MH test
Måste man göra ett MH test på en hund i den stad uppfödaren befinner sig?
Låt oss säga att jag är intresserad av att skaffa en valp från en uppfödare vars ras kräver MH test och denna uppfödare bor tex 70 mil ifrån mig.
Kom och tänka på detta då jag några år sedan kollade raser och fastna för en som kräver MH test. Uppfödaren fanns, ja vad är det dit, ca 90 mil ifrån oss. Vi hade mycket kontakt och hon tyckte jag lät som en bra köpare. Jag skulle inte ha några problem att åka dit en vända för att skaffa valp men sen tog hon upp MH testet som hon sa MÅSTE göras där hon bor, det datumet hon bestämde, och jag sa att jag har inte har möjlighet att bara åka så många mil men att jag är villig att utföra MH testet där jag bor. I och med detta nekades jag köpa valp av henne vilket hon ju i all ära har rätt att göra samt att hon blev riktigt förbannad och nu menar jag verkligen förbannad, det har avskräkt mig lite från raser som kräver MH test.
Nu vet jag inte om det är krav på att en del raser ska MH testas heller? Hon sa däremot att det är ett måste och jag skulle gärna göra det men behöva åka 90 mil för det och släppa allt här hemma kändes inte ok.
Bruksraserna måste vara mentalbeskrivna för att få delta på bruksprov, tjänstehundsutbildningar eller avlas på.
Generellt sett spelar det ingen roll vart man gör sitt MH. Men det är en helt annan sak att SE ett MH genomföras och att bara titta på siffror på pappret. (Att filma är något jag rekommenderar!) Många uppfödare erbjuder därför sina valpköpare att delta på kull-MH, men jag tror att det är mycket ovanligt att uppfödare kräver att man ska delta om man har väldigt långt att åka.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#1 Den ras jag kolla på var ingen brukshund i den formen att den skulle göra bruksprov eller bli tjänstehund. Det var långhårig collie jag titta på, utställnings typ.
#2 Collien är ändå en bruksras och uppfödare av brukshundraser brukar vanligtvis vilja att valparna ska delta på MH. Det är en viktig avelsutvärdering.
Jag tycker inte att du ska känna dig avskräckt för raser som "kräver" MH. MH är mycket intressant och kan ge ägaren ett hum om vad det egentligen är man har i kopplet. Jag tror absolut att det är ovanligt att uppfödare kräver att man ska delta på kull-MH. Är det så att uppfödaren bor långt ifrån dig och gärna vill se din hunds MH, erbjud dig att filma.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#3 MH vill jag ju göra om vi någon gång i livet skulle skaffa collie, har haft den rasen för och den hunden var ett rent helvete i kopplet så är riktigt noga numera när det gäller den rasen.
Det var mer det att hon blev så förbannad över att jag inte kunde ta mig 90 mil för att göra ett MH och sen åka hem igen som avskräckte mig lite. Hon förstod liksom inte att det inte bara är att åka så många mil hur som helst, är liksom ingen pendlingstrip direkt. Hon ville MH skulle ske när hunden blivit ca 1 år gammal.
Visst alla uppfödare är inte likadana men alla vill väll se ett MH.