Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1867 ggr
[rodeo]
0

Hunden lös

Hej!

Vi fick för några månader sedan hem en omplaceringshund och hon har varit jätteduktig och hållit sig nära oss när hon varit lös ute i skogen. På senare tid känns det dock som att hon går längre och längre bort från oss trots att vi spontanbelönar när hon är nära, försöker vara intressanta och "hitta" godis osv. Är det någon som har förslag på vad man kan göra för att försöka minska den här cirkeln för hur långt det är ok att gå?

WildaE.R
0

Alltså det beror ju på hur du vill att din hund ska bete sig i skogen, ska hunden gå vid ditt ben hela tiden eller i en radie på ca 3 m?

Själv låter jag min hund springa fritt bara hon håller koll på mig, vilket hon hela tiden gör och ser hon mig inte kommer hon springande så fort hon bara kan. Så beror ju på vad du vill?!

[Doglovers]
6

Sticker hon i väg så vänd och gå åt det andra hållet. Eller göm er bakom någon sten eller stam. Det gör att hon vill hålla mer koll på er.

[Forest]
1

Mina får springa fritt med i skog o öppna trygga marker, jag kör som 1 så länge hundarna har kollen på oss så ser jag väl inget fara att de är en bit ifrån och undersöker lite på egen hand. Våra hundar har alltid vart nära oss och håller kollen på vart fi går, avstickare görs linte på så vis. Men jag tycker att 2 kommer med bra förslag gömm er och sen vänd håll belöna lite när hon kommer/hittar er behöver inte hela tiden vara godis. Lek o glad röst tycker jag är bra belöning oxå Flört

Iceland
0

När jag är ute i skogen med våran pufftik så får hon springa runt hur mycket hon vill. Hon brukar gå jämte, sen få ett ryck, springa iväg och sedan vända och komma tillbaka.

När hon strosar runt lite för sig själv så brukar jag ropa in henne, belöna och sedan får hon sticka igen.

Min tik håller väldigt mycket koll på mig och så länge hon gör det och jag vet att området är säkert så får hon göra lite vad hon vill. :)

Det är samma sak för familjens bullmastiff när mamma är ute med honom. Jag släpper inte han då han inte alls lyssnar på mig. Haha :p

http://isabellarun.weebly.com/

Karmatarerskanise
1

Finns det inte någon typ av regel på att hunden inte får gå längre än ett visst antal meter från föraren?

[rodeo]
0

Jo hon håller ju koll på oss, men hon går samtidigt längre och längre iväg och jag tycker att hon ska hålla sig nära oss eftersom det känns tryggare. Hon springer liksom inte iväg så långt att hon inte ser oss, men tillräckligt långt för att långlinan tar slut…

WildaE.R
0

Okej, jag tycker inte att det gör något om hunden springer en bit, bara hon som sagt har koll på dig så tycker jag att det är lugnt.

[rodeo]
0

Hon är inte 100 % inkallningssäker än och därför vill jag se det som hon ser så att jag har chans att stoppa henne om hon ser en katt till exempel och börjar springa mot den, eller folk eller andra hundar eller vad som helst. Det känns inte bra att ha henne 50 meter framför just av den anledningen, trots att hon håller koll på oss från det avståndet.

WildaE.R
0

Jag förstår din tanke, nu har ju inte min hund varit så snabb än med tanke på att hon är valp, så jag har aldrig övat med lina utan kört lös redan från början.. som tur väl är har vi aldrig stött på något i skogen som hon sprungit efter.. har mött andra hundar men då har jag alltid haft ett öga innan henne så att säga.

Men ett tips är att fortsätta i linan, öva inkallning på inhägnade platser, Hitta en plats i skogen eller på inhägnad plats där du kan gömma dig och hon hittar dig så lär hon sig att ha koll på dig och inkallning..

[Forest]
0

6 kolla lite här inne o på andra hundforum om man inte kan ordna en träff med någon med hund o träna lite på hundmöten och även få lite bra tips kanske av den andre med :) Vem vet kanske man oxå träffar en som sin hund gillar o får en bra kompis. Flört Hur har det gått annars TS med omplaceringshund kul att ni valde det o jag säger grattis till bli med hund :)

Maja2
2

#5 Någon sådan regel har jag aldrig hört om i alla fall, men det gäller att använda sitt sunda förnuft tänker jag. Låter man hunden springa alltför långt ifrån sig tex i skogen, finns ju risken att den struntar i inkallningskommando ifall den hittar ett djur att följa efter tex.

russin
2

Hunden har "boat in sig" nu efter en tid hos er och vågar ta sig större och större friheter att utforska - och mod att våga göra det.

Jag skulle sätta sele och långlina på hunden en tid och börja visa vilket avstånd som är okej eller inte att vara på.

Belöna även all spontan kontakt ute (räcker med en blick), så du får en hund som gärna kommer om och om igen för att få beröm/gott och med det lär sig hålla sig mer nära.