Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5015 ggr
Satum
0

Massa sand i ögat

Hur får jag på bästa (och snabbaste) sätt ut sand ur ögat?

Det sitter som en stor hög med sand innanför övre ögonlocket i inre hörnet. Hunden går och irriterar sig jättemkt på det.

Med tops? Skölja med vatten? Hur?

rosahalsband
0

Jag har för mig att min hund hade problem med ögonen och då fick man ta koksaltlösnings vatten (?) och skölja ögonen, kanske testa det? Är lite osäker

Satum
1

#1 Sambon undrade om man inte kunde skölja med linsvätska? Vanligt vatten borde ju inte skada iaf… Fick ut lite med fingret som nästan hade kommit ut av sig själv men resten sitter så långt inne…

russin
3

Inte peta med tops, för då riskerar du skrapa hornhinnan.

Spola länge och rejält med koksalt - apoteket har kanonbra små engångsflaskor med pip. Dom är för sårrengöring, men fungerar lika bra i ögonen då det är rent koksalt.

russin
0

Vanligt vatten är inte så skönt att få i ögat - koksalt är bättreGlad

rosahalsband
0

Har för mig att vanligt vatten också "torkar" ut de "naturliga" vätskorna i ögat.. Så koksalt!

TatsuOni
0

Tror att linsvätska bör fungera. Till hästarna har vi engångsflaskor med en sorts linsvätska. Står lins och ögonvätska på förpackningarna.
Använder vanlig linsvätska till mina egna ögon när jag fått in någonting och det fungerar bra.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Satum
1

Tack för alla svar!

Jag körde med linsväskan i all panik - det var ju så mkt grus. Och jag sprutade bara rak in i ögat och allt rann ut. Blev inte irriterat eller nånting efteråt :)