemska som gör såhär med oskyldiga djur. Herregud huuuuur kan man inte se tex att det är fel på en hund som inte kan gå?! hur kan den vara "den bästa hunden"? jag förståååår inte.

Nej..jag stödjer avel som gör hundar friska och sunda. Visst det ju idioter som korsar vilka hundraser som helst, vilket blir helt fel. Men lika idiotiskt är det att avla på uppenbarligen sjuka renrasiga hundar!

rosahalsband
0

#33 den har samma egenskaper som en renrasig, bara att den själv inte hunnit bli det och du väljer den renrasiga istället. Just för att du är emot blandras aveln. Jag vill iallafall se nya raser i framtiden, och nya raser kommer bara inte upp, nya raser avlas fram via blandningar och blir efter flera flera flera försök till nya raser.

rosahalsband
0

#34 Den kanske som sagt inte har rätt storlek, kropp eller dylikt längre. Nu har ingen försökt (på så hårt sätt) att rätta till de allra värsta raserna, men jag tror det nog skulle ta dubbelt så lång tid att få bort de felen som avlats fram än vad det tog att få dit dom. Om inte längre tid..

Karmatarerskanise
0

#36 Nya raser kommer hela tiden, men så länge de är blandraser står jag över.

Anser faktiskt att det finns gott om raser och massor av olika egenskaper redan idag.

rosahalsband
0

#38 finns raser som inte är reggade i skk som är renrasiga och friska, men de blir ju blandraser här?

joheck
1

#37 Fast om det utefter syfte inte har rätt kropp eller storlek så har den ju inte samma egenskaper som blandrasen. Då kommer vi ju in på det här med prestationsavel, en helt annan sak enligt mig.

Ixectrona
3

"Jag är inte emot blandras aveln då alla hundraser någongång varit blandraser"
Förlåt, men nej, nej, och nej.
Alla hundraser har inte alltid varit blandraser.
Tänk på alla gamla raser, som Saluki, Faraohund, Tibetansk Mastiff, Basenji osv - vad kom de ifrån? Hur kunde man skapa raser genom att korsa raser… när det inte fanns några raser att korsa? Flört

De första raserna ("typer" på den tiden, vi har bara kallat dem "raser" de sista 150 åren) har uppstått genom att avla på särpräglade individer i vissa riktningar, som jakt, vallning, vakt och så vidare.

Sedan har det kommit upp ett hav av raser de sista 100-150 åren, då man delat in vad som egentligen var "typer" till helt skilda raser pga. små skillnader i utseende, eller ursprungsområde.
Frankrike t.ex. har drygt 26 olika spårhundsraser, mest åtskilda pga. små skillnader i färg och typ. O_o

Eller som alla terrier - de fanns inte ursprungligen så många för att de hade helt olika användningsområden, utan för att de såg lite olika ut från olika ställen, och så ville man "ta vara" på det… och karikatyrisera dem, vilket är vad vi gjort i utställningsaveln. Rynkar på näsan

Sedan visst finns det raser som skapats av blandraser, som Eurasier och Dogo Argentino, men de allra flesta har aldrig varit blandraser.

#20 Tyvärr tänker inte alla så. Vissa av de mer extrema "renhetsfanatikerna" skulle hellre ha en "sjuk renrasig hund än en frisk 'smutsig blandning'!"
Och då kanske den "smutsiga blandrasen" egentligen är en renrasig Dalmatiner med bara 0.01% pointerblod i sig, och alternativet är en hund som dör en plågsam död av urinstenar… ja, det här är helt sant. Rynkar på näsan Och bara ett exempel.

Annars håller jag med Hera, frisk renrasavel är möjligt.
Det var som en film på YouTube om mopsars hälsa - en amerikansk (?) veterinär som står och pratar om mopsar, och han säger då "De har så många problem, så köp en blandras!"
Okej… så för att mopsar har en sjuk konstruktion, så är alla renrasiga hundar sjuka och osunda? Tungan ute

Och ett annat exempel.
I del två av Pedigree Dogs Exposed (som kom det här året, PDE: Three Years On heter det) så tog de med videoklipp med mopsar som somnar när de sitter upp. Det tycker ägarna och tittarna är jättekomiskt, men i själva verket är det för att luftvägarna täpps till om hunden sänker sitt huvud. Rynkar på näsan

Jag såg ett av de här klippen på YouTube, och ägaren sade "Nej, han har inte andningsproblem, det har ingenting med det att göra, för han är inte en renrasig mops."
Där har man verkligen köpt "blandraser är automatiskt friskare än renraser, just för att de är blandraser".

Faktiskt, så tror jag att hundens luftvägar skiter fullständigt i hur hundens stamtavla ser ut. Oskyldig