Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 2398 ggr
[stampekanin]
0

Träna drag med liten hund?

Hej! kan man träna drag med liten hund?

Har en Schipperke blandis tik som älskar att springa o tränar nu barmarksträning med henne,hon får springa längst fram… Men finns det någon träning man kan göra med mindre hundar inom drag? Hon ska få följa med när jag åker skidor o därför tränar vi barmarksövningar nu så hon vet att de är hon som kommer få springa längst fram när vi åker skidor,

Har för mig att de fanns nån person som brukar låta sin lilla hund dra pulka??? Alltså liten plastpulka? Är de bra för så små hundar att ha lite lätta tyngder bakom sig?

[RMSLiners]
0

Beror helt på hur pass tränad hunden är. Du ska ju inte lasta tyngder innan hunden är först van att dra, sen van att ha något släpandes bakom sig. Tyngder anpassar man efter hund men man börjar lätt.

Indira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Absolut! Jag tränade Weight pull (wp) med min blandras på 11 kg. Han drog som mest en vagn som vägde 375 kg i 5 meter. Vi tränade drag 3 dagar i veckan, och han hade en specialbeställd wp-sele ifrån http://www.hardcoreharness.se/ som är superbra! Nästan alla som syslar med wp köper selar där ifrån.

Hunderna tycker vanligtvis att det är superskoj, så det är bara att träna. Men jag rekomenderar att du ringer en wp-grupp nära dig som kan hjälpa dig i början. Blir lite långt över text :)

[RMSLiners]
0

#2 Sen beror det på vad TS menar med drag det är skillnad på Drag och WP.

[stampekanin]
0

Tänkte tex, drag med liten lätt pulka som hon får dra på vintern + barmarskövning fast på vintern med skidor.

Vill bara veta om det är ok, att de inte är farligt eller sådannt, Känns ju roligt att de finns mera folk som också låter sina små hundar få ta del av denna sport men i mindre o lättare grad,

Våran tik är väldigt aktiv, hon verkligen älskar att springa, Hon har väldigt mycket överflödsenergi och hur långt jag änn springer/aktiverar henne så är hon alldrig trött,alltid lika pigg…

Vill nog dessvärre inte träna nå WP med henne, men drag med pulka skulle dock vara roligt, men att hon skulle få dra någon lätt tyngd som hon klarar av tex på skogspromenader skulle ju kanske vara bra för henne? Eller vad tycker ni?

[RMSLiners]
0

Vinter på skidor kallas nordiskt drag. Vad menar du med barmarksövning? Det finns nämligen en drag gren som heter barmarksdrag där hunden drar cykel, fyrhjuling, kickbike, trollcart eller i vissa fall springer ägaren bakom.

Enbart motionera tröttar inte ut en hund, spår är det bästa att slänga in vid överskottsenergi.

[stampekanin]
0

#5: Ja Nordsikt drag, hade glömt bort vad det kallades, Menar att istället för att jag springer bakom som i barmarsövning så åker jag skidor o hunden springer framför o hjälper till att dra…

Indira
0

Men det är ju ändå till att träna upp hundens dragkunskap och dragmuskler?! DW är ju det man kör när man inte tävlar.

[RMSLiners]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Jag har ingen erfarenhet av nordisk drag med små hundar, jag kör enbart med renodlade slädhundar, men kan tänka mig att du får skjuta på med skidorna en hel del för hunden att kunna ta sig framåt. Meningen med nordisk drag är ju att hunden ska dra dig i skidorna vilket jag kan tänka mig blir riktigt tungt för en liten hund då är nog rullskridskor bättre, men det är vad jag tror.

Bifogar video på det.

[stampekanin]
0

Jo de är de jag har tränat med min förra hund mellan Pincher, super duktig var han i detta. Ja hon kommer nog inte få dra så mycket med skidorna.

malinroth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina jyckar brukar få dra när vi är ute och åker skidor. Jag har en irish softcoated wheaten terrier och en bedlington terrier. Ibland får man bra draghjälp, ibland springer dom bara såpass att linorna är sträckta och lite till det beror lite på hur sugna dom är men dom får ta det i sin takt :) Förra säsongen ville inte Nelly alls ett par ggr då fick hon springa lös bredvid och dimma (bedlisen lite drygt 7kg) dra själv. Dimma är oftast taggad och kämpar på bra men självklart får man köra på själv hela tiden, men hon tycker att det är skoj och det är ju bra träning! Man får ta det för vad det är när an har liten jycke men självklart kan man ju köra på efter deras förmåga och vilja.

Nelly brukar även dra pulka men det har inte Dimma gjort men hon ska nog få prova på det också! En vanlig plastpulka är ju inte särskilt tung så det är ju bara att anpassa vikten man sätter i pulkan. Förra säsongen hade inte Dimma någon bra dragsele men i år kommer hon att få en specialsydd nomesele från björkis :)

På bilden är vi på en liten tur till Icehotel i Jukkasjärvi :)